نتایج ۱۵ طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ارائه شد

شهرکرد- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری نتایج ۱۵ طرح تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه در نشست‌های خبری با عنوان "ترجمان دانش " رسانه‌ای و ارائه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدحسین عمرانی روز یکشنبه در نشست خبری با عنوان "ارائه ۱۰ درصد طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد" افزود: این طرح‌ها با موضوعات کاربردی و متناسب با نیاز استان از سوی استادان، اعضای هیات علمی و دانشجویان این دانشگاه به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا نیازهای استان را در حوزه سلامت شناسایی و سپس استادان، محققان و دانشجویان دانشگاه را به سمت تولید طرح‌های کاربردی برای پاسخگویی به این نیازها هدایت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هدف دیگر ما اینست که تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده را تحت عنوان ترجمان دانش در معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با برگزاری جلسات فصلی با خبرنگاران با عنوان ۱۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته دانشگاه برای عموم مردم اطلاع‌رسانی کنیم تا علاوه‌بر حساس‌سازی جوامع هدف و آگاه‌سازی آنها، مشارکت مردم در اجرای این طرح‌ها جلب کنیم.

به گزارش ایرنا، در این نشست پنح طرح تحقیقاتی از سوی استادان دانشگاه ارائه شد.

در نخستین طرح ارائه شده که از سوی دکتر عباس خدابخشی ارائه شد به بررسی مقایسه میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهای سبک مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهرهای شهرکرد و رشت در سال ۱۴۰۰ پرداخته شد.

هدف از این مطالعه بررسی غلظت‌ گازهای خروجی اگزوز شامل دی اکسید کربن، مونوکسیدکربن، هیدروکربن سوخته و اکسیژن در خودروهای تست شده در مراکز فنی شهرکرد و رشت بود.

در تحقیق بعدی که از سوی دکتر پگاه خسرویان ارائه شد به بررسی الگوی مصرف دارو در جمعیت وارد شده به مطالعه کوهورت شهرکرد پرداخته شده است که یکی از نتایج این مطالعه این بود که مصرف داروهای قلبی و عروقی، اعصاب مرکزی و داروهای غدد متابولیک بیش از دیگر داروها در بین جمعیت ۱۰ هزار نفری ثبت شده در کوهورت شهرکرد است.

تاثیر مداخله آموزش مجازی مبتنی بر موبایل بر اضطراب و خودکارآمدی مادران دارای کودک بستری در بخش مراقبت ویژه اطفال دیگر طرح تحقیقاتی انجام شده از سوی محققان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود که از سوی دکتر هایده حیدری مجری این طرح ارائه شد.

در این مطالعه به کارآمدی آموزش‌های ارائه شده از سوی تیم سلامت تاکید شده است و نتایج نشان داده که اضطراب والدین با دریافت این آموزش‌ها کاهش یافته است.

بررسی سمیت کلیوی عصاره آبی گیاه زرآوند گرد در موش صحرایی از سوی دکتر محمدهادی زارعی از دیگر طرح‌های خاتمه‌یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در این نشست بود.

نتایج این طرح نشان داده است که دُزهای بالای عصاره گیاه زرآوند گِرد ( به نخود الوندی هم معروف است) می‌تواند منجر به اثرات سمی در اندام کلیه در موش صحرایی به عنوان یک مدل حیوانی شود از همین رو می توان گفت مصرف دُزهای بالا می‌تواند در بدن انسان تولید سم کند.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و در حال حاضر ۲۳۲ عضو هیات علمی دارد که شامل پنج استاد، ۳۳ دانشیار، ۱۶۲ استادیار، ۳۱ مربی و یک استادیار پژوهشی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha