رشد ۶ برابری مرگ ومیر گازگرفتگی در خراسان رضوی هشدار دهنده است

مشهد- ایرنا- مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن یا گازگرفتگی در نیمه نخست اسفندماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی رشد ۶ برابری داشته که هشدار دهنده است.

محمد علیشاهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در نیمه نخست اسفند ماه پارسال هیچگونه فوتی ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت نشده است، افزود: این در حالی است که میزان فوتی ناشی از گازگرفتگی در نیمه نخست اسفند ماه امسال در این دانشگاه، ۶ مورد با میانگین سنی ۴۲ سال گزارش شده است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی ماموریت های مربوط به حوادث گازگرفتگی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: شمار ماموریت‌های مربوط به حوادث مسمومیت ناشی از گاز منوکسید کربن این دانشگاه در نیمه اسفندماه امسال ۶۰ ماموریت بوده است.

مسوول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مسمومیت با گاز منوکسید کربن از نوع مرگ آور است، گفت: روند افزایش مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از گاز منوکسید کربن نیازمند چاره اندیشی و اقدامات پیشگیرانه است.

وی با بیان اینکه از مهمترین علل مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌توان به استفاده از اجاق‌های آشپزی به عنوان وسایل گرمایشی، نشت گاز از بست‌ها و شلنگ بخاری است، ادامه داد: بررسی استانداردهای لازم ساخت و ساز در بازدیدهای حوزه شهرداری می‌تواند در کاهش آمار مسمومان موثر باشد.

علیشاهی افزود: ارتقای آگاهی مردم نسبت به خطرات و آسیب‌های گازگرفتگی و عوارض آن نیازمند اطلاع رسانی گسترده است، با آگاه سازی مردم در این خصوص، آمارهای مسمومیت کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، منواکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود، ناشی از احتراق ناقص سوختهای فسیلی از جمله گاز طبیعی است. این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" و به شدت سمی و کشنده، با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

یکی از عوامل ایجاد منوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است. "نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد" عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گازمنوکسیدکربن هستند.

پخش شدن گاز منوکسیدکربن به میزان کم در محیط باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. غلظت بالای این گاز در محیط تنفسی خفگی و مرگ را در پی دارد ،بطوریکه استنشاق گاز منواکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی، از کار افتادن و فلج شدن اندامها می‌شود.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با تحت پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha