۱۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۵۱
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85407474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیست و چهارمین نخست وزیر پاکستان سوگند خدمت یاد کرد+ فیلم

اسلام‌آباد- ایرنا- «محمد شهباز شریف» رییس حزب مسلم لیگ نواز که با کسب اکثریت آرای نمایندگان مجلس ملی به عنوان بیست و چهارمین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد، با حضور در کاخ ریاست جمهوری سوگند خدمت یاد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، نخست وزیر جدید این کشور در کاخ ریاست جمهوری (ایوان صدر) و در حضور عارف علوی رییس جمهور، آیین سوگند مقام نخست وزیری پاکستان را یاد کرد.

این آیین به ریاست رییس جمهوری پاکستان و با حضور نخست وزیر دولت موقت، مقامات دولتی، روسای ارشد احزاب سیاسی، سران نیروهای مسلح پاکستان، اعضای پارلمان ملی، سفرا و دیپلمات‌های خارجی و روزنامه‌نگاران در اسلام‌آباد برگزار شد.

با تحلیف محمد شهباز شریف نخست وزیر جدید پاکستان، نخست وزیر موقت و اعضای کابینه وی رسما به کار خود پایان دادند.

قرار است نام وزرای مربوط به اعضای دولت جدید پاکستان متشکل از ۶ حزب همپیمان به عنوان وزیران فدرال و مشاوران وزیر در روزهای آینده توسط دفتر نخست وزیری این کشور اعلام شود.

شهباز شریف روز گذشته در جلسه رسمی مجلس پاکستان با کسب ۲۰۱ رای در مقابل حریف خود عمر ایوب خان از حزب عمران‌ خان توانست بار دیگر سکان نخست وزیری کشورش را در دست بگیرد. رقیب وی توانست ۹۲ رای کسب کند.

شهباز شریف بیست و چهارمین نخست وزیر پاکستان و با احتساب نخست وزیران دولت‌های موقت (انتقالی) سی و سومین آن‌ها به شمار می‌رود. وی پس از برکناری دولت عمران خان، از فروردین ۱۴۰۱ تا اواخر مرداد ۱۴۰۲ به عنوان نخست وزیر دولت ائتلافی در قدرت حضور داشت.

براساس این گزارش، قرار است روز یکشنبه هفته آینده (۹ مارس) انتخاب ریاست جمهوری پاکستان نیز برگزار شود.

آصف علی زرداری سرپرست حزب مردم که برای یک دوره ۵ ساله نیز رییس جمهور پاکستان بوده است، برای دومین بار نامزد ریاست جمهوری پاکستان شده است. حزب عمران خان نیز محمود خان اچک زی رئیس حزب ملی عوامی پختونخواه (نماینده مجلس از ایالت بلوچستان) را به عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

دوره پنج ساله ریاست عارف علوی (وابسته به حزب جنبش عدالت) رییس جمهور فعلی پاکستان در سپتامبر (شهریور و مهر) امسال به پایان رسیده ولی به دلیل پایان یافتن دوره پنج ساله پارلمان قبلی، وی به ادامه مسوولیت خود تا انتخاب پارلمان جدید موظف شد. در فرآیند انتخاب رییس جمهور جدید نیز، تمام احزاب دارای نماینده در مجلس ملی از جمله حزب حاکم و جناح اصلی مخالف نامزدھای مورد نظر خود را معرفی می‌کنند و نامزد مورد نظر با رای نمایندگان مجالس ملی، ایالتی و مجلس سنای پاکستان به عنوان رییس جمهور جدید انتخاب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha