امواج ناپایدار بارشی جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: امواج ناپایدار بارشی که با خود افزایش ابر و بارش خفیف برف و باران به همراه دارند، جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت.

اردلان محمدپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با ورود این امواج ناپایدار در شبانه روز گذشته بارش های خفیف در برخی مناطق استان ثبت شد که بارش ها در تکاب ۲.۷، میلی متر، بوکان ۲ میلی‌متر، شاهین‌دژ ۱.۷ میلی‌متر، میاندوآب ۱.۲ میلی متر و در مهاباد نیز کمتر از یک میلی‌متر گزارش شد.

وی با اشاره به فزایش نسبی دمای هوا در این منطقه نیز اضافه کرد: در شبانه روز گذشته حداقل دمای هوا در چالدران و سلماس به منفی چهار درجه رسید و دمای هوا در شهرهای ارومیه، تکاب و اشنویه نیز به منفی سه درجه سانتی‌گراد ثبت شد.

رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: فعالیت این امواج ناپایدار تا روز سه‌شنبه تداوم دارد و در این مدت به علت نفوذ گرد و خاک از کیفت هوا نیز کاسته می شود و دمای هوا نیز به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته پلدشت با حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد، گرمترین و چالدران و سلماس با حداقل دمای منفی چهار درجه سانتی گراد سردترین شهرهای آذربایجان‌غربی بود؛ در این مدت دمای هوا در مهاباد بین ۲ و ۱۳ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

وی در خصوص بارش ها سال آبی در مهاباد نیز افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۰۳ میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شده که در مقایسه با ۱۲۳ میلی‌متر بارندگی پارسال ۶۵ درصد افزایش یافته است و در مقایسه با میانگین بلند مدت سه درصد کاهش دارد.

ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha