۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۸:۲۲
کد خبر: 85409295
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سران اندونزی و نیوزیلند بر اهمیت مشارکت راهبردی با یکدیگر تاکید کردند

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری اندونزی امروز (سه شنبه) در حاشیه اجلاس ویژه «آسه‌آن» و استرالیا در ملبورن با نخست وزیر نیوزیلند دیدار و زمینه افزایش همکاری‌های تجاری با کشورهای اقیانوسیه گفت وگو کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آنتارا، بر اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر «جوکو ویدودو» رئیس جمهوری اندونزی، وی انتصاب «کریستوفر لوکسون» نخست وزیر نیوزیلند را تبریک گفت و بر اهمیت مشارکت راهبردی دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و توسعه، تاکید کرد.

وی گفت: نیوزیلند شریک راهبردی اندونزی است. امیدوارم که با هدایت شما بتوانیم همکاری‌های گسترده را به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و توسعه، ادامه دهیم.

یکی از محورهای مذاکره سران این دو کشور، مساله کاهش ارزش تجارت میان اندونزی و نیوزیلند بود که در سال گذشته میلادی به ۱۸ درصد رسید.

ویدودو بر لزوم ایجاد فرصت‌های جدید برای افزایش تعامل فعالان تجارت و کسب و کار به خصوص در بخش حلال تاکید کرد.

وی همچنین از سفر برنامه ریزی شده لوکسون به جاکارتا در سال جاری میلادی با ماموریتی تجاری استقبال کرد.

رئیس جمهوری اندونزی تصریح کرد: مطمئن هستم که این سفر همکاری تجاری و اقتصادی دو کشور را تقویت می‌کند.

او همچنین از همکاری نزدیک دو کشور در زمینه انرژی زمین گرمایی از جمله تامین مالی ۹ میلیون دلاری برای «برنامه انرژی زمین گرمایی اندونزی-آئوتروئا نیوزلند» (PINZ) قدردانی کرد.

وی افزود: امیدوار هستم که سرمایه گذاری به ویژه در زمینه حمایت از تسریع توسعه انرژی زمین گرمایی و انتقال انرژی اندونزی، بتواند همچنان افزایش یابد.

در این نشست همچنین همکاری‌های دو کشور در منطقه اقیانوسیه مورد بحث قرار گرفت. سپس جوکو ویدودو از حمایت نیوزیلند برای اجرای «چشم انداز آسه‌آن در منطقه هند-آرام» قدردانی و نسبت به حمایت نیوزیلند در «اجلاس جزایر اقیانوس آرام» ابراز امیدواری کرد.

سرانجام، رئیس جمهور اندونزی از نخست وزیر نیوزیلند دعوت کرد تا در «دهمین مجمع جهانی آب» که از ۱۸ تا ۲۴ می‌۲۰۲۴ (۱۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۴۰۳) در بالی برگزار می‌شود، شرکت کند. در این مجمع درباره مسائل آب و فاضلاب و نیز افزایش تاثیرات تغییرات آب و هوایی جهانی بحث خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha