"فایننشال تایمز" اختلاف بین رهبران اروپا درباره کمک به اوکراین را مخرب توصیف کرد

تهران- ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز با برجسته کردن اختلافات پاریس و برلین به دنبال اظهارات "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین، اختلاف‌ها در این زمینه را بین رهبران اروپایی مخرب توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی افزود: اظهارات مکرون درباره این که نمی توان اعزام نیروهای غربی به اوکراین را منتفی دانست، بی‌درنگ با واکنش بسیاری از همتایان اروپایی به ویژه اولاف شولتس صدراعظم آلمان مواجه شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از این فرصت استفاده و آشکارا تهدید به درگیری هسته ای کرد.

رئیس دولت فرانسه روز گذشته (سه شنبه) با بیان اینکه همچنان بر اظهارات پیشین خود تاکید دارد، از متحدان اروپایی اش خواست اکنون که «جنگ به خاک ما برگشته» است «بزدل» نباشند.

فایننشال تایمز نوشت: پیام اصلی مکرون این بود که «اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باید آماده باشند کمک بیشتری به اوکراین کنند»، اما این کمک باید با ارسال تسلیحات بیشتر و نه نیرو باشد.

اظهارات علنی رئیس جمهوری فرانسه درباره درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین، متحدان اروپایی اش را دچار مشکل کرده و باعث اختلافات راهبردی به ویژه با آلمان بر سر کمک نظامی به کی یف شده است؛ به ویژه در شرایطی که اروپا به جبهه متحدی نیاز دارد.

فایننشال تایمز نوشت: مقام های فرانسوی می گویند اظهارات مکرون درباره اعزام نیرو به منظور ایجاد ابهام برای مسکو درباره احتمال آمادگی ناتو برای چنین اقدامی است و او به اقدامات غیررزمی نیروهای غربی در پشت خط مقدم جبهه اوکراین اشاره داشته است.

به ادعای آنها، اشاره رئیس جمهوری فرانسه بر این بوده که متحدان اوکراین مدتهاست که به پوتین اجازه داده اند تهدید به تشدید درگیری ها کند.

این رسانه افزود: اما مشکل اینجاست که بسیار از متحدان اروپایی نگران این موضوع هستند که حتی اعزام محدود نیرو، ناتو را در رویارویی مستقیم با مسکو قرار داد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از رهبران غربی و نه فقط شولتس، هر چند که بر لزوم کمک به اوکراین تاکید دارند و از رای دهندگان شان خواسته اند هزینه بالاتر انرژی را تحمل کنند، اما نگران این هستند که هر گونه صحبت از اعزام سرباز، احساسات علیه جنگ را برانگیزد.

این امر همچنین می تواند بهانه ای به روسیه دهد و بار دیگر این روایت را مطرح کند که ناتو در تحریک این درگیری نقش دارد. همچنین می تواند در ذهن کرملین به عنوان شاهدی باشد که رهبران غربی به دنبال گسترش جنگ هستند.

فایننشال تایمز به متوقف شدن فرایند تحویل تسلیحات آمریکایی به اوکراین در پی اختلافات سیاسی در ایالات متحده و کمبود تولید سلاح در اروپا اشاره و تاکید کرد که اولویت باید اطمینان از دریافت تسلیحات مورد نیاز کی‌یف در سال جاری باشد. این شامل همه چیز می شود، از گلوله های توپخانه کمیاب گرفته تا موشک های کروز، جنگنده ها و پدافند هوایی.

این روزنامه انگلیسی یادآوری کرد: این در حالی است که اتهام های متقابل اخیر فرانسه و آلمان مبنی بر اینکه طرف مقابل به اندازه کافی برای کمک به اوکراین تلاش نمی کند نیز باعث انحراف از این مسیر می شود.

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد که مکرون مخالفت خود را با استفاده از بودجه اتحادیه اروپا برای خرید تسلیحات برای اوکراین در خارج از این اتحادیه کنار گذاشت. اصرار قبلی او درباره این که پول نقد اروپا باید صرف راه اندازی مجدد صنعت دفاعی اروپا شود، جای خود را به اولویت نیاز فوری برای کمک به اوکراین داده است.

روز گذشته، مکرون متعهد شد که فرانسه در طرح چکسلواکی برای خرید ۸۰۰ هزار گلوله از بازار جهانی مشارکت خواهد کرد و به صندوق تسهیلات صلح اروپا، اجازه می‌دهد تا بخشی از آن را تامین مالی کند.

فایننشال تایمز می افزاید: شولتس نیز باید مخالفت خود را برای ارسال موشک "تاروس" که برد بیشتری نسبت به موشک های تامین شده از سوی فرانسه و انگلیس دارد، کنار بگذارد. مخالفت او برای ارسال این موشک ها در مکالمه شنود شده توسط مسکو از سوی مقام های نظامی آلمان نقض شد. هر چند که صدراعظم آلمان ممکن است نگران استفاده کی یف از این موشک ها برای اهدافی در داخل خاک روسیه باشد. هرچند اوکراین به محدودیت های اعمال شده از سوی فرانسه و انگلیس درباره نحوه استفاده از موشک های آنها پایبند بوده است.

این رسانه انگلیسی بارزترین نکته در اظهارات مکرون را اشاره به این که «شکست روسیه در اوکراین اکنون بخش جدایی ناپذیر امنیت و ثبات در اروپا است» ارزیابی کرد و مدعی شد: متحدان کی یف به راهبردی برای دستیابی به این هدف نیاز دارند؛ بدون این که اجازه دهند اوضاع از کنترل آنها خارج شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha