سوختن دیپلماسی در شعله های نسل کشی

تهران-ایرنا- اقدام خلبان ارتش آمریکا در خودسوزی مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن و در اعتراض به جنگ غزه تصویری شفاف از بحران در سیاست خارجی دولت بایدن و شکست فاحش دیپلماسی دولت دموکرات در تدوام راهبرد سنتی دفاع از رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا؛ حرکت «آرون بوشنل» این نظامی جوان آمریکایی در که با شعار «فلسطین را آزاد کنید» در شعله‌های آتش جان باخت، در میان رسانه‌های انگلیسی‌زبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته و به قهرمانی بدل شده که «هرگز فراموش نخواهد شد.»

ویدئوی خودسوزی بوشنل که تنها ۲۵ سال داشت، بارها در شبکه‌های اجتماعی از جمله ایکس (توییتر سابق) به اشتراک گذاشته شده و بسیاری از کاربران آمریکایی ضمن محکومیت «همدستی آمریکا در جنایات اسرائیل»، از بوشنل قهرمانی ساخته‌اند که در برابر سیاست‌های جو بایدن فریاد اعتراضی سر داده و در مقابل این حجم از جنایات سکوت پیشه نکرده است.

روزنامه انگلیسی «دیلی میرور» در گزارشی به انگیزه خودسوزی «آرون بوشنل» پرداخته و با انجام تحقیقاتی نتیجه‌گیری کرده که این نظامی آمریکایی به دلیل سیاست‌های کشورش در قبال جنگ غزه و همدستی آمریکا در جنایات رژیم صهیونیستی دست به این کار ‌زده است.

او در آخرین پست خود در صفحه فیس‌بوک که بعد از این حادثه پاک شد، ضمن اشاره به حمایت‌های واشنگتن از تل‌آویو به عنوان انگیزه خودسوزی‌اش نوشته بود: «بسیاری از ما دوست داریم از خود بپرسیم اگر در دوران برده‌داری زنده بودم، چه کار می‌کردم؟ یا در دوران قوانین جیم کرو؟ یا آپارتاید؟ اگر کشورم نسل‌کشی می‌کرد، چه کار می‌کردم؟ پاسخ این است که شما در حال ارتکاب آن هستید».

طبق فراخوانی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، افرادی برای بزرگداشت این خلبان آمریکایی عصر دوشنبه مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی در شهر لس‌آنجلس همراه با شمع های روشن تجمعی را برگزار کردند. رسانه آمریکایی پالتیکو در گزارشی با اشاره به این خودسوزی در واشنگتن و نگرانی از مواضع شدید علیه ایالات‌متحده نوشت: «این خودسوزی تشدید خشم مردم آمریکا از حکومت خود را به دنبال خواهد داشت؛ خشمی که تاکنون با استعفا و تشکیل فوری جلسات گروهی همراه بوده است». گروهی از کارمندان ناشناس دولت بایدن در نامه‌ای ضمن آنکه خواستار آتش‌بس در غزه شدند، نوشتند: «پایان دادن به زندگی به خشونت‌آمیزترین شکل، هشداری جدی برای ملت ما است».

این افسر نیروی هوایی ایالات متحده بعدازظهر دوشنبه در اعتراض به جنگ غزه، در مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن خود را به آتش کشید. بوشنل در ویدئویی که به صورت زنده از طریق اینترنت پخش می‌کرد، گفت: «من دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود».بوشنل در حالی که مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن قدم می‌زد، گفت: اکنون من یک اعتراض بسیار خشونت‌آمیز انجام خواهم داد اما اقدام من با توجه به آنچه فلسطینیان در برابر ظلم اشغالگران متحمل می‌شوند، کار بزرگی نیست. او با صدای بلند فریاد می‌زد «آزادی برای فلسطین» و سپس بنزین روی خود ریخت. او قبل از اینکه اقدام به خودسوزی کند، گفته بود: خودسوزی امری هولناک است اما نه به اندازه جنایاتی که در غزه اتفاق می‌افتد.

اقدام این نظامی آمریکایی به حدی برای دولت ایالات متحده شوکه کننده بوده است که تا کنون واکنشی به آن نشان نداده و سکوت را ترجیح داده اند. در حقیقت ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به حدی تمام مرزهای جنایت را جابه‌جا کرده که دفاع از این رژیم برای دولت دموکرات را غیرممکن کرده است. از زمان آغاز جنگ وحشیانه اسرائیل علیه مردم غزه، سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن هدف اعتراضات گسترده علیه جنگ‌افروزی و نسل‌کشی ارتش اشغالگر بوده است.

پیامدهای حمایت از نسل کشی اسرائیل برای واشنگتن در شرایطی در حال نمایان شدن است که اقدام آرون بوشنل افسر آمریکایی «دومین خودسوزی اعتراضی» است که علیه قتل‌عام مردم غزه با همدستی واشنگتن رخ می‌دهد. پیش‌تر در ماه دسامبر (آذر ۱۴۰۲) یک معترض با پرچم فلسطین در مقابل کنسولگری اسرائیل در آتلانتا خود را به آتش کشیده بود.

در آن مقطع پلیس آمریکا اعلام کرد فردی در اعتراض به جنایات اسرائیل در غزه در مقابل کنسولگری اسرائیل در آتلانتا خودسوزی کرد. در بیانیه پلیس آتلانتا آمده بود: این فرد بعدازظهر جمعه (۱۰ آذر) به وقت محلی در مقابل ورودی ساختمان کنسولگری اسرائیل مشاهده شد. در ادامه بیانیه پلیس آتلانتا بدون اشاره به مشخصات فرد معترض آمده بود: این حادثه احتمالا یک اقدام شدید اعتراضی - سیاسی به عملکرد (رژیم) اسرائیل در غزه بوده، چرا که پرچم فلسطین نیز در محل کشف شده است.

سلسله حوادث رخ داده در داخل آمریکا طی ۵ ماه گذشته به وضوح نمایانگر این بوده که سیاست خارجی این کشور در حال سپری کردن سخت‌ترین روزهای تاریخ دیپلماسی خود است. با کنار هم گذاشتن این اتفاقات ناظران معتقدند طوفان الاقصی، دولت بایدن را در گرداب فرو برده است. بر این اساس توسل دولت بایدن به استدلال‌ها و هنجارهای سابق در ساخت پوششی برای توجیه اخلاقی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی دیگر کارایی نداشته و بیشتر کاخ سفید را در منجلاب فرو برده است.

بحران غزه و جنایات جنون‌آمیز ارتش رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی سیستماتیک فلسطینی‌ها، به طور کلی منابع قدرت و سیاست خارجی دولت بایدن را تحلیل برده است. کاخ سفید به قیمت بی اعتباری خود در نظام بین الملل و پرداخت هزینه های گزاف با توسل به وتوی آتش بس در غزه، تلاش کرده است متحدان صهیونیستی را از باتلاق نجات دهد.

تصاویری که از ایالات‌متحده آمریکا طی ۵ ماه گذشته مخابره شده، بیانگر حجم حداکثری نفرت از اسرائیل است؛ از تظاهرات گسترده ضد اسرائیلی در اکثر ایالت‌های این کشور و اشغال کنگره توسط یهودی‌های ضد جنگ در کاپیتال هیل گرفته تا نمایش دست‌های خونینی که در جلسه استماع کنگره، سخنرانی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن را کاملا به حاشیه برد.

اعتراضات فزاینده در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و سایر نهادهای آمریکایی - که ۴ ماه قبل در بیش از ۱۲ مصاحبه مقامات فعلی و سابق با فارن پالیسی بیان شد - با واکنش شدید علیه سیاست‌های بایدن و حتی فراتر از واشنگتن، در میان دموکرات‌های مترقی و رای‌دهندگان عرب آمریکایی همراه شده است (۵۹ درصد عرب‌های آمریکایی سال ۲۰۲۰ از بایدن حمایت کردند اما بر اساس نظرسنجی ها، حمایت از او در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ به ۱۷ درصد کاهش خواهد یافت).

در این مدت، رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی از موج مخالفت‌ها و استعفا در وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت دولت از کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی منتشر کردند. یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که در جریان جنگ غزه در اعتراض به حمایت‌های بی‌حد و حصر دولت بایدن از کشتار در غزه از مقام خود کناره‌گیری کرد، «جاش پاول» بود.

این مسؤول سیاسی و نظامی وزارت خارجه آمریکا نامه استعفایش را در حساب خود در شبکه لینکدین به اشتراک گذاشت و نوشت: نمی‌توانم از کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل حمایت بیشتری کنم. وی حمایت دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی را «واکنشی بی‌پروا» مبتنی بر «ورشکستگی فکری» توصیف کرد و افزود: نمی‌توانم ادامه کار در شغلی را بپذیرم که در قتل غیرنظامیان فلسطینی سهیم است. وی افزود: کمک‌های نظامی قوی آمریکا به رژیم اسرائیل به تل‌آویو چراغ سبز نشان می‌دهد تا بدون توجه به تلفات در بین غیرنظامیان، هر کاری می‌خواهد علیه غزه انجام دهد.

جاش پاول که با سابقه بیش از ۱۱ سال در زمینه انتقال تسلیحات در هیات امور سیاسی - نظامی وزارت خارجه آمریکا مشغول کار بود، در نامه‌ای ۲ صفحه‌ای که در آن دلیل کناره‌گیری‌اش را شرح داده بودگفت: «امروز از سمتم کناره‌گیری می‌کنم، چرا که باور دارم با روند فعلی در عرضه مداوم، گسترش‌یافته و سرعت‌گرفته تسلیحات مرگبار به اسرائیل، به آخر خط رسیده‌ام». وی افزود: «حمایت آمریکا از اسرائیل و وضعیت موجود اشغال غزه تنها منجر به رنج بیشتر و عمیق‌تر مردم فلسطین خواهد شد و در راستای منافع بلندمدت آمریکا نیست».

پاول در نامه استعفای خود بر خواسته خود برای حمایت از جان غیرنظامیان در فلسطین تاکید کرد. وی در این باره گفت: «تنبیه جمعی ضد این خواسته است؛ چه شامل تخریب یک خانه باشد، چه هزار خانه، همین‌طور نسل‌کشی، اشغال و آپارتاید».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha