۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85408754
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ اثر خراسان‌شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شد

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۱۱
کد خبر: 85408754
۲ اثر خراسان‌شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از ثبت ۲ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

علی مستوفیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: پایه ستون ریوی و جام سفالین ریوی آثار تاریخی ثبت‌شده در فهرست میراث ملی است.

وی افزود: این آثار در شورای‌ عالی ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی تایید و در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفت.

مستوفیان خاطرنشان کرد: : با ثبت آثار تاریخی و نیز معرفی هر چه‌بهتر آن‌، می‌توان گام‌های ارزنده‌ای در راستای حفظ و احیای آثار ارزشمند و انتقال آن به نسل‌های آینده برداشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی یادآور شد: محوطه تاریخی در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی این محوطه یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان بوده که از حدود ۳۵۰۰ سال قبل تاکنون موردتوجه جوامع بشری بوده است.

مستوفیان گرفت: مهم‌ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده که سکونتگاهی با ویژگی‌های شهری بوده است.

محوطه تاریخی ریوی در پنج کیلومتری غرب شهر آشخانه و در نزدیکی روستای نجف و قره مصلی واقع شده است.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha