معاون دادستان مشهد: پرونده کیفری کشف رود در مرحله رسیدگی است

مشهد- ایرنا- معاون دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز خراسان رضوی گفت: پرونده کیفری در خصوص کشف رود تشکیل و در مرحله رسیدگی و تحقیقات مقدماتی است.

به گزارش ایرنا، فرزاد بهشتی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: کشف رود فاضلابی نتیجه کم کاری دستگاه های متولی است، تاکنون در چند نوبت با دستور قضایی پمپ های موتوری در این محدوده جمع آوری شده و کشت های فاضلابی نابود شده است.

وی ادامه داد: در کشف رود شاهد جاری شدن فاضلاب هستیم و اراضی که در گذشته کشت دیم داشتند امروز با فاضلاب کشف رود آبیاری می شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مشهد گفت: پنج باب تصفیه خانه فاضلاب اورهال برای تصفیه فاضلاب موجود نیاز است اما در ۶ سال اخیر هیچ تصفیه خانه ای بهره‌برداری نشده و شرکت آب و فاضلاب این کلانشهر باید نسبت به این مهم اقدام کند.

سرپرست ناحیه هفت دادسرای مشهد ادامه داد: سمی ترین نوع فاضلاب نیز توسط شرکت شهرکهای صنعتی وارد کشف رود می شود که با ساخت تصفیه خانه چرمشهر توسط این شرکت و تکمیل آن بخش سمی فاضلاب کشف رود را نخواهیم داشت.

بهشتی افزود: همچنین تصفیه خانه سپتاژ (فاضلاب تانکری) باید در سال ١٤٠٠ توسط شهرداری ساخته و به بهره برداری می رسید که تاکنون این طرح نیز به سرانجام نرسیده است.

وی گفت: اگر مجموعه این تعداد تصفیه خانه به بهره برداری می رسید معضلی به نام کشف رود و جاری بودن فاضلاب نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال طرح های تفصیلی شهر را پیگیری می کند، این طرح در مشهد پس از ١۴ سال تصویب شد.

بهشتی ادامه داد: به جز طرح تفصیلی منطقه ثامن و بخشی از طرح تفصیلی ناحیه سه (قرقی)، طرح مابقی مناطق مشهد به سرانجام رسیده که البته انتقاداتی به این طرح ها وارد و در دستور این شعبه است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی افزود: در حوزه تغییر کاربری ها با هجوم زیادی روبرو هستیم و در راستای برخورد با این تغییر کاربری ها، گشت های شورای حفظ حقوق بیت المال در نیمه نخست امسال بیش از ۱۷۴ هکتار تغییر کاربری در حوزه اراضی ملی و ۲۷۰ هکتار حریم و بستر رودخانه را رفع تصرف کردند.

صدور پنج فقره سند برای چهل بازه

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی در خصوص پرونده چهل بازه نیز گفت: رای این پرونده در دادگاه اصل ٤٩ انقلاب اسلامی تهران صادر و طبق آن پنج فقره سند توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک برای سازمان «املاک و اموال کوثر» (مرجع مدیریت کلیه املاک بنیاد شهید و امور ایثارگران) صادر شده است.

وی اضافه کرد: میزان بستر این رودخانه مورد اختلاف بوده و تخطی و تخلف اولیه نیز توسط شرکت آب منطقه ای و واگذاری مساحتی از بستر خارج از رودخانه چهل بازه به کارکنان این مجموعه بود.

بهشتی افزود: شورای حفظ حقوق بیت المال استان در خصوص این پرونده ورود نداشته است.

به گزارش ایرنا، کال یا مسیلی به نام "چهل بازه"، که از سرشاخه‌های رودخانه تاریخی و مهم '"کشف رود'" در مشهد است، به طول ۱۵ کیلومتر طولانی‌ترین مسیل یا گذرگاه سیل در این کلانشهر به شمار می‌رود که در محدوده شهری شمال غربی مشهد واقع است.

مالکیت زمین های حاشیه این مسیل در ۲ دهه گذشته چالش های بسیاری به وجود آورده است، زیرا این زمین‌ها ۱۵ سال پیش توسط فردی که اموالش مصادره شده بود به پنج هزار نفر فروخته شده بود.

آبان ماه امسال نیز رییس کل دادگستری خراسان رضوی اعلام کرد: پرونده ۲۰ ساله سند رودخانه چهل‌بازه از مهمترین مسایل استان بود که با حضور دادستان کل کشور سند صادر و تحویل شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha