۲ میلیون و ۶۴۶ اصله نهال در استان اردبیل تولید شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: بر اساس طرح کشت مردمی درخت تعهد استان تا پایان سال جاری کشت و تولید ۱۰ میلیون اصله نهال بود  که از این تعداد ۲ میلیون و ۶۴۶ در نقاط مختلف استان کشت شد.

محمود قلی‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با بخش خصوصی برای تولید ۱۰ میلیون اصله نهال صنوبر منعقد شده که امیدواریم تولید این تعداد نهال به افزایش فضای سبز استان کمک کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته اعتباری برای تولید نهال در استان اختصاص نیافت، افزود: از ظرفیت صنایع موجود در استان برای مشارکت در تولید نهال استفاده کرده و تعدادی از صاحبان صنایع استان به‌ویژه در شهرستان خلخال در تولید نهال اعلام آمادگی کردند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقده شده با بخش خصوصی امسال در قالب طرح مردمی کاشت درخت ، یک میلیون و ۱۴۰ هزار اصله نهال در کندرق خلخال تولید شد.

وی اضافه کرد: این طرح در چهارچوب مشارکت‌های مردمی در ایجاد و توسعه فضای سبز و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان قابل اجرا بوده و تحقق آن نیازمند همت و اراده جمعی است.

قلی زاده از تولید نهال فندق در جنگل فندقلوی نمین خبر داد و گفت: تولید نهال فندق را بصورت گلدانی و بذری در نهالستان فندق شروع کردیم و در حال حاضر ۳۰ هزار نهال فندق با هدف احیا و غنی سازی جنگل فندقلو برای انتقال به عرصه‌های اصلی آماده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: با توجه به گسترش صنایع آلاینده در کشور و افزایش آلودگی هوا، درختکاری و جنگل‌کاری مناطق مختلف بر اساس سیاست‌های کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی در اولویت قرار گرفته که در مرحله اول نیاز است جهت اجرای این طرح، پویش مردمی در استان ایجاد شود.

وی با تشریح رویکردهای اصلی این طرح افزود: یکی از رویکردهای اصلی طرح مردمی کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور، مبارزه با آلودگی هوا، مقابله با بیابان‌زایی، جلوگیری از فرسایش خاک و روان‌آب‌ها و کاهش کربن و تولید اکسیژن است ضمن اینکه توسعه فضای سبز هم در قالب این طرح مدنظر قرار گرفته است.

افتتاح ۲۶ سازه آبخیزداری در استان اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه همزمان با هفته منابع طبیعی ۲۶ سازه آبخیزداری و آبخوانداری با اعتبار بیش از ۲۰۹ میلیارد ریال در این استان افتتاح می‌شود افزود: این طرح‌ها شامل اجرای عملیات آبخیزداری، مدیریت روان آب‌های سطحی و کنترل سیلاب بوده که در شهرستان‌های سرعین، کوثر، گرمی،اصلاندوز، اردبیل، خلخال، نیر و انگوت اجرا شده است.

وی افزود: با افتتاح طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در هفته منابع طبیعی استان ۹۵۰ خانوار از مزایای این طرح‌ها در ۱۶ روستای استان بهره مند خواهند شد.

قلی زاده با تاکید بر لزوم همکاری و تعامل بیش از پیش مردم با مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: امیدواریم با مشارکت مردم در اجرای طرح‌ها گام بلندی در راستای ارتقای سطح منابع طبیعی و آبخیزداری برداریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود : طرح‌های یادشده با هدف کنترل سیل و رسوب و تقویت پوشش گیاهی،تقویت آب چشمه ها و قنوات ، کاهش اثرات خشکسالی و تقویت سفره های آبهای زیر زمینی اجرایی شده‌اند.

قلی زاده ادامه داد: طرح‌های توسعه آبخیز استان با هدف حفظ و پایداری آب، افزایش ذخیره آب در حوضه آبخیز، جلوگیری از فرسایش خاک، تاخیر در روان آب‌ها و جلوگیری از سیل و تخریب مرتع و پوشش گیاهی در اولویت اجرا قرار گرفته است.

وی ذخیره نزولات آسمانی، کنترل سیلاب و فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبخوان‌ها را از دیگر اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری ذکر کرد و گفت: احداث سازه‌های سنگی گابیونی، بندهای زیرزمینی و دو منظوره پخش سیلاب و کنتور فارو از جمله اقدامات انجام گرفته در حوزه آبخیز استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه در ۲ سال اخیر بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری این استان ذخیره‌سازی شده است افزود: اجرای سازه‌های آبخیز علاوه بر ذخیره‌سازی آب منجر به مهار سیلاب و فرسایش خاک در استان شده و تلاش داریم با تامین اعتبارات لازم سازه‌های آبخیز را در نقاط سیل‌خیز استان احداث کنیم.

وی اختصاص اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های آبخیز استان را ضروری دانست و گفت: مقرر است در دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت‌های سیلاب و همچنین تکمیل طرح‌های آبخیزداری استان تصویب و تخصیص شود که در صورت تامین و تصویب این میزان اعتبار، حوضه‌های آبخیز خسارت‌دیده از سیلاب و تکمیل طرح‌های آبخیز مرمت خواهد شد.

قلی‌زاده با بیان اینکه برای اجرا و تکمیل طرح‌های در دست اجرای آبخیزداری ۲ هزار میلیارد ریال نیاز است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بیش از ۹۰۰ سازه مکانیکی آبخیزداری در این استان اجرا شده است.

استان اردبیل ۹۰۲ هزار هکتار مرتع ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند و همچنین ۶۹ هزار هکتار جنگل دارد ، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق ، ارس ، بلوط ، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha