۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85406260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه کردستان و معاونت فرهنگی وزارت علوم امضا شد

سنندج- ایرنا- تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه کردستان و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بە مدت ۲ سال امضا شد.

به گزارش ایرنا، هدف از امضای این تفاهم‌نامه، توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، بهره‌مند شدن طرفین از امکانات از جمله فضای فیزیکی و تحقیقاتی و برگزاری مشترک سمینار، جشنواره، همایش و میزگرد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین امضای این تفاهم نامه و جلسه هم اندیشی با دانشگاهیان استان گفت: دانشگاه باید ظرفیت‌های بزرگ زیست بوم خود را شناسایی و جهت دهی کند و این مستلزم هم‌افزایی تمام عناصر زیست بوم یعنی اساتید، دانشجویان و یاوران علمی است که اساتید مهمترین رکن آن هستند.

عبدالحسین کلانتری با اشاره به اینکه دانشگاه از محیط خود بیگانه نیست، اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات حوزه مطالعات دانشگاه، که یک حوزه تخصصی و جدی است، کنکاش پیرامون محیط نهاد علم است و نسبتی که نهاد علم با آن دارد.

وی افزود : در کنار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به نسل اول، دوم و سوم، از منظر ارتباط نهاد علم با جامعه، دانشگاه‌های مردم مدار مطرح می شود و در امتداد آن هم مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها مد نظر قرار می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برخی از علمای حوزه مطالعات دانشگاه بر این باورند که از آغاز تشکیل دانشگاه‌ها ارتباط نزدیکی میان این نهاد و جامعه و مردم برقرار بود اما بعدها فاصله‌ ایجاد شد و این یک موضوع جهانی است و تنها مربوط به کشور ما نیست.

کلانتری تاکید کرد: در کنار همه رتبه‌های کسب شده که در جای خود مهم و مغتنم است، دانشگاه‌ها باید از خود بپرسند که آیا کمک و آورده ای برای محیط پیرامون خود داشته‌اند.

وی از تدوین آیین‌نامه مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: تصویب این آیین‌نامه جهت‌دهی خوبی به فعالیت‌های دانشگاه‌ها خواهد داد.

کلانتری با بیان اینکه دانشگاه کردستان مسئولیت اجتماعی خود را تا حدودی ایفا کرده، افزود: دانشگاه کردستان پیشران توسعه استان است و با توجه به حضور اساتید برجسته در این دانشگاه و جایگاه بالایی که در رتبه‌بندی‌های جهانی و کشوری دارد، انتظار می‌رود از فرصت‌ها استفاده و فراتر از شاخص‌های علمی، پژوهشی و فناوری وارد عرصه شده و مسئولیت اجتماعی خود را نیز ادا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کردستان را یکی از مرزبانان هویتی ایران دانست و گفت: شان اساتید فراتر از انتقال دهنده صرف معلومات است و باید دانشجویان را به تلاش، پویایی، بهزیستی و مدارا تشویق کنند و مسیر زندگی را به انها نشان دهند.

وی بر احیای شان استادی در همه ابعاد آن تاکید کرد و افزود: اساتید با توجه به مسئولیتی که دارند، آگاهانه به مسئولیت خود عمل کرده و مهمترین نقش آنها امیدآفرینی و صورت‌بندی افق‌های روشن است.

دانشگاه در استان فرهنگی کردستان نیازمند توجه ویژه‌ است

رئیس دانشگاه کردستان هم گفت: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه معین استان، در بین دانشگاه‌های کشور دارای رتبه دهم و دانشگاهی بین‌المللی است که از کشورهای مختلف دانشجو پذیرش کرده است.

حامد قادرزاده با اشاره به فرموده رهبری در رابطه با فرهنگی بودن استان کردستان، افزود: کردستان به حق استانی فرهنگی است که ارتباطی صمیمی با همه اقوام ایرانی دارد و دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از سایر استان‌ها متمایز می‌کند.

وی در رابطه با حوزه فعالیت فرهنگی دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه کردستان از نظر تعداد دانشجو، تا حدودی بومی شده و تبادل فرهنگی زیاد صورت نمی‌گیرد که امیدواریم سیاست‌گذاری به نحوی باشد که تبادل فرهنگی در دانشگاه انجام و ارتباط موثر با سایر اقوام ایرانی برقرار شود.

رئیس دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه تنها دانشگاه دولتی استان فرهنگی کردستان نیازمند توجه ویژه است، ادامه داد: نگاه ما به حضور مسئولان وزارت علوم در استان، مادی نیست اما باید توجه داشت که وجود اعتبارات گرچه کافی نیست اما شرط لازم برای توسعه و پیشرفت دانشگاه است.

قادرزاده با اشاره به اینکه در خارج از مرزهای کشور نگاه متفاوتی به دانشگاه کردستان وجود دارد، یادآور شد: امیدواریم با نگاه ویژه به استان یک سرمایه‌گذاری پربازده صورت گیرد و پایداری فرهنگی و امنیتی در استان را شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا، دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی - مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش ۴۹۲ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha