ماجرای اقدام غیردیپلماتیک اروپایی‌ها در آستانه انتخابات روسیه چه بود؟

مسکو- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به دعوت این وزارتخانه از سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسکو برای حضور در نشستی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، آن را مغایر با شئونات دیپلماتیک خواند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری‌های ریانووستی و اسپوتنیک، سرگئی لاوروف دوشنبه ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲ در یک نشست جشنواره جهانی جوانان در قلمرو فدرال سیریوس در کراسنودار روسیه افزود: حدود یک هفته و نیم قبل، پیشنهاد برگزاری نشست با سفیران اتحادیه اروپا در مسکو را مطرح کردم اما آنها دو روز قبل از این جلسه، یادداشتی برای ما ارسال کردند که ما تصمیم‌ گرفتیم که به این جلسه نیاییم.
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه پرسید: نرفتن سفیران به ملاقات وزیر امورخارجه کشوری که در آن کشور دارای اعتبار فعالیت هستند، را در کجا دیده‌اید؟

دلیل دعوت سفیران اروپایی چه بود؟
لاوروف در ادامه درباره دلیل دعوت از سفیران اروپایی به این نشست گفت: ما مستندات زیادی در مورد نحوه فعالیت سفارت‌های اتحادیه اروپا در مسکو، نحوه آماده سازی آنها برای انتخابات ریاست جمهوری روسیه، فرایندهای مداخله، طرح‌ریزی اقدامات برای مخالفان و انجام اقدامات خارج از حوزه مأموریتی سفارتخانه‌ها جمع‌آوری کرده‌ایم که حق برخورد با این اقدامات را داریم.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: قصد داشتیم در این نشست دیپلمات‌های اروپایی را متقاعد کنیم که چنین اقداماتی را تکرار نکنند.

ارائه مستندات دخالت سفارت آمریکا به وزارت خارجه روسیه
این سخنان لاوروف در پی آن بیان شد که واسیلی پیسکارف رئیس کمیسیون دومای دولتی روسیه برای بررسی مداخلات خارجی روزهای اخیر، اطلاعات مربوط به دخالت سفارت آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را به میدان اسمولنسکایا (محل استقرار وزارت خارجه روسیه) منتقل کرد.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قرار است به مدت سه روز و از ۲۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شود.
رای گیری زودهنگام این انتخابات در روسیه از ششم اسفندماه ۱۴۰۲ در مناطق دورافتاده و صعب العبور و همچنین در کشتی‌هایی که در روزهای رأی‌گیری در مأموریت دریایی هستند، آغاز شده است.

ماجرای اقدام غیردیپلماتیک اروپایی‌ها در آستانه انتخابات روسیه چه بود؟

آلمان نگران درز اطلاعات، نه نگران گفت‌وگوها
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واکنش مقام‌های آلمان به انتشار فایل صوتی افسران آلمانی درباره حمله به پل کریمه گفت: جای تعجب است که آلمان نگران گفتگوها در مورد حمله به پل کریمه نیست، بلکه نگران درز پیدا کردن آنها است که این خود گویای بسیاری از مسائل است.
لاوروف با اشاره به اظهارات مقامات فرانسه و آمریکا درباره لزوم کمک ناتو به اوکراین گفت:‌ در این میان، لوید آستین (وزیر دفاع آمریکا) نکته خاصی گفت: اگر اوکراین شکست بخورد، ناتو باید (با روسیه) بجنگد.
این دیپلمات ارشد روس در ادامه مقدمات شکل‌گیری دشمنی و مقابله نظامی در مناقشه اوکراین را یادآور شد و گفت:‌ مقامات اوکراین پس از کودتا (در سال ۲۰۱۴) آشکارا گفتند که خارکف و نیکولایف باید زبان روسی را فراموش کنند. آنها می گویند که روس ها باید از نظر قانونی و فیزیکی نابود شوند. لاوروف، این اظهارات را غیرقابل قبول خواند و خواستار رعایت حقوق روس‌زبان‌ها شد.
این مقام روس گفت:‌ سیستم امنیتی یورو آتلانتیک شکست خورده است و حتی چند سال قبل از عملیات ویژه نظامی، غرب شروع به نقض اصول سازمان امنیت و همکاری اروپا کرده بود

کمک‌های غرب به اوکراین بیش از آفریقا
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه با بیان اینکه مجموع کمک‌های غرب به اوکراین طی دو سال گذشته ۲۵۰ میلیارد دلار بوده است، اظهار داشت: این در حالی است که کل کشورهای آفریقایی حدود ۶۰ میلیارد دلار در این مدت از غرب دریافت کرده‌اند.

مفهوم سازمان ملل همچنان قابل اجرا است، اما ...
لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تحقق جهان چندجانبه و عادلانه تأکید کرد و گفت: معتقدم که اگر شما صادقانه تمام آنچه را که (در قوانین و منشور سازمان ملل متحد) بیان شده است انجام دهید، مفهوم سازمان ملل همچنان قابل اجرا است. اما همه چیز در مورد عدم صداقت غرب در سخنرانی چرچیل (رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا) مشخص شد.

چندقطبی بر جهان حاکم شود
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید قوانین بین المللی و اجرای آنها باید بر پایه چندقطبی بنا نهاده شود، تصریح کرد:‌ گروه بریکس، یک فرآیند یکپارچه سازی جهانی است که سال هاست بر اساس اجماع در حال توسعه است و محور اصلی آن توازن منافع است.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.
از ابتدای سال جاری میلادی – ۲۰۲۴- (دی‌ماه ۱۴۰۲)، پنج عضو جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به این گروه پیوسته‌اند.

جشنواره جهانی جوانان در قلمرو فدرال "سیریوس" واقع در بخشی از منطقه کراسنودار روسیه در حال برگزاری است.
بنا بر اعلام رسانه‌های روس، در این جشنواره ۲۰ هزار رهبر جوان از جمله ۱۰ هزار نفر از دیگر کشورها در زمینه های آموزشی، علمی، فرهنگی، ورزشی و تجارت شرکت کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha