ساماندهی مساجد بین راهی استان یزد در گرو رفع موازی‌کاری

یزد- ایرنا- مساجد، نمازخانه و مجتمع‌های بین راهی مختلفی در اکثر جاده‌های منتهی به استان یزد وجود دارد که به دلیل موازی‌کاری نهادهای متولی و از جمله اوقاف، ستاد اقامه نماز، راهداری، مراکز بهداشتی و فرهنگی، میراث فرهنگی، شرکت گاز، بخش خصوصی و خیران در رسیدگی به آنها، هنوز به نحو مناسب برای استفاده مردم، مسافران و میهمانان ساماندهی نشده است .

به گزارش ایرنا، استان یزد به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی در فلات مرکزی ایران و در چهار راه اصلی کشور، سالانه پذیرای مسافران و میهمانان زیادی از نقاط مختلف است که از مسیرهای استان رفت و آمد می‌کنند و با عنایت به تقارن ماه رمضان امسال با تعطیلات سال جدید باید در رسیدگی به وضعیت مساجد و مجتمع های بین راهی بهتر و بیشتر اقدام شود.

طی سال‌های اخیر به همت خیران، مردم مومن یزد و همچنین بخشی هم با حمایت، همراهی و پیگیری مسئولان اجرایی و کمک‌های دولت، شاهد ساخت برخی نمازخانه‌ها، مجتمع های بین راهی و مساجد هستیم که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجودی که در این سال‌ها در ارتباط با ایجاد این مکان‌های مورد نیاز برای استفاده مردم و مسافران اقدامات خوبی انجام شده ولی اصلی‌ترین مشکل این نمازخانه‌ها و مساجد داشتن متولیان مختلف و شرایط برخی از آنها از لحاظ بهداشتی و امکانات جانبی است که باید برای حل مشکل و ساماندهی این مکان‌ها اقدام شود.

مساجد و نمازخانه‌های بین راهی یزد در مسیرهای پر رفت و آمد در مرکز کشور قرار دارد و لذا درب این مکان‌ها با داشتن مسئول و متولی باید باز و شرایط سرویس‌های بهداشتی هم مناسب باشددر این خصوص تعدادی از مردم و مسئولان در گفت و گو با گزارشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد با قدردانی از همه تلاش‌هایی که تاکنون برای ساخت مجتمع های بین راهی و نمازخانه‌ها توسط دولت و خیران صورت گرفته بر نظارت بیشتر بر این مکان‌ها و رسیدگی به شرایط فیزیکی ، رفاهی و بهداشتی آنها را خواستار شدند.

یکی از مسافرانی که از مسیر یزد قصد سفر به فارس را دارد با بیان اینکه در طول مسیر نمازخانه و مجتمع بین راهی به حد کافی وجود ندارد گفت: ساخت یک نمارخانه، مسجد و مجتمع یک موضوع است و مسئله مهم تر دیگر اینکه شرایط این مکان‌ها برای استفاده مردم و مسافران فراهم باشد.

رضا ایزدی افزود: مساجد و نمازخانه‌های بین راهی یزد در مسیرهای پر رفت و آمد در مرکز کشور قرار دارد و لذا درب این مکان‌ها با داشتن مسئول و متولی باید باز و شرایط سرویس‌های بهداشتی هم مناسب باشد.

یکی از رانندگانی که به گفته خودش مدام در مسیر مهریز به کرمان تردد دارد هم اعتقاد داشت که ساخت یک نمازخانه و مسجد، به خصوص مجتمع های بزرگ رفاهی و فرهنگی در طول مسیر امری حیاتی است و تاکنون هم در این خصوص به خصوص در استان یزد اقدامات خوبی انجام شده است .

ساماندهی مساجد بین راهی استان یزد در گرو رفع موازی‌کاری

حسینعلی تیموری بیان کرد: فعالیت نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی باید فقط منحصر به زمان اقامه نماز نشود و شبانه‌روزی گردد و در کنار این مکان‌ها با داشتن هیات امنای قوی و مشخص و متولی فعال و خاص، برنامه‌های فرهنگی و پاسخگویی به سوالات مسافران و در صورت ضرورت، مشاورانی برای پاسخ به مردم وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: تقارن سال جدید و تعطیلات نوروز یک فرصت است و یک نیاز مبرم که باید یک عنایت خاص به نمازخانه‌ها و مساجد بین راهی و همچنین مجتمع ها وجود داشته باشد که اقامه نماز جماعت و برگزاری برخی برنامه‌های مناسب و متنوع برای اقشار مختلف بر حسب ضرورت پیش بینی شود.

رضا اسدی از رانندگان اهل سنندج که به گفته خودش سالانه از برخی مسیرهای یزد به خصوص به مقصد استان‌های جنوبی و جنوب شرق کشور رفت و آمد زیاد دارد گفت: تعداد نمازخانه و مساجد کافی نیست و برخی آنها شرایط مناسب گرمایشی و سرمایشی بر حسب شرایط فصول مختلف را ندارند.

وی بیان کرد: وضعیت برخی از آنها به خصوص بهداشتی مناسب نیست، برخی مواقع هیچ فردی نیست که جوابگوی سوالات مسافران باشد، هیچ برنامه خاصی ندارند و حتی درب این مساجد مرتب برای استفاده باز نیست که باید برای حل مشکل سریع اقدام شود تا مردم و مسافران امسال دچار مشکل نشوند.

فعالیت ۱۳ مجتمع بین راهی در استان یزد

مدیر ستاد اقامه نماز استان یزد گفت: هم‌اکنون در طول مسیرهای اصلی منتهی به استان ۱۳ مجتمع مناسب بین راهی وجود دارد که سالانه مسافران از نقاط مختلف کشور که در این جاده‌ها رفت و آمد می کنند از آنها برای اقامه نماز و سایر امکانات استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید اکبر موسوی با بیان اینکه هنوز هفت مجتمع بین راهی دیگر در دست ساخت است به اهمیت و ضرورت همکاری بخش خصوصی و خیران در کنار اقدامات دولت برای توسعه فعالیت‌ها به دلیل مسافر پذیر بودن یزد اشاره کرد و همکاری همگان را خواستار شد.

وی بیان کرد: هنوز برخی مسیرهای پرتردد یزد و به خصوص در مسیر منتهی به مناطق ییلاقی، نمازخانه و مسجد بین راهی برای استفاده مردم و مسافران وجود ندارد و هرچند تاکنون اقدامات خوبی انجام شده ولی به دلیل اهمیت موضوع و موقعیت خاص یزد در کشور اصلا کافی نیست.

ساماندهی مساجد بین راهی استان یزد در گرو رفع موازی‌کاری

این مسئول گفت: با توجه به تلاقی ایام نوروز و ماه مبارک رمضان باید برای ساماندهی و نظارت بر نحوه فعالیت نمازخانه‌ها، مساجد بین راهی و مجتمع ها بهتر و بیشتر اقدام شود که در این خصوص توسط ستاد اقامه نماز یزد به جد مسئله پیگیری و اقدام می‌شود.

موسوی ابراز امیدواری کرد با هماهنگی بیشتر بین متولیان امر در استان بتوان برای ارتقای کارکرد نمازخانه‌ها، مساجد و مجتمع های بین راهی که به دلیل تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است اقدامات لازم را بهتر از قبل انجام داد.

برنامه‌های خاص تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز در مساجد

همچنین مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد یزد گفت: ساماندهی بهتر و بیشتر مساجد در شهر و مناطق روستایی و مسیرهای مختلف منتهی به استان جزو موارد مهمی است که با همکاری بخش‌های مختلف پیگیری و برای ارتقای فعالیت‌ها و حل مشکلات اقدام می‌شود.

حجت‌الاسلام " علی گندمی " افزود: انجام برنامه‌های فرهنگی متنوع به خصوص به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز جزو برنامه محوری این مرکز است و اقامه نماز جماعت، بیان احکام، جلسات همخوانی و جزء خوانی کلام وحی و سایر موارد بر حسب نیاز پیش بینی شده است.

همچنین یکی از کارشناسان ستاد اقامه نماز استان یزد گفت: بطور متوسط در هر ۱۱ کیلومتر جاده‌های استان یزد یک مکان برای اقامه نماز برای مردم و مسافران وجود دارد و یزد در این خصوص در سطح کشور از جایگاه خوبی برخوردار است که باید هر دستگاه متولی نظارت بیشتری بر فضاهای ساخته شده داشته باشد.

حجت‌الاسلام "حجت قانع" افزود: توجه به فضای فیزیکی مساجد، نمازخانه‌ها و مجتمع بین راهی در کنار توجه به موضوع نرم افزاری آنها ۲ موضوع مهمی است که سالانه باید به آنها عنایت به عمل آید و شاهد مکان‌هایی فعال و بانشاط برای استفاده همگان در جاده‌های استان باشیم.

وی بیان کرد: ساخت نمازخانه، مساجد و مجتمع های بین راهی، ضرورت و نیاز یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران است ولی در کنار همه این مسائل باید با همکاری خیران، مردم و متولیان مختلف برای ساماندهی و نظارت بر نحوه فعالیت و خدمات دهی به مردم و مسافران اقدام شود.

استان یزد با یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از سه هزار مسجد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha