۱۱ اسفند به جشن انتخاب دعوتیم؛ با آگاهی برگزینیم

رشت - ایرنا - دانشگاهیان گیلان در آستانه فرارسیدن انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری در ۱۱ اسفندماه، این رویداد مهم سیاسی کشور را مجالی برای تغییر می‌دانند تغییر برای بهبود. از اینرو با دعوت از مردم برای حضوری آگاهانه و حداکثری پای صندوق های رای برآنند افرادی توانمند و متعهد راهی مجلس شوند.

به اعتقاد آنان، پیشنیه تاریخی و بلوغ مردم سالاری ملت ایران شاخصه ای برجسته است ودشمنان هماره می‌کوشند تا این نقطه قوت را از این مردم آگاه بگیرند و با جنگ رسانه‌ای حضورشان را کمرنگ کنند اما هیچگاه راه به جایی نبرده و نمی برند.

دانشگاهیان گیلان مشارکت در انتخابات را حق می دانندکه نباید آن را از دست داد و یا به دیگری سپرد و معتقدند اگر خواهان تغییر در شرایط موجود اعم از اقتصادی، اشتغال و سایر حوزه های هستیم باید در انتخابات هم چون همه عرصه ها حاضر شویم؛ تمام شرایط برای حضور گسترده مردم پای صندوق‌های اخذ برای تغییر فراهم است.

شماره معکوس برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری آغاز شده؛ مهلت تبلیغات پایان یافته و مردم گیلان همگام با سایر ایرانیان می روند تا روزی دیگر و روزگاری نوتر را رقم زنند.

مشارکت در انتخابات حق مردم است

دانشیار مدیریت دانشگاه گیلان می گوید: مشارکت در انتخابات حق مردم است به ویژه که این مهم در ایران بعد از انقلاب مشروطه به رسمیت شناخته شد تا نقش و اراده مردم در امور قانونگذاری و اجرایی دیده و محاسبه شود.

دکتر محمد دوستار با اشاره به اهمیت حضور حداکثری و با بیان اینکه مشارکت بیشتر مردم، انتخاب صالح و کارآمد را در پی خواهد داشت، اضافه کرد: هر چه مشارکت بیشتر باشد، افراد کاردان و آگاه روانه جایگاه قانونگذاری این دوره از مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری می‌شوند.

وی بیان کرد: تنها راه تغییر شرایط به سمت بهبود از طریق صندوق رای است که با حضور در انتخابات می‌توان اراده خود را بر تغییر به منصه ظهور رساند تا منتخبان ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس با تصویب قوانینی مبتنی بر دانش و تخصص و آگاهی چالش‌ها را بر طرف یا مشکلات را به حداقل برسانند.

اگر خواهان تغییر در شرایط موجود اقتصادی، اشتغال و سایر موضاعات دیگر هستیم تنها راهش از طریق صندوق رای استرییس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با بیان اینکه از طرفی دیگر میزان مشارکت مردم نشان دهنده سطح اعتماد آنان به نظام سیاسی و حکمرانی است، عنوان کرد: هر قدر این همدلی و همبستگی بیشتر باشد نتیجه‌اش پای صندوق های رای نمود بیشتری می یابد.

وی ادامه داد: آنهایی که عنوان می‌کنند با توجه به شرایط موجود نباید در انتخابات شرکت کنیم در حقیقت نمی‌خواهند از حق خود استفاده کنند و زحماتی که از انقلاب مشروطیت تا به این حد برای به رسمیت شناخته شدن این حق مردم کشیده شده را پایمال می‌کنند.

دوستار با بیان اینکه کشور ما در عرصه قانونگذاری و زمینه‌سازی مشارکت به بلوغ نهایی خود رسیده و باید این مسیر تداوم یابد، تصریح کرد: بنابراین به پاس احترام به زحماتی که از آن زمان برای برخورداری از حق قانونی در انتخابات کشیده شده و همچنین تاکیدی که رهبر معظم انقلاب بر مشارکت دارند؛ باید در انتخابات ۱۱ اسفند شرکت کنیم.

وی اظهار کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ارتقاء جایگاه کشور ایران در عرصه بین‌المللی، معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را در پی خواهد داشت ضمن اینکه نشان دهنده مردمی بودن نظام بوده اینکه مردم در همه ارکان با واسطه یا بی‌واسطه از طریق انتخابات و انتخاب مشارکت دارند.

دوستار با اشاره به حضور همیشگی مردم در عرصه‌های مختلف برای حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی گفت: ملت ایران همواره در مناسبت‌های مشارکتی اعم از راهپیمایی‌ها و یا مناسبت‌های ملی ومذهبی حضوری گسترده و باشکوه دارند و قطعا در این دوره از انتخابات هم باز جلوه ای کامل از حضور خواهند بود.

وی اظهار کرد: اگر پای صندوق‌های اخذ رای حاضر نشویم حق انتقاد و نقدمان را از دست خواهیم داد، ضمن اینکه نسبت به آیندگان و فرزندان مان باید پاسخگو باشیم چرا که با یک رای ما امکان داشت که شرایط تغییر یابد.

دانشیار مدیریت دانشگاه گیلان تاکید کرد: اگر خواهان تغییر وضع موجود هستیم باید در انتخابات شرکت کنیم؛ راه دیگری نیست آنهایی که تاکید می‌کنند در انتخابات شرکت نکنید، می‌خواهند وضعیت موجود تداوم داشته باشد.

۱۱ اسفند به جشن انتخاب دعوتیم؛ با آگاهی برگزینیم

ایران به عنوان چهارمین ملت دنیا از انتخابات برخوردار شد

دانشیار گروه فیزیک دانشگاه گیلان و تحلیلگر سیاسی با تشریح پیشینه ملت ایران در ارتباط با انتخابات گفت: مردم ایران چهارمین ملت دنیا و نخستین کشور منطقه غرب آسیا بودند که دارای انتخابات شدند.

دکتر علی مرتضی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نخستین انتخابات ما در سال ۱۲۸۵ بعد از امضاء فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاچار (انتخابات مجلس شورای ملی) برگزار شد.

وی بیان کرد: ۲ سال بعد از این اتفاق خوب؛ پسر مظفرالدین شاه محمدعلی قاچار به دلیل اینکه مجلس شورای ملی برخی از اختیارات شاه را سلب می‌کرد مجلس را به توپ بست و نماینده‌های مردم آن زمان به سفارت انگلستان و فرانسه پناه گرفتند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: از آن تاریخ به بعد جَسته و گریخته انتخابات‌ متعددی برگزار شد اما زمانی زنان حق رای نداشته یا حق رای تنها برای بالای ۲۵ سال بود یا اینکه اصناف، شاهزادگان، زمین‌داران و مالکان می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند.

وی اظهار کرد: با ادامه این روند در سال ۱۳۴۱ زنان در این کشور دارای حق رای شدند، اگر چه اصلاحات صورت گرفت اما در تمام این مدت در زمان رضاخان و محمدرضا شاه دخالت دولت در امر انتخابات برای انتخاب شخص مورد نظر بسیار مشهود بود بنابراین رای مردم آنچنان که باید جاری و ساری نبود اما بالاخره انتخابات برگزار می‌شد.

دانشیار گروه فیزیک دانشگاه گیلان اضافه کرد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی امام راحل قائل به این بودند که نظر مردم باید در همه امور جاری و ساری شود بخاطر همین در همان روزهای نخست همه پرسی برگزار شد.

بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی امام راحل قایل به این بودند که نظر مردم باید در همه امور جاری و ساری شود بخاطر همین در همان روزهای نخست همه پرسی برگزار شد. وی با بیان اینکه انتخابات با همه پرسی متفاوت است، ادامه داد: انتخابات یعنی گزینش بین یک یا چند گزینه بر اساس شمارش آرای مردم، اما همه پرسی یعنی دولت یا حکومت سئوالی را با ۲ جواب آری یا خیر مطرح می‌کند که هر کدام دو سوم آرا را بیشتر به خود اختصاص دهد دولت یا حکومت موظف به اجرای آن است.

دکتر مرتضی‌پور با یادآوری همه پرسی که به سال ۵۸ در کشور به دستور امام راحل برگزار شد و آری مردم به جمهوری اسلامی اضافه کرد: بعد از اینکه رهبر معظم انقلاب زعامت امور را به دست گرفتند، ایشان رای مردم را در سیاست‌گذاری‌های کلی (خارجی و داخلی) دخالت داده و همواره برای این آرا اهمیتی ویژه قائلند.

وی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ارتباط با مردم سالاری شاهد رشد چشمگیری هستیم انتخابات خبرگان، شوراهای شهر و روستاها نمودی از این رشد است و در جای جای این کشور انتخابات برگزار می‌شود.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به پیشنیه تاریخی و بلوغ مردم سالاری ملت ایران اظهار کرد: دشمنان می‌کوشند تا این نقطه قوت را از ما بگیرند و با جنگ رسانه‌ای حضور را کمرنگ کنند؛ اما نقشه‌های آنان همواره نقش بر آب است.

وی با تاکید بر اینکه برای هر تغییری باید پای صندوق‌ اخذ رای حاضر و دقیق و هوشمندانه انتخاب کرد، خطاب به مردم بیان کرد: شما چه روشی دارید؟ یا با حکومت‌ها در بیفتید که راه منطقی و درستی نیست یا اینکه با انتخابات، تغییر مد نظر را ایجاد کنید که شرایط انتخاب به عنوان بهترین راه برای مردم ایجاد شده‌است.

دکتر مرتضی‌پور در ادامه، تایید صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را بی‌نظیر خواند و افزود: افراد زیادی در حوزه‌های انتخابیه استان گیلان تایید صلاحیت شدند و گستردگی تاییدها یعنی اینکه افراد با سلایق سیاسی مختلف برای رقابت حضور دارند.

۱۱ اسفند به جشن انتخاب دعوتیم؛ با آگاهی برگزینیم

مردم فرصت انتخاب را از دست ندهند

وی با بیان اینکه وجود سلایق سیاسی مختلف، رقابتی‌تر شدن انتخابات را به همراه دارد، اظهار کرد: تمام شرایط برای حضور گسترده مردم پای صندوق‌های اخذ رای برای تغییر فراهم است؛ مردم باید از فرصت استفاده کنند و اسیر جنگ رسانه‌ای دشمن نشوند.

این استاد دانشگاه در ادامه با تشریح ویژگی‌های یک نماینده اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبری و ضرورت توجه به آن برای انتخاب نمایندگان مردم برای ورود به مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ساده زیستی، اسیر تجملات و عیانی نشدن از ویژگی‌های نماینده اصلح است مردم باید به این مهم توجه جدی داشته باشند.

وی مسئولیت پذیربودن را از دیگر ویژگی‌های یک نماینده اصلح عنوان کرد و ادامه داد: نماینده کارآمد، متعهد و مسئولیت‌پذیر باید نسبت به مشکلات حوزه انتخابیه خود تسلط و آگاهی داشته باشد و برای رفع مسایل تلاش کند؛ کار نماینده فقط حل مشکلات ریز و شخصی مردم منطقه خود نیست.

نماینده کارآمد، متعهد و مسئولیت‌پذیر باید نسبت به مشکلات حوزه انتخابیه خود تسلط و آگاهی داشته باشد و برای رفع مسایل تلاش کند؛ کار نماینده فقط حل مشکلات شخصی مردم نیست. دکتر مرتضی‌پور با بیان اینکه نماینده اصلح باید مردمی باشد، اضافه کرد: نماینده باید گوش شنوا برای مردم و شنیدن حرفها و مسائل آنان باشد ضمن اینکه اگر خواست کاری انجام دهد اما محقق نشد، دلیل آن را به مردم بگوید.

وی اجتناب جدی از فساد و تبیعض را از دیگر ویژگی‌های یک نماینده اصلح خواند و ادامه داد: نماینده باید جرات داشته باشد که با مشاهده فساد آن را با صدای بلند اعلام کند؛ مردم باید چنین نمایندگانی را انتخاب کنند.

این تحلیلگر سیاسی با تاکید بر اینکه نماینده باید پایبندی کامل به قانون اساسی داشته باشد، اضافه کرد: انقلابی ماندن مهمتر از انقلابی بودن است؛ خیلی‌ها شعارهای آنچنانی سردادند اما همین که کرسی را به دست آوردند؛ شعارهایشان خیلی زود رنگ می‌بازد؛ انسان‌ها باید ظرفیت صندلی را داشته باشند.

این دانشیار دانشگاه از همه مردم دعوت کرد تا ۱۱ اسفند پای صندوق های اخذ رای حاضر شوند و سرنوشت‌شان را رقم بزنند و به دشمنان این درس را بدهند که اگر چه مشکلات و سختی‌هایی وجود دارد اما با کنار هم قرار گرفتن می‌توان آنها را رفع کرد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری ۱۱ اسفند در کشور برگزار می‌شود.

استان گیلان در انتخابات شورای اسلامی ۱۳ نماینده و خبرگان رهبری چهار نماینده دارد.

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان در بیانیه‌ای که به مناسبت فرارسیدن انتخابات ۱۱ اسفند منتشر شده ضمن دعوت از مردم برای حضور آورده‌ است: انتخابات رکن اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی، مظهر جمهوریت نظام و نماد وحدت ملی است و در نظام اسلامی ایران شرکت در انتخابات حق قانونی، تکلیف اجتماعی و وظیفه شرعی آحاد افراد واجد شرایط رای دادن جامعه است.

بیشتر بخوانید:

انتخابات مظهر جمهوریت نظام و نماد وحدت ملی است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha