وزیر فرهنگ:حکیم نظامی درفش پراهتزاز فرهنگ ایران را همچنان برافراشته است
آیین سومین بزرگداشت حکیم نظامی

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت سومین بزرگداشت حکیم نظامی گفت: نظامی در قامت بزرگ‌مرد میراث‌دار و نگهبان فرهنگ، دین، ادب و حکمت با همتی والا و عزمی توانا درفش پراهتزاز فرهنگ این مرز و بوم را از پس سده‌هایی چند همچنان برافراشته داشته است. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در پیامی به مناسبت سومین بزرگداشت حکیم نظامی تصریح کرد: مفهوم گران‌سنگ زبان و ادب فارسی همچون ستون‌های برفرازنده هویت انسان آرمانی است که پهنه وسیع این قلمرو فرهنگی را از پس فراز و فرودهای بی‌شمار و تاخت و تازهای خانمان براندازانه تاریخ بشری، همچنان مقتدر و پایدار نگاه داشته است.

وزیر فرهنگ در این پیام خاطرنشان کرد: گذار دین مهرپرور اسلام بر این دامنه و پذیرش آن مهمان عالی مقام از سوی مردم خداجو و حق طلب سرزمین‌های مادری و گرامی‌داشت آن طی سده‌های متمادی زمینه و زمانه‌ای را فراهم ساخت تا در بستر آن شاهد درخشش اندیشمندان و خردورزانی باشیم که هر یک به فراخور خود خشتی از بنای باشکوه تاریخ فرهنگی جهان را بنا نهاده اند. اینان به راستی نگهبانان فرهنگ، دین، ادب و حکمت این پهنه پاک اهورایی هستند و با افتخار می توان یکی از میراث‌داران آن را در قامت بزرگ‌مردی چون حکیم نظامی نظاره‌گر شد که به همتی والا و عزمی توانا درفش پراهتزاز فرهنگ این مرز و بوم را از پس سده‌هایی چند همچنان برافراشته داشته است.

در این پیام آمده است: به تحقیق جایگاه و نقش حکیم نظامی در حوزه زبان و ادب فارسی و تاریخ ایران کهن، اینک در ردای حکیم و ادیبی دانا و خردمند با زبان و قلمی پیراسته، پالوده و شیرین از لابه‌لای آثار گرانبهایش در جان و جهان مردمان پارسی زبان در گستره‌ای بزرگ و به اقبال همه دوستداران قند پارسی در سراسر جهان به نیکی جای گرفته است. روایت حماسی عاشقانه‌ها و عارفانه های این حکیم پارسی زادِ پارسی‌گو چنان با اندیشه و قلم دیگر شاعران و سرایندگان حوزه زبان فارسی در آمیخته که مکتبی ماندگار و الگووار در قالب نظیره‌های پنج گنج وی بنیاد نهاده است.

«خداوند منان را شاکریم که بار دیگر و با همت جمع بسیاری از همکاران و همیاران حوزه فرهنگ و ادب و با تلاش های پیگیرانه استادان، ادیبان، هنرمندان و پژوهشگران در ستاد برگزاری آیین گرامیداشت حکیم نظامی برای سومین سال متمادی این توفیق نسیب می شود تا نام پرآوازه این حکیم فرزانه در ابعاد ملی، منطقه ای و بین المللی طنین انداز شود.»

اسماعیلی در این پیام از همه برنامه ریزان و دست اندرکاران بزرگداشت حکیم نظامی تشکر کرد، از درگاه پروردگار متعال برای یکایک مردم فرهنگ مدار، سربلندی و سعادتمندی روزافزون آرزو کرد و افزود: اطمینان دارم که به مدد الهی، دولت مردمی برای معرفی و ارج نهادن به مقام نامدارانی چون حکیم نظامی از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

وزیر فرهنگ:حکیم نظامی درفش پراهتزاز فرهنگ ایران را همچنان برافراشته است

به گزارش ایرنا، در سومین دوره از فعالیت ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی شاعر بزرگ پارسی‌گوی قرن ششم هجری، آیین گشایش هفته گرامیداشت این حکیم از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دوشنبه چهاردهم اسفندماه ساعت ۱۵ در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن برگزارشد.

حکیم نظامی به عنوان فصل مشترک ایران با همسایگان و دیگر کشورهای پارسی زبان به عنوان یک نیاز مشترک و عاملی برای وحدت فرهنگی، برای ایرانیان و جهانیان اهمیت دارد. با معرفی حکیم نظامی به جهانیان، همه کسانی که به او تعلق خاطر دارند، می‌توانند اندیشه‌های او را مورد توجه قرار دهند و از حکمت، شعر و آثار او بهره مند شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha