۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85408762
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

محققان کره‌ای از یک ابررسانای جدید رونمایی کردند

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶
کد خبر: 85408762
محققان کره‌ای از یک ابررسانای جدید رونمایی کردند

تهران- ایرنا- گروهی از محققان کره‌ای که با ادعای جنجالی ساختن ابررسانای دمای اتاق LK-۹۹ شناخته می‌شوند، به تازگی از کشف یک ابررسانای جدید رونمایی کرده اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «کوریا تایمز»، پروفسور «کیم هیون-تاک» از «کالج ویلیام اند مری» در یک جلسه جامعه فیزیک آمریکا (APS) در مینیاپولیس، نتایج تحقیقات مشترک درباره یک ابررسانای جدید موسوم به PCPOSOS را اعلام کرد. این محققان می‌گویند که این یک ماده ابررسانای فعال در دمای اتاق و فشار عادی است.

این محققان ادعا کردند که ماده ابداع شده جدید مقاومت صفر، تاثیر مایسنر (Meissner) و شناوری (levitation) جزئی روی آهنربا به نمایش می‌گذارد. تاثیر مایسنر به یک حالت ابررسانایی با مقاومت الکتریکی صفر و بدون میدان مغناطیسی از طرف داخل اشاره دارد.

پروفسور «کیم» یک عکس بزرگ شده از یک نمونه نشان داد که بطور کامل در بالای آهنربا در برخی وضعیت‌های خاص شناور می‌شود و همچنین یک ویدئو کلیپ از یک آزمایش درباره شناورسازی انجام شده در آزمایشگاه موسوم به SCTL به نمایش گذاشت. اما این محققان جزئیات و اطلاعات زیادی درباره این آزمایش و آزمایشگاه محل انجام آن اعلام نکردند. «کیم» اعلام کرد که به زودی روش سنتزی برای ساخت PCPOSOS را منتشر خواهد کرد.

محققان کره‌ای از یک ابررسانای جدید رونمایی کردند

با این حال، جامعه علمی کره همچنان جانب احتیاط را نگاه داشته و تاکید کرده است که پیش از پذیرش ادعاهای کیم باید راستی‌آزمایی جدی انجام شود.

«چوی کیونگ-دال» رییس جامعه ابررسانا و برودت شناسی کره گفت: این بدان معنا نیست که ما این ادعا را پذیرفته ایم و فرآیند تایید را طی کرده است. ارائه این مطلب در جامعه فیزیک آمریکا به معنی تایید آکادمیک جهانی نیست و لازم است راستی آزمایی مستقل برای مشخص شدن اعتبار یافته‌های «کیم» انجام شود.

محققان کره‌ای از یک ابررسانای جدید رونمایی کردند

رونمایی از PCPOSOS در حالی انجام شده است که سال گذشته نیز گروهی از محققان در سئول با انتشار آنلاین مقالاتی ادعا کردند یک ابررسانا ساخته‌اند که به عنوان یک ابررسانا در فشار محیط و دمای ۱۲۷ درجه سلسیوس کار می‌کند. ابررساناها یکی از پرطرفدارترین مواد در حوزه علم و فناوری به شمار می روند چرا که موادی هستند که برق بدون رو به رو شدن با مقاومت از درون آنها عبور می‌کند.

ساختن ابررسانایی که در دمای معمولی اتاق کار کند، موجب کاهش شدید هزینه انرژی در صنعت الکترونیک خواهد شد و کاربردهای مختلفی از دستگاه های «ام آر آی» تا قطارهای بسیار سریع مگلف (maglev) خواهد داشت. اما کاربرد ابررساناها در حال حاضر بسیار محدود است زیرا حالت ابررسانایی فقط در دماهای بسیار پایین (سرد) یا فشار بالا قابل دسترسی است. هم اکنون جامعه علمی بین‌المللی و محلی در مورد اعتبار LK-۹۹ تردید دارند و تلاش هایی برای تایید کارایی آنها در دست انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha