ادعای وال استریت ژورنال: روسیه تحریم‌های غرب را از طریق آسیای میانه دور می‌زند

تهران – ایرنا – روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی در مورد ناکارآمد بودن تحریم‌های غرب علیه مسکو مدعی شد که ۲ سال پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کوادکوپتر، هلی‌شات و تراشه ‌های ساخت آمریکا به نحو فزاینده ‌ای از مبدأ چین و از طریق مسیرهای تجاری آسیای میانه به روسیه سرازیر می ‌شوند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گزارش دیروز خود مدعی شد که علیرغم تلاش های آمریکا و اتحادیه اروپا، کالاهای دومنظوره ممنوعه که قابلیت مصرف در حوزه نظامی دارند و اغلب آنها در چین تولید می شوند، از طریق قزاقستان و قرقیزستان وارد روسیه می شوند.

به نوشته این رسانه، برخی از این کالاها تولید شرکت های آمریکایی هستند و این موسسات اعلام کرده اند که بدون اجازه آنها این اقلام به روسیه صادر شده است.

آمریکا و متحدانش سال گذشته میلادی فهرستی از ۴۵ قلم کالای دومنظوره از جمله تراشه های رایانه، روتر و بلبرینگ مورد استفاده در تانک را تهیه و ارسال آنها به روسیه را ممنوع اعلام کردند. پنج قلم دیگر نیز در فوریه ۲۰۲۴ به این فهرست اضافه شد.

بر اساس داده های گمرک چین، صادرات کالاهای دومنظوره این کشور به قزاقستان و قرقیزستان از فوریه ۲۰۲۲ که جنگ روسیه علیه اوکراین آغاز شد، افزایش یافته است.

صادرات ۴۵ کالای مذکور در سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که ۶۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت. داده های تجاری نشان می دهد که بسیاری از این کالاها سپس به روسیه ارسال شدند.

بر اساس این گزارش، دو کشور مذکور آسیای میانه تنها منبع کالاهای دومنظوره برای روسیه نیستند. جریان ارسال این کالاها از طریق کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه نیز ادامه دارد.

چین بزرگترین منبع این کالاهاست و سال گذشته میلادی چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از این اقلام را به صورت مستقیم به روسیه صادر کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: پرنده های بدون سرنشین که در فهرست کالاهای تحریمی قرار ندارند، به ابزار ضروری جنگ تبدیل شده اند. در ۲ سال پیش از جنگ، چین حتی یک نمونه از این کالاها را به قزاقستان صادر نکرد. با این حال و بر اساس آمار تجارت قزاقستان و چین در سال ۲۰۲۳، این کشور پنج میلیون و ۹۰۰ هزار دلار پرنده بدون سرنشین از چین خرید و ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار آن را به روسیه صادر کرد.

در سال ۲۰۲۲ و نخستین سال جنگ، میلیون ها دلار تراشه ساخت آمریکا و اتحادیه اروپا از طریق قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به روسیه صادر شد. اما در سال ۲۰۲۳، ارزش صادرات تراشه های ساخت آمریکا و اتحادیه اروپا به این کشورها با ۲۸ درصد کاهش به حدود ۲۲ میلیون دلار رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha