۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 85409070
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

موسیقی تحویل سال نو ؛ نوای آغاز بهار

۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۵۹
کد خبر: 85409070
موسیقی تحویل سال نو ؛ نوای آغاز بهار

شهرکرد- ایرنا- در هنگام سال نو موسیقی خاصی نواخته می‌شود و موسیقی هنگام تحول سال نو که در دستگاه چهارگاه نواخته می شود، از سوی هنرمندان چهارمحال و بختیاری طنین‌انداز شده است.

به گزارش ایرنا، تا پیش از ثبت موسیقی نوروزنامه ' علی‌اکبر مهدی‌پور دهکردی' صدا نقاره‌های باب تهران و باب امام رضا علیه السلام به عنوان موسیقی تحویل سال نو در کشور رایج بود.

موسیقی سال نو با سرنا و کرنا و دهل نواخته شده است که این ملودی و آهنگ که هنگام تحویل سال نو پخش می‌شود و در یکی از استودیوهای صدا در تهران ضبط و پس از آن در تمامی سال‌های در آغاز فصل بهار پخش شد.

این آهنگ در دستگاه چهارگاه از دستگاه‌های دوازدهگانه موسیقی ایرانی نواخته شد و تنظیم آن براساس یکی از قدیمی‌ترین ردیف‌های موسیقایی ایرانی انجام شد.

این آهنگ در آن سال‌ها با سرساز سرنا به همراه نقاره نواخته شد و ضبط آن تنها در یک مرحله اتفاق افتاد و این آهنگ دیگر با هیچ سازی به شکل کنونی ضبط نشد.

علی اکبر مهدی‌پور یکی از استادان سرنانواز و کرنا ایران بود که اسفندماه ۸۸ در حالی دارفانی را وداع گفت، اما بسیاری از مردم او را با نام سریال ˈ روزی روزگاری ˈو موسیقی آغاز تحویل سال نو می شناسند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: نوای نوروزی لُری این استان با موافقت شورای‌عالی ثبت وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی در ردیف آثار ناملموس کشور ثبت شد.

قدرت‌الله ولی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش از این پرونده با عنوان "نوروزنامه" تدوین و از سوی استان به دبیرخانه ثبت آثار ملموس و ناملموس ملی ارسال شده بود اما با ایراداتی که از سوی کارشناسان به پرونده گرفته شد نام اثر به "نوای نوروزی لُری" تغییر یافت.

وی ادامه داد: در این اثر به نام استاد مرحوم علی اکبر مهدی‌پور دهکردی نیز اشاره شده است و همراه با اثر نام این استاد نیز در پرونده به شماره ۳۰۰۳ به ثبت ملی رسید و به تازگی به استان ابلاغ شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برخی شائبه‌ها و انتقاداتی شکل گرفته که نوروزنامه با توجه به اینکه استاد مهدی‌پور دهکردی آن را نواخته است باید به نام شهرکرد ثبت ملی می‌شد که باید گفت استدلال کارشناسی که پروند نوروزنامه استان را بررسی کردند این است که این نوای موسیقی که با سرنا و دهل نواخته شده است موسیقی لری به شمار می‌آید و از سوی دیگر استاد مرحوم مهدی‌پور این موسیقی را بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بازنوازی کرده است در حالی که در سال ۱۳۴۲ این نوای نوروزی در شیراز اجرا شده است.

ولی‌زاده افزود: اگرچه موسیقی لُری متعلق به مردم زاگرس‌نشین است و فراتر از استان ما موسیقی قوم لر است اما به سبب اینکه مرحوم مهدی‌پور این موسیقی را احیا و بازنوازی کرده است تلاش ما بر این بود که این موسیقی به اسم استان ثبت و اسم استاد مهدی‌پور با ثبت ملی بیش از پیش ماندگار شود.

وی تصریح کرد: قطعه موسیقی نوروز پیش از این در استان فارس از سوی استادان رشته موسیقی نواخته شده بود اما از آنجا که این مرحوم قطعه را بازنوازی کرده و این اثر از سوی رادیو پخش شده است این قطعه به نام استاد مهدی‌پور ثبت شده و ما این را جزو افتخارات استان می‌دانیم و تلاش ما بر این بود این اثر به اسم استان ثبت شود که این مهم محقق شد.

به گزارش ایرنا، نوای آغاز سال نو با کرنا و سرنا در دستگاه "چهارگاه" با بهره‌گیری از نوای موسیقی مقامی و محلی چهارمحال و بختیاری نواخته شد.

مهدی‌پور نوروزنامه را یکبار با سرنا و یک بار با کرنا نواخت، کرنا سازی سنتی با چهار قطعه است، که موسیقی و آهنگ‌ها و ریتم‌های حماسی و سنتی با آن اجرا می‌شود و ساز سرنا، از نظر شکل‌سازی کوتاهتر از کرنا است، که در بیشتر مراسم‌ها و آیین‌های شاد اجرا می‌شود.

ساز کرنا ریشه‌ای عمیق در تاریخ فرهنگ ایرانی دارد و ایرانیان حتی در دوران مختلف تاریخی نیز این ساز را می‌نواخته‌اند. اکنون نوازندگان سازهای سرنا و کرنا را در مناطق مختلف با دهل می‌نوازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha