۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۴۲
کد خبر: 85408773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هند میدان رقابت با چین را در کمک نظامی به مالدیو واگذار کرد

تهران- ایرنا- درحالیکه مالدیو دستور خروج پرسنل نظامی هند را داده و همزمان یک توافق «کمک نظامی» با چین امضا کرده است، به نظر دهلی‌نو در حال واگذاری میدان رقابت به پکن در این کشور مجمع‌الجزایری است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های مسئول امروز سه‌شنبه گفتند که مالدیو به دنبال صدور دستور خروج نیروهای مستقر هندی در این کشور، یک توافق کمک نظامی با چین امضا کرده است.

۸۹ پرسنل نظامی هند در مالدیو پس از دریافت دستور خروج از سوی محمد مویزو رئیس جمهور طرفدار چین که سال گذشته به قدرت رسید، تا ۱۰ مه (۲۱ اردیبهشت) این کشور را ترک خواهند کرد.

وزارت دفاع مالدیو اعلام کرد که روز دوشنبه یک توافق در خصوص تدارک کمک نظامی از سوی چین امضا کرده است درحالیکه این توافق بدون هزینه و «رایگان» است. این وزارتخانه در حساب ایکس خود نوشت که این توافق برای تقویت روابط دوجانبه قویتر منعقد شده است.

هند نسبت به حضور فزاینده چین در اقیانوس هند و نفوذش در مالدیو نگران است. این کشور زنجیره‌ای از یک‌هزار و ۱۹۲ جزایر مرجانی کوچک است که از خط استوا تا همسایگی سریلانکا به طول ۸۰۰ کیلومتر امتداد دارند. مالدیو و سریلانکا در جنوب آسیا به طور راهبردی در مسیر کلیدی کشتیرانی شرق- غرب قرار دارند.

هند میدان رقابت با چین را در کمک نظامی به مالدیو واگذار کرد

روابط بین ماله و دهلی‌نو از زمان پیروزی مویزو در انتخابات ماه سپتامبر (شهریور)، رو به سردی گذاشته است.

دهلی‌نو این کشور مجمع‌الجزایری در اقیانوس هند را در حوزه نفوذ خود می‌داند اما ظاهرا مالدیو خود را به حوزه نفوذ چین انتقال داده است.

مویزو در ماه ژانویه (دی/ بهمن) در جریان سفر به پکن یک مجموعه از توافق‌های کشاورزی، دریایی، انرژی و زیرساختی را به امضا رساند. او پیشتر مساله تلاش برای تغییر توازن منطقه‌ای با آوردن نیروهای چینی به جای پرسنل هندی را رد کرده است.

مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که پکن نهایت تلاش خود را می‌کند تا به طور مشترک یک شراکت راهبردی جامع با این کشور مجمع‌الجزایری ایجاد کند.

وی اضافه کرد: همکاری عادی بین چین و مالدیو بر علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تحت هیچ گونه دخالت طرف ثالث قرار نمی‌گیرد.

مساله کنترل و نظارت در اقیانوس هند

هند هفته گذشته اعلام کرد که در حال تقویت نیروهای دریایی خود در جزایر به لحاظ راهبردی مهم «لاکشادویپ» است که حدود ۱۳۰ کیلومتر با مالدیو فاصله دارد.

نیروی دریایی هند خبر داد که واحد نیروی دریایی مستقر در جزیره «مینیکوی» نظارت عملیاتی خود در منطقه را افزایش می‌دهد.

مویزو روز دوشنبه در جریان یک سخنرانی در پایتخت وعده داد که بعد از تاریخ ۱۰ مه (۲۱ اردیبهشت) هیچ نظامی هندی حتی با لباس غیرنظامی در خاک مالدیو حضور نخواهد داشت. هندی‌ها برای کنترل کردن ۳ هواپیمای شناسایی که دهلی‌نو به ماله هدیه داده بود در این کشور استقرار داشتند.

هند میدان رقابت با چین را در کمک نظامی به مالدیو واگذار کرد
محمد مویزو رئیس جمهوری مالدیو

انتظار می‌رود هند پرسنل نظامی خود را با کارکنان غیرنظامی برای کنترل این هواپیماها عوض کند درحالیکه وزارت دفاع مالدیو هم ماه گذشته اعلام کرد که خدمه غیرنظامی هند در حال ورود به این کشور هستند.

ماه گذشته ماله به یک کشتی تحقیقاتی چینی اجازه ورود به آبهای خود را داد و این تصمیم از تغییر جهت‌گیری دیپلماتیک کشور به سمت پکن و دور شدن از هند به عنوان یک متحد سنتی حکایت داشت.

پس از آنکه سریلانکا به علت اعتراض هند، اجازه پهلوگیری کشتی چینی «ژیانگ یانگ هونگ ۳» را نداد، این کشتی وارد ماله شد. هند به این شناور برچسب «کشتی جاسوسی» زده است.

وزارت بهداشت مالدیو همچنین اعلام کرد که چین روز یکشنبه ۱۲ آمبولانس الکتریکی به ماله تحویل داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha