رشد ۴۸ درصدی تولید واگن باری نو در سال ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- وزارت راه و شهرسازی اعلام‌کرد: رکورد تولید واگن باری نو در هر دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و با رشد بسیار قابل توجه شکسته شد، به طوری که تولید واگن باری نو در سال گذشته رشد ۴۸ درصدی داشت.

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۴۰۰ شاخص حمل ریلی حدود هفت درصد رشد و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به پنج درصد رشد داشته است. در عین حال، افزایش حمل مسافر باعث ارتقای صرفه جویی مصرف سوخت کشور شده است.

در سال ۱۳۹۹ که دوران اوج همه گیری بیماری کرونا بود، به‌ صورت طبیعی شاهد افت شدید مسافرت‌ها از جمله مسافرت ریلی بودیم. در نتیجه با کاهش تقاضای سفر و خلوت شدن شبکه ریلی از قطارهای مسافری، هم عمده ظرفیت خطوط ریلی به حمل بار اختصاص یافت و هم لکوموتیوهایی که به صورت مشترک در حوزه باری و مسافری استفاده می‌شوند به‌طور کامل به حمل بار اختصاص یافتند. در نتیجه شاهد یک جهش مشهود در حمل بار ریلی در سال ۱۳۹۹ بودیم.

اما در سال ۱۴۰۰ و سال‌های بعدی با برچیده شدن بساط کرونا و افزایش شدید تقاضای مردم برای مسافرت با قطار، ۲ عامل جهش حمل بار در سال ۹۹ یعنی خطوط ریلی و لکوموتیوها، مجدد به حوزه مسافری برگشتند و شاهد افزایش جابه‌جایی مسافر و کاهش حمل بار بودیم.

به گواهی آمار، برای نخستین بار تولید سالیانه واگن باری در دولت سیزدهم از یک‌هزار عدد بالاتر رفت و با مشوق‌های راه آهن در این دولت، سرمایه‌گذار بخش خصوصی به‌سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه هدایت شد، به‌طوری که رکورد تولید واگن باری نو در هر دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و با رشد بسیار قابل توجه شکسته شد.

نمودار زیر به‌خوبی نشان دهنده این واقعیت انکارناپذیر است.

رشد ۴۸ درصدی تولید واگن باری نو در سال ۱۴۰۱

وقتی تعداد واگن باری افزایش پیدا کند اما تعداد لکوموتیو ثابت مانده باشد و همچنین اگر خطوط ریلی دارای ترافیک سنگین بوده و امکان سیر بیشتر واگن‌های باری در شبکه نباشد، سیر بخشی از واگن‌های باری کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بهمن‌ماه امسال «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی بر تامین ۵۰۰ واگن مسافری از طریق تولید یا واردات تاکید کرد و فراخوان داد هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری دارد، وارد میدان شود.

در حال حاضر حمل‌ونقل ریلی در حوزه واگن باری به خودکفایی رسیده و به گفته «سید میعاد صالحی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر در حوزه ساخت واگن باری به واردات هیچ قطعه‌ای از خارج نیاز نداریم.

صالحی معتقد است: در حوزه واگن باری عملکرد مطلوبی از تولیدکنندگان داخلی شاهد بودیم که حتی می‌توانیم وارد مسیر صادرات واگن باری شویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha