مساجد محل پذیرش جوانان و نوجوانان برای فعالیت های فرهنگی باشد

سنندج- ایرنا- نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: ۲ هزار و ۶۵۰ مسجد اهل سنت و تشیع در کردستان فعالیت دارد که باید با هم‌افزایی و تعامل بین دستگاههای متولی امور فرهنگی و قرآنی، این مساجد محلی برای پذیرش نوجوانان و جوانان شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی روز دوشنبه در اولین نشست کارگروه راهبری اهل سنت کانونهای فرهنگی و هنری مساجد که به صورت وبیناری با حضور اعضایی از استانهای سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و گلستان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این کارگروه برای قوام بیشتر فعالیت کانون های فرهنگی و هنری اهل سنت در مساجد کل کشور است و تشکیل این جلسه به معنای جداسازی تلقی نشود.

وی با بیان اینکه در نزد برادران اهل سنت، نکاتی شامل محتوا، روش ها، تنوع و تکثر را داریم افزود: در استان کردستان، پیروان متصوفه، دراویش و طریقت قادریه را داریم که منهج و نسک خاص خود را دارند و می طلبد اتفاقی رقم بخورد تا فعالیت های فرهنگی آنان ساماندهی شود و این کارگروه در همین راستاست.

نماینده ولی فقیه در کردستان با تاکید بر اینکه در کردستان، وحدت کامل بین اهل تشیع و تسنن وجود دارد و تنها در روش هاست که تفاوتهایی به چشم می خورد، ادامه داد: ۸۲ درصد از جمعیت کل استان تسنن و ۱۸ درصد تشیع است که در کل کشور چنین ترکیب مذهبی بی نظیر است.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی ادامه داد: چهار هزار ماموستا و طلبه در بخش اهل سنت و بیش از هزار روحانی و طلبه تشیع در کردستان فعالیت دارند و ۲ هزار و ۳۰۰ مسجد اهل سنت و ۳۵۰ مسجد و حسینیه تشیع نیز فعال است که همه اینها یک ظرفیت ویژه به شمار می رود و اقبال هم وجود دارد و تنها در عرضه و بسته بندی محتوا باید کار شود.

وی با بیان اینکه وجود ۳۳۰ هزار دانش آموز و ۴۰ هزار دانشجو ظرفیت خوبی از جوانان و نوجوانان برای انجام کارهای فرهنگی و مذهبی است، یادآور شد: هرگاه یک بسته، روش و معلم خوبی برای این قشر ارائه شده کار جواب مثبت داده است و برای همین باید کانونهای فرهنگی و هنری مساجد، مقصود جوانان و نوجوانان باشد.

نماینده ولی فقیه در کردستان ابراز امیدواری کرد با سلسله همکاری های امور مساجد، شورای سیاستگذاری، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، اوقاف و هیات امنای مساجد، ازظرفیت مساجد به اندازه لازم استفاده شود.

وی یادآور شد: ۱۸۰ مسجد اهل سنت در سنندج وجود دارد که کشش زیاد است ولی نیازمند ارتباط سازنده بین دستگاههای متولی حوزه قرآن و مسجد است تا مانند دهه ۶۰ که مسجد محور همه امور بود، اکنون نیز محلی برای تجمع نوجوانان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پورذهبی با تاکید بر اینکه جشنوارهای قرآنی و فرهنگی نظیر جشنواره مدهامتان در کردستان تکرار شود تا چشم طمع دشمن کور شود، افزود: برگزاری انتخاباتی با آرامش، امید و وحدت نشان داد که کردستان محلی برای جولان دشمن نیست.

نماینده ولی فقیه در کردستان به مجموعه مدیریتی کردستان توصیه کرد تا از فرصت مناسبی که در دولت سیزدهم به وجود آمده از لحظه به لحظه آن برای سازندگی استان استفاده کنند.

مساجد محل پذیرش جوانان و نوجوانان برای فعالیت های فرهنگی باشد

استقبال چشمگیر نوجوانان از جشنواره مدهامتان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این نشست اظهار کرد: شانزدهمین دوره مسابقات مدهامتان از شنبه با حضور ۲۸۰ نفر از استانهای مختلف کشور به میزبانی سنندج آغاز شده است.

علی اصغر دریایی افزود: این مسابقات در پنج رشته از دیروز آغاز شده و امروز نیز در پنج سالن در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸ هزار شرکت کننده در این مسابقات حضور داشتند که ۱۷ درصد بیشتر از سال قبل بود، ادامه داد: شرکت کنندگان در این رقابت قرآنی، از بیش از سه هزار کانون فرهنگی و هنری سطح کشور هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه ۶۳ نفر از کردستان در مرحله کشوری حضوری دارند، یادآور شد: بخشی از مسابقات به صورت غیرحضوری بود و۲۵ داور در این دوره از داوران بین‌اللملی حوزه قرآن حضور دارند.

دریایی به حضور موثر و چشمگیر جوانان در این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: دیشب هم سی هزارمین کرسی تلاوت قرآن کریم در مسجد جامع سنندج برگزار شد که یک برنامه فاخر قرآنی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha