۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85406294
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسیر ایران یکی از دو گزینه‌ ترکمنستان برای عرضه گاز به اروپا

تهران- ایرنا- قربانقلی بردی‌محمداف رهبر ملی ترکمنستان به دنبال امضای توافق انرژی بین عشق‌آباد و آنکارا گفت که عرضه احتمالی گاز به قاره اروپا می‌تواند از طریق ایران انجام شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری نیکی‌آسیا، قربانقلی بردی‌محمداف رئیس شورای خلق ترکمنستان و رئیس‌جمهوری پیشین این کشور پس از امضای توافق با دولت آنکارا اعلام کرد که گاز از ترکمنستان می‌تواند به ترکیه و اروپا به دو صورت انتقال پیدا کند.

وی روز جمعه در «انجمن دیپلماسی آنتالیا» تشریح کرد که این انتقال یا از طریق دریای خزر و جمهوری آذربایجان است (مشروط به نهایی شدن توافق مرز دریایی بین باکو و عشق‌آباد) یا از طریق زیرساخت خط لوله موجود در ایران با استفاده از یک توافق سوآپ گازی است.

این مقام عالی عشق‌آباد تاکید کرد: میدان گالکینیش براساس یک ممیزی بین‌المللی ۲۷ تریلیون متر مکعب گاز دارد و ما سیاست متنوع‌سازی مسیرها برای صادرات داریم.

بردی‌محمداف در حاشیه این انجمن با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد و مقام‌های دو کشور یک یادداشت تفاهم همکاری و یک نامه در مورد همکاری در زمینه گاز طبیعی را امضا کردند.

مقامات آنها دو قرارداد مقدماتی برای تامین گاز ترکیه از ترکمنستان و سپس انتقال به اروپا را امضا کردند، قراردادهایی که در راستای تلاش آنکارا برای تبدیل شدن به یک قطب انرژی منطقه‌ای است.

آلپ‌ارسلان بیرقدار وزیر انرژی ترکیه در حساب ایکس خود نوشت: با این امضاها، ما ابتدا هدف صادرات گاز ترکمنستان به ترکیه و بعد بازارهای جهانی را داریم.

ترکمنستان دارای چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان است. ترکیه در حال حاضر از روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران از طریق خط لوله و همچنین چند کشور دیگر دریافت می‌کند.

مسیر ایران یکی از دو گزینه‌ ترکمنستان برای عرضه گاز به اروپا


آنکارا که عرضه گاز به چند کشور اروپایی دارد همچنین فراوری گاز طبیعی از میدان انرژی در دریای سیاه را آغاز کرده است.

یک مقام عالی رتبه ترکمنستان به نیکی‌آسیا گفت که این کشور ذخایر گاز کافی برای عرضه به ترکیه و اروپا دارد در حالیکه همزمان قادر به ارائه گاز بیشتر به مشتری اصلی خود یعنی چین است.

اتحادیه اروپا در راستای عدم وابستگی به انرژی روسیه، به دنبال تضمین دریافت گاز از منابع جایگزین است. این بلوک پس از جنگ اوکراین یک یادداشت تفاهم همکاری با جمهوری آذربایجان امضا کرد و قصد دارد واردات گاز خود از این کشور قفقاز جنوبی را دو برابر کند.

به نوشته خبرگزاری نیکی‌آسیا، توافق‌های گازی اگر به دست بیاید می‌تواند به نفع خیلی از کشورها باشد. ترکیه بلندپروازی‌های خود برای تبدیل شدن به قطب گاز را پیش می‌برد، اتحادیه اروپا می‌تواند وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد و ترکمنستان نیز اهرم بیشتری در مقابل روسیه و چین پیدا می‌کند.

یک مقام ارشد جمهوری آذربایجان با استقبال از این توافق به نیکی‌آسیا گفت که این کشور آماده انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه و اروپا از طریق زیرساخت خط لوله موجود است.

برندا شافر کارشناس انرژی در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی ایالات متحده به این خبرگزاری گفت: ژئوپلیتیک صادرات گاز آسیای مرکزی از زمان تهاجم روسیه به اوکراین به شدت تغییر کرده است. در گذشته، تولیدکنندگان گاز آسیای مرکزی به ویژه ترکمنستان اگر سعی در صادرات گاز به اروپا می‌کردند باید نگران روسیه می‌بودند. مسکو می‌خواست نفوذ خود در بازار گاز اروپا را حفظ کند.

با این حال، اکنون که چین به مشتری اصلی گاز این کشور تبدیل شده است، روسیه ممکن است رقابتی‌تر به بازار اروپا نگاه کند.

شافر خاطر نشان کرد: اما اکنون مسکو بر روی چین به عنوان بازار اصلی صادرات خود کار می‌کند و بنابراین ترجیح می‌دهد گاز ترکمنستان به سمت غرب برود و پویایی قیمت در صادرات گاز به چین را کاهش ندهد. این یک وضعیت کاملاً جدید است. همچنین، با ورود گاز روسیه به چین با حجم بیشتر، عشق آباد از اتکا به یک بازار اصلی می‌ترسد و بنابراین می‌خواهد صادرات خود را متنوع کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha