۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۵۷
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85404732
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

لاوروف: آمریکا برای جنگ اوکراین برنامه دارد

تهران-ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس دیپلماتیک در آنتالیای ترکیه گفت که اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در مورد اینکه شکست اوکراین منجر به جنگ ناتو و روسیه خواهد شد، ثابت کرد که آمریکا برای این جنگ برنامه دارد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس", لاوروف اظهار کرد ، معنای این اظهارات این است که در صورت شکست اوکراین، ناتو باید به مصاف روسیه برود. او در یک لغزش راهبردی، آنچه را که دولت آمریکا در ذهن داشت، آشکار کرد.

وی افزود ، پیش از این, آنها می گفتند که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین شکست بخورد، زیرا ولادیمیر پوتین ولادیمیر رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین بسنده نمی‌کند و بالتیک، لهستان، فنلاند را تصرف خواهد کرد.این اظهارات آشکار و بدون ابهام آستین نشان می دهد ما ( روسیه ) چنین برنامه‌ ای نداریم و نمی‌توانیم داشته باشیم، اما آمریکایی‌ها به دنبال این موضوع هستند.

به گفته لاوروف، اروپا در حال حاضر قربانی اصلی سیاست آمریکا برای «کشاندن ناتو به اوکراین» است.

وی ادامه داد ، مسائل پیرامون اوکراین از سوی واشنگتن طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که اتحادیه اروپا به رقیبی برای اقتصاد آمریکا تبدیل نمی شود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اوایل روز جمعه برای شرکت در کنفرانس دیپلماسی آنتالیا وارد ترکیه شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که لاوروف در جریان این کنفرانس با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه گفتگوهای دوجانبه خواهد داشت.

انتظار می رود این دو مقام ارشد روسیه و ترکیه در مورد طیف گسترده ای از موضوعات، از جمله وضعیت فعلی روابط روسیه و ترکیه و چشم انداز همکاری های دوجانبه در زمینه های تجارت، انرژی، امنیت، بانکداری و گردشگری گفتگو کنند.

لاوروف همچنین در حاشیه این کنفرانس دیدارهای دوجانبه دیگری از جمله با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان، بختیار سعیدوف وزیر امور خارجه ازبکستان و ژینبک کولوبایف وزیر امور خارجه قرقیزستان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا, پیش از این, وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه «آمریکا از حمایت از اوکراین در کوتاه مدت و بلندمدت عقب نشینی نخواهد کرد»، افزود: این حمایت حتی در شرایطی که پول دولت «جو بایدن» برای کی‌یف تمام شده و درخواست برای بودجه اضافی در مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری‌خواهان کم رنگ شده است، بازهم ادامه خواهد یافت.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا ماه‌هاست در تلاش برای تصویب این بسته است که همچنین شامل بودجه امنیتی برای اسرائیل، تایوان و کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها می‌شود.

با این حال، بایدن با مخالفت جمهوری‌خواهان تندرو، به ویژه آنهایی که بیشتر به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده نزدیک هستند، مواجه شده است. ترامپ از این کمک‌های خارجی در رسانه های اجتماعی انتقاد و گفته است که این کمک‌ها باید در قالب وام باشد.

تارنمای «سی‌بی‌اس نیوز» امروز با اشاره به افزایش تردیدها در مورد حمایت نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از لایحه تازه تصویب شده سنا در مورد کمک مالی به اوکراین، درخواست جو بایدن از کنگره برای تصویب فوری این لایحه را جدیدترین اقدام وی برای روسیه هراسی و تبلیغات انتخاباتی علیه رقیبش ‌دونالد ترامپ عنوان کرد.

این لایحه ده‌ها میلیارد دلار کمک به متحدان ایالات متحده، از جمله حدود ۶۰ میلیارد دلار برای اوکراین و ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای (رژیم) اسرائیل ارائه می‌کند.

سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، صبح روز سه‌شنبه آن را به تصویب رساندند. اما انتقاد اخیر مایک جانسون رییس مجلس نمایندگان چشم‌انداز تصویب آن را در کنگره زیر سوال برده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha