طالبان افغانستان به دنبال ترغیب طالبان پاکستانی برای تنش‌زدایی با اسلام‌آباد

اسلام‌آباد- ایرنا- پس از سفر اخیر هیاتی از حزب پاکستانی جمعیت علمای اسلام (شاخه سمیع) به کابل منابع آگاه در پاکستان مدعی هستند که دو جناح اصلی طالبان افغانستان بار دیگر درصدد ترغیب طالبان پاکستانی برای مذاکره با دولت اسلام‌آباد هستند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون، حامد الحق رئیس حزب جمعیت علمای اسلام و فرزند مولانا سمیع الحق بنیانگذار فقید این حزب هفته‌های اخیر سفری به افغانستان داشته و با برخی از مقامات ارشد هیات حاکمه موقت در کابل دیدار کرده است.

سمیع الحق معروف به پدر معنوی طالبان و رهبر فقید جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع روز جمعه یازدهم آبانماه ۱۳۹۷ در شهر راولپندی و در محل اقامت خود توسط مهاجمان ناشناس کشته شد. او موسس مدرسه دارالعلوم حقانیه در شهر «اکوره ختک» واقع در ایالت خیبرپختونخوا پاکستان بوده و در میان طالبان افغانستان و پاکستان نفوذ زیادی داشت.

سفر فرزند سمیع الحق دومین بازدید یک هیات حزبی از پاکستان به افغانستان محسوب می‌شود که از محبوبیت ویژه‌ای در میان طالبان در این کشور برخوردار است.

اواسط دیماه امسال مولانا فضل الرحمان به عنوان سیاستمدار پرنفوذ پاکستان و رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (شاخه فضل) با هدف دیدار با مقامات طالبان افغانستان و تلاش برای کمک به تنش‌زدایی میان دو کشور، سفر یک هفته‌ای به کابل انجام داد.

طالبان افغانستان به دنبال ترغیب طالبان پاکستانی برای تنش‌زدایی با اسلام‌آباد
دیدار حامد الحق و هیات همراه با مولوی عبدالکبیر در کابل

روزنامه اکسپرس تریبیون در گزارش امروز خود نوشت: درپی مذاکرات رهبر حزب جمعیت علمای اسلام (شاخه سمیع) با سران طالبان افغانستان، دو جناح اصلی حاکم در این کشور شامل «حقانی و قندهاری» بار دیگر از طالبان پاکستان که از سوی دولت اسلام‌آباد یک گروه تروریستی تلقی می‌شود، خواست تا برای تنش‌زدایی با پاکستان به میز مذاکره برگردد.

در این گزارش آمده است: پاکستان بار دیگر از نفوذ رهبری جمعیت علمای اسلام (شاخه سمیع) برای آوردن گروه تحریک طالبان پاکستان به میز مذاکره استفاده کرده است.

منابع آگاه به اکسپرس تریبیون گفتند: با نیت مثبت هر دو طرف و حمایت متقابل از روند صلح، دستیابی به آشتی و آوردن طالبان پاکستان به میز مذاکره قطعا امکان پذیر است.

یکی دیگر از اعضای هیات جمعیت علمای اسلام نیز مدعی شد: با دریافت سیگنال‌های مثبت از سوی سرپرست وزارت کشور افغانستان و حمایت اسلام‌آباد، به زودی گروه تحریک طالبان پاکستان را بر سر میز مذاکره خواهیم دید.

بن بست در روابط از قبل ناآرام پاکستان و افغانستان به ویژه پس از تسلط طالبان بر کابل همچنان ادامه دارد و این اختلافات به دلیل اتهامات دو همسایه علیه یکدیگر در بحث مبارزه با تروریسم، کم کاری علیه نیروهای خشونت طلب، سوء مدیریت در مرزهای مشترک و به ویژه تداوم اخراج اتباع افغانستانی غیرمجاز از پاکستان عمیق‌تر شده است.

اوایل دیماه امسال یک هیات ۱۰ نفره حکومت سرپرست افغانستان به ریاست والی قندهار طی سفر به اسلام‌آباد با مسوولان ارشد دولت، ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان دیدار کرد.

در عین حال طی یکسال اخیر روابط کابل و اسلام‌آباد شاهد هیچ پیشرفتی نبوده و تحلیلگران در پاکستان معتقدند که با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور چگونگی مدیریت بحران در روابط با افغانستان و غلبه بر ناآرامی‌ها در مرزهای مشترک یک چالش بالقوه برای دولتمردان پاکستانی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha