۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85403978
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

واکنش آمریکا به نشست گروه‌های فلسطینی در مسکو

۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۰۸
کد خبر: 85403978
واکنش آمریکا به نشست گروه‌های فلسطینی در مسکو

تهران - ایرنا - وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به برگزاری نشست گروه‌های فلسطینی در روسیه، مدعی شد که مسکو نقش سازنده‌ای برای حل درگیری‌ها در باریکه غزه ایفا نمی‌کند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از «متیو میلر»‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت: از هفتم اکتبر ( ۱۵ مهر مصادف با آغاز عملیات طوفان الاقصی) تاکنون شاهد ایفای نقش مهم مسکو در تلاش برای حل این نزاع نبوده‌ایم.

وی با طرح این ادعا که «همیشه گفته‌ایم از کشورهایی استقبال می‌کنیم که می‌خواهند نقش سازنده‌ای در تلاش برای دستیابی به راه‌حل های دیپلماتیک ایفا کنند»، افزود:‌ اما ارزیابی ما این نبوده که مسکو به دنبال این نقش است یا تمایل دارد آن را ایفا کند.

اظهارنظر مقام های آمریکایی در حالی مطرح می شود که نمایندگان گروه‌های فلسطینی از جمله سازمان آزادی‌بخش فلسطین و حماس در مسکو پایتخت روسیه برای بحث و بررسی در خصوص تشکیل دولت جدید گرد هم آمده اند.

در همین زمینه، خبرگزاری «ریانووستی» روسیه درباره سفر نمایندگان گروه‌های فلسطینی گزارش داد که دیدار این افراد با سخنرانی «ویتالی نعومکین» مدیر مؤسسه شرق‌شناسی روسیه آغاز شد و وی ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، برای آنها آرزوی موفقیت کرد.

«حسین حمایل»‌ سخنگوی جنبش فتح نیز در گفت و گو با «سی‌ان‌ان» هدف از این نشست را یافتن راه‌هایی برای «متحد کردن گروه‌ها و جناح‌های فلسطینی زیر چتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین و تشکیل یک دولت جدید اعلام کرد که قادر به کار در شرق قدس، کرانه باختری اشغالی و نوار غزه باشد».

گفتنی است «سرگی لاوروف»‌ وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نشست، خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد.

پیشتر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در تاریخ ۲۴ بهمن‌ ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که مسکو در نظر دارد در آینده نشستی با هدف گفت‌وگوی میان گروه‌های فلسطینی با حمایت خود آنها در مسکو برگزار کند.

لاوروف گفته بود: پیشنهاد داریم که این نشست با هدف غلبه بر شکاف داخلی میان گروه‌های فلسطینی و با مشارکت همه طرف‌های پیشرو برگزار شود.

وی با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک روسیه در شورای امنیت و سازمان ملل متحد افزود: مسکو رایزنی با کشورهای کلیدی منطقه برای هماهنگ کردن رویکردهای آنها جهت حمایت از ابتکار دیرینه روسیه در زمینه حمایت از ایجاد کشور فلسطین را ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha