۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85408425
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آلمان ادعای مسکو درباره حمله به خاک روسیه را رد کرد

تهران-ایرنا- معاون سخنگوی دولت آلمان ادعای مسکو درباره برنامه‌ریزی برلین برای حمله به خاک روسیه را رد کرد و آن را «تبلیغات پوچ» خواند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه فایننشال تایمز، ولفگانگ بوشنر معاون سخنگوی دولت آلمان گفت: ادعاها درباره مذاکراتی که نشان می‌دهد آلمان در حال آمادگی برای جنگ با روسیه است، تبلیغات بیهوده و بدنام روسیه است.

بعد از انتشار فایل صوتی از اعضای ارشد نیروی هوایی آلمان درباره آمادگی این کشور برای بحث درباره نحوه استفاده از موشک‌های دوربرد تاروس برای حمله به نیروهای روسیه توسط کی‌یف، روسیه مدعی آمادگی آلمان برای حمله به خاک این کشور شد.

فایننشال تایمز نوشت: انتشار شنود این مکالمات، همچنین طوفان سیاسی در آلمان به راه انداخته و باعث نگرانی‌های عمیق درباره امنیت ارتباطات دولتی شده است.

افشای این مکالمات همچنین، بار دیگر به جنجال‌ها بر سر این که آیا برلین موشک‌های تاروس را دراختیار کی‌یف قرار خواهد داد یا خیر، دامن زده است؛ به ویژه که اوکراین همزمان با کمبودهای کمک‌های مسکوت مانده آمریکا و تسلیحات غرب، با شکست‌هایی در میدان جنگ در ماه‌های اخیر مواجه شده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت این مکالمه روشن می‌کند که ارتش آلمان درباره «طرح‌های خاص و اساسی برای حمله به خاک روسیه در حال مذاکره است».

وی افزود: افشای این مکالمه بار دیگر تایید می‌کند که کشورهای غربی به درگیری اوکراین کشیده شده‌اند.

به نوشته فایننشال تایمز، این افشاگری شامل بحث در این باره بوده است که آیا اوکراین می‌تواند موشک تاروس‌ را بدون دخالت سربازان آلمانی استفاده کند و این که سربازان اوکراینی برای استفاده از آن‌ها چه مدت باید آموزش ببینند.

مقام‌های آلمانی که به نظر می‌رسد در یک نشست مجازی شرکت داشتند ظاهرا درباره حمله احتمالی نیروهای اوکراین به پل ارتباطی روسیه به کریمه نیز گفت‌وگو کردند.

اولاف شولتس صدر اعظم آلمان هر گونه تحویل موشک تاروس به کی‌یف را منتفی دانسته و نگران آن است که انتقال این موشک‌ها باعث دخالت مستقیم آلمان در جنگ اوکراین شود.

انگلیس و فرانسه تاکنون موشک‌های دوربرد استورم شدو و اسکالپ را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره افشای این مکالمه گفت برلین در واقع از اعزام نیرو از کشورهای ناتو به اوکراین حمایت می‌کند. پیشنهاد اعزام نیرو در ماه گذشته توسط امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه مطرح شد، اما شولتس و سایر اعضای ائتلاف نظامی ناتو آن را رد کردند.

لاوروف روز دوشنبه در کنفرانسی در مسکو گفت: سیاستمداران آلمانی نگران این افشاگری آنلاین و امنیت مکالمات خود هستند. در واقع این که سلاح‌ها و کارکنان پشتیبانی آلمانی برای حمله به روسیه آماده می‌شوند، آن‌ها را شگفت زده نمی‌کند.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان، روز یکشنبه گفت که این اتفاق «بخشی از جنگ اطلاعاتی است که پوتین به راه انداخته است». وی افزود: این یک حمله اطلاعات نادرست و ترکیبی و برای تضعیف وحدت ما است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha