طیار یا آق‌آرکاکلی، چه کسی روی هفتمین کرسی گلستان در بهارستان می‌نشیند؟
عبدالحکیم آق ارکاکلی (سمت راست) و قرجه طیار ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس

گنبدکاووس- ایرنا- دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گنبدکاووس با حضور ۵۰ درصدی واجدین شرایط در این شهرستان مرزی که دوگانه قومیت و مذهب از ظرفیت‌های اصلی و تاثیرگذار این رخداد مهم سیاسی است، برگزار شد. تلاش ۲ نامزد ترکمن در مرحله دوم انتخابات، نویدبخش برگزاری پرشور برای تعیین هفتمین نماینده گلستان در مجلس شورای است.

به گزارش ایرنا، مردم شیعه و اهل سنت شهرستان افزون بر ۴۰۰ هزار نفری گنبدکاووس درشرق استان گلستان که از اقوام مختلف ایران زمین تشکیل شدند، روز جمعه ۱۱ اسفندماه حدود ۱۳۰ هزار رای به نام ۲۵ نامزد در صندوق‌ها ریختند که هیج کدام از نتوانستند حدنصاب لازم برای ورود به مجلس شورای اسلامی را کسب کنند.

کسب‌نکردن حدنصاب لازم برای ورود به مجلس شورای اسلامی توسط نامزدها در حوزه انتخابیه گنبدکاووس سبب شد «قرجه طیار» با ۲۱ هزار و ۸۶۱ رای و «عبدالحکیم آق‌آرکاکلی» با ۲۰ هزار و ۵۵۹ رای که هر ۲ از قوم ترکمن هستند به مرحله دوم انتخابات راه یابند و برای کسب کرسی نمایندگی مردم این شهرستان مرزی با یکدیگر رقابت کنند.

قره‌جه طیار مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی، مدیریت و حقوق خصوصی دارد و در دوره دهم نمایندگی مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت که پس از یک دوره وقفه، شانس خود را برای حضور دوباره در خانه ملت آزموده است.

عبدالحکیم آق ارکاکلی متولد سال ۱۳۶۲ و دانش‌آموخته رشته مهندسی برق قدرت است و به‌عنوان کارآفرین جوان در حال حاضر ریاست هیات مدیره شرکت مهندسی و بازرگانی مهان بنیان قابوس گنبد را بر عهده دارد.

طیار یا آق‌آرکاکلی، چی کسی روی هفتمین کرسی گلستان در بهارستان می‌نشیند؟
قرجه طیار نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در گنبدکاووس

کارشناسان معتقدند کاهش مشارکت مردم در مرحه دوم انتخابات در مناطقی که دوگانه قومیت و مذهب سایه سنگین‌تری بر این عرصه مهم سیاسی دارد تا حدودی کمتر اتفاق می‌افتد اما می‌توان با برخی اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی از سوی مسوولان، بزرگان و معتمدان، رسانه‌های ارتباط جمعی و نیز توسط نامزدها بر شور انتخاباتی مرحله دوم افزود.

یکی از فعالان سیاسی و اجتماعی گنبدکاووس به ایرنا گفت: با نگاهی به آرای ۲۵ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهرستان متوجه می‌شویم که ۲ سوم آرا توسط نامزدهای ترکمن و یک سوم توسط نامزدهای غیرترکمن‌ (فارس) کسب شده است.

احمد جوادی افزود: آمارها نشان می‌دهد که در مساله انتخابات همچنان نگاه قومیتی و مذهبی در گنبدکاووس حاکم است و در این بین قوم ترکمن مشارکت بالاتری در آن دارند ضمن اینکه در این دوره به سبب حضور یک نامزد اهل سنت آخوند «کمال غراوی» به عنوان نامزد ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان بر حضور مردمان این قوم افزود.

وی اضافه کرد: مشارکت کمتر فارس‌ها در انتخابات این دوره به سبب تعدد نامزدها و عدم اجماع چهره‌های شاخص آنها با یکدیگر بوده است زیرا سابقه نشان می‌هد در ادواری که بزرگان اقوام غیرترکمن روی یک گزینه به اجماع رسیدند، مشارکت بالاتر بوده است.

جوادی ادامه داد: دو نامزد شاخص فارس‌ها یکی منتسب به آذری‌ها با ۱۲ هزار رای و دیگری منتسب به قوم سیستانی با ۱۷ هزار رای کسب کردند بنابراین مردمان غیرترکمن گنبدکاووس برای حضور در دور دوم انتخابات انگیزه کمتری خواهند داشت.

طیار یا آق‌آرکاکلی، چی کسی روی هفتمین کرسی گلستان در بهارستان می‌نشیند؟
عبدالحکیم آق آرکاکلی نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در گنبدکاووس

این فعال سیاسی و اجتماعی گنبدکاووس اظهارداشت: از طرف دیگر مردمان اهل سنت این شهرستان که غالبا درصد مشارکت آنها در انتخابات بالا است با اینکه انتخابات به مرحله دوم رفته و هر ۲ نامزد راه یافته به این مرحله ترکمن هستند بازهم مشارکت بالای خود را حفظ خواهند کرد.

جوادی معتقد است: برای افزایش مشارکت فارس‌ها در مرحله دوم انتخابات ۲ نامزد ترکمن که در دور نخست غالب تبلیغات و برنامه‌های خود را به زبان ترکمنی برای مخاطبان خود بیان می‌کردند، می‌توانند تبلیغات و برنامه‌ها به زبان فارسی بیان و با حضور نزد بزرگان و معتمدان و یا گروه‌های مردمی، آنان را متقاعد به حضور در انتخابات کنند.

وی افزود: در ادوار گذشته نیز سابقه داشته که ۲ نامزد ترکمن راه یافته به مرحله دوم توانسته‌اند با متقاعد کردن دیگر اقوام ساکن در گنبدکاووس بالاخص آذری‌ها و سیستانی‌ها، سبد رای خود را حداقل ۱۵ تا ۲۰ هزار رای سنگین‌تر کنند.

جوادی اضافه کرد: داشتن نگاه متوازن توسعه‌ای به همه نقاط شهر و شهرستان گنبدکاووس و استفاده از ظرفیت نخبگان همه اقوام از سوی ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات می‌تواند تنور مشارکت را گرم‌تر کند.

یک فعال سیاسی و اجتماعی دیگر گنبدکاووس نیز معتقد است: نگاه قومیتی، طایفه‌ای و مذهبی یکی از شاخص‌های مهم در افزایش مشارکت اقوام ساکن این شهرستان در انتخابات است و با توجه به حضور ۲ نامزد ترکمن در مرحله دوم انتخابات مجلس، مشارکت فارس‌ها کاهشی خواهد بود.

ابوالفضل تاجیان افزود: با این حال مشارکت ترکمن‌ها با وجود اینکه هر ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم از این قوم هستند، بیشتر خواهد بود و دلیل آن نیز انجام برخی ائتلاف‌های درون قومی و طایفه‌ای است.

وی با پیش بینی اینکه مشارکت در دور دوم انتخابات در گنبدکاووس از ۵۰ درصد بالاتر می‌رود، اضافه کرد: ائتلاف یکی از ۲ نامزد ترکمن با اقوام فارس‌،آذری‌ها و سیستانی‌ها که رای خوبی دارند، می‌تواند ضمن افزایش مشارکت کلی، راهیابی به مجلس را نیز برای آن نامزد تضمین کند.

باید منتظر بود و دید کدام یک از ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی درحوزه انتخابیه گنبدکاووس می‌تواند با جلب مشارکت بیشتر مردم، کرسی نمایندگی مردمان شیعه و اهل سنت این شهرستان مرزی را به دست آورد.

استان گلستان ۱۴ شهرستان تابعه با ۶ حوزه انتخابیه، هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا دو نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند در گلستان برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha