۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85401429
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

لنده شهر نخستین ها؛ سرشار از ظرفیت ها اما محروم

۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبر: 85401429
لنده شهر نخستین ها؛ سرشار از ظرفیت ها اما محروم

یاسوج-ایرنا- شهرستان قدیمی، کوهپایه ای و گرمسیری لنده درجنوب غربی استان کهگیلویه وبویراحمد قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت های عمیق و مشکلات زیرساختی تا حد قابل ملاحظه ای بر سایر ظرفیت ها و استعدادهای این منطقه سایه افکنده است؛ از جمله چالش های این منطقه نداشتن زیرساخت ارتباطی مناسب است.

به گزارش ایرنا، "لنده" از شهرستان های ۹ گانه کهگیلویه و بویراحمد دارای جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است که بدلیل نداشتن مسیر ارتباطی مناسب در عین داشتن ظرفیت های بکر فرهنگی و کشاورزی، در محرومیت بسر می بر د.

مسیر شهر "لنده" تا تونل "پات"(جاده پاتاوه-دهدشت) حدود ۵۴ کیلومتر است و با تکمیل مسیر لنده تا جاده اصلی پاتاوه دهدشت، این مسافت ۱۱ کیلومتر کاهش می یابد به نحوی که ۴۳ کیلومتر از مسیر پرپیچ و خم حادثه خیز و کوهستانی حذف می شود.

وصل شدن شهر لنده به جاده پاتاوه دهدشت با کاهش مسافت ۱۱ کیلومتر، زمینه تکمیل شدن راه ارتباطی "تَشان"(از توابع شهرستان بهبهان) را فراهم می کند که با تحقق این هدف، شهر لنده شاه راه ارتباطی خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد که به رونق خروج از محرومیت این خطه منجر خواهد شد.

رودخانه "مارون" همجوار شهر لنده جریان دارد که با تکمیل مسیر ارتباطی حاشیه این رودخانه ظرفیت تبدیل شدن به مکان های گردشگری و حتی توسعه کشاورزی و باغداری را دارد.

اگرچه پروژه ای پمپاژ از رودخانه مارون تا "دشت بَن"(چسبیده به شهر لنده) در حال فعالیت است در صورت بهره برداری حدود ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت رفته و اشتغالزایی حدود ۳۰۰ نفر را به صورت مستقیم در پی خواهد دارد.

تکمیل شدن راه ارتباطی، تقویت برق شهری، تامین آب آشامیدنی و مهیاکردن فضای فرهنگی و آموزشی، تجهیز و ساماندهی مکان های بهداشتی و سلامتی از دیگر نیازهای این شهرتاریخی است که نمایندگان مجلس می توانند با اولویت گذاری برای برطرف کردن نیازهای این خطه اقدام کنند.

برخی از مشکلات این شهرستان آسیب های اجتماعی و حتی جرایم اینترنتی است که ایرنای است در یک گزارشی رشد این جرایم در این شهرستان محروم را هشدار داد که نیازمند چاره جویی فوری دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان پیش تر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برخی از جرایم اینترنتی در شهرستان کم جمعیت استان "لنده" اتفاق افتاد که نزدیک به صدها نفر را درگیر خود کرد و نه تنها برای خودشان مشکل درست کرد بلکه بستگان نزدیک را نیز قربانی کرد.

"عیسی حسنی" که به تعداد دقیق افراد متهم و قربانی و حتی گردش مالی اشاره نکرد ولی حسب شنیده ها بیش از هزار نفر در این شهرستان و حتی بخش های همجوار قربانی کلاهبرداری اینترنتی شده اند که گردش مالی گفته شده بیش از چند هزار میلیارد تومان بوده است.

شهرستان لنده در کنار همه داشته ها و نداشته هایش، ظرفیت ها، استعدادها و قدمت تاریخی خود دارای ویژگی بارز مهم دیگری است و به نام شهر نخستین ها نیز مشهور است.
لنده از سال ۱۳۰۵ به عنوان یکی از بخش های مهم شهرستان کهگیلویه در این استان بر سر زبانها بوده است و این بخش در سال ۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.

نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) نیز در سال ۱۳۳۰در شهر کنونی لنده تاسیس شد.

به گفته مسئولان و اهالی این شهرستان همچنین نخستین شناسنامه یا سند سجلی منطقه به نام «محمدحسین خان ضرغامی طیبی» در سال ۱۳۱۰ در لنده صادر شد.
این شهر همچنین روزگاری دارای نخستین پادگان آموزشی نظامی منطقه بود و حتی جوانانی از سایر استان های مختلف کشور در این پادگان آموزش های نظامی را فرا می گرفتند.

شهر لنده با این قدمت تاریخی و همچنین ظرفیت های متنوع طبیعی و گردشگری به شدت نیازمند حمایت و توجه جدی مسوولان و متولیان امر است و نماینده منتخب مردم در حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ باید بتواند با نگاهی توسعه محور به بسیاری از محرومیت های عمیق این دیار پایان دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha