کارشناسان: بودجه دفاعی چین نشانه آمادگی نظامی است و نه جنگی قریب الوقوع

تهران– ایرنا- تحلیلگران معتقدند افزایش ۷.۲ درصدی بودجه نظامی چین در سال جاری میلادی همانند سال ۲۰۲۳ است و نشان می‌دهد که پکن برای جنگی قریب الوقوع آماده نمی‌شود و صرفا اقدامات محتاطانه راهبردی را برای دفاع از منافع خود در نظر دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری سی ان ای، وزارت دارایی چین گزارش این بودجه را روز سه شنبه همزمان با سخنرانی لی چیانگ نخست وزیر این کشور در جلسه افتتاحیه کنگره ملی خلق، منتشر کرد.

لی چیانگ در گزارش کاری خود بر پشتیبانی گسترده از آمادگی نظامی کشورش با افزایش نیروهای ذخیره تاکید کرد.

وی همچنین به دنبال یکی از بزرگترین پاکسازی‌های وزارت دفاع چین در سال‌های اخیر از ضرورت وفاداری نظامی سخن گفت.

بنابر اعلام وزارت دارایی چین، دومین بودجه نظامی بزرگ جهان که قرار است به ۱.۶۷ تریلیون یوان (۲۳۲ میلیارد دلار) برسد، به دقت زیر نظر گرفته شده است زیرا چین با تنش‌های متعددی در دریای جنوبی و تنگه تایوان مواجه و همچنان درحال رقابت با آمریکا است.

یو گانگ سرهنگ بازنشسته ارتش آزادی‌بخش خلق چین(PLA) گفته است: افزایش هزینه‌های نظامی چین با افزایش تولید ناخالص داخلی مطابقت دارد. وی افزود این هزینه‌ها پایه محکمی برای توسعه «پایدار» دفاع ملی و گسترش نظامی بود.

هدف میزان رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری میلادی حدود ۵ درصد تعیین شده است که همانند هدف سال گذشته میلادی است.

یو گانگ گفت: وضعیت فعلی تنگه تایوان و دریای چین جنوبی قابل کنترل و پیشگیری است. وی افزود که افزایش ناپایداری‌ها در آن مناطق، سیاست نظامی پکن را «متزلزل نمی‌کند.»

ارتش آزادی‌بخش خلق چین سال ۲۰۲۷ یعنی صدمین سالگرد تاسیس خود را سال دستیابی به اهداف مدرن‌سازی خود تعیین کرده است و این تا سال ۲۰۴۹ زمینه تبدیل شدن چین به یک قدرت نظامی «در سطح جهانی» را فراهم می‌کند.

فو کیانشو، کارشناس سابق تجهیزات ارتش آزادی‌بخش خلق چین، گفت که این کشور برای بهبود سطح تجهیزات و آموزش‌های خود به افزایش مخارج نظامی «به شکلی مناسب ...» نیاز دارد.

فو کیانشو افزود: (این افزایش) به دلیل تنش‌های اطراف کشورمان نیست، بلکه مطابق برنامه خود، هرساله تطبیقاتی انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: هزینه تجهیزات پیشرفته بالا می‌رود و افزایش مخارج نظامی برای پیشرفت تجهیزات نظامی طبیعی است.

وی همچنین اظهار داشت که سهم این ارتش در تولید ناخالص داخلی چین کمتر از ۱.۵ درصد بوده است.

کشورهای عضو ناتو متعهد شده اند که سالانه حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در زمینه نظامی هزینه کنند. آمریکا، بزرگترین هزینه‌کننده نظامی جهان، سال جاری میلادی حدود ۸۸۶ میلیارد دلار را به بودجه دفاعی خود اختصاص می‌دهد.

لی چیانگ برای نخستین بار در یک گزارش کاری سالانه دولت چین گفت که پکن با تقویت نیروهای ذخیره خود آمادگی نظامی خود را افزایش می‌دهد. این بخش از نیروهای ارتش مسئولیت پشتیبانی از آمادگی رزمی و عملیات‌های دفاعی را برعهده دارند.

در همین حال، سند برنامه ریزی ملی «کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی» چین که از گزارش بودجه وزارت جدا است، وعده داده است که توانایی و آمادگی ارتش را تقویت کند. در این سند همچنین آمده است ظرفیت صنایع دفاعی و هماهنگی زیرساخت‌های نظامی افزایش می‌یابد.

به گفته فو کیانشو، این نشانه‌ای آشکار از تلاش پکن برای تخصیص منابع بیشتر از سراسر کشور در صورت وقوع جنگ است.

فو کیانشو گفت: در صورت بروز شرایط اضطراری جنگی در آینده، آموزش باید به شکل منظم انجام شود تا مطمئن شویم سربازان می‌توانند در مبارزه پیروز شوند.

فو گفت، پهپادها در جنگ اوکراین به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته اند، اما فردی باید آن‌ها هدایت می‌کرده است. وی افزود: باید از الگوهای جنگی آینده پیروی کنیم و پهپادها را در آموزش عادی نظامی خود بگنجانیم.

لو لی شی، استاد سابق دانشکده نیروی دریایی تایوان در کائوسیونگ، گفت که افزایش «قابل توجه» بودجه دفاعی به دلیل نیاز به سرمایه گذاری‌های بزرگ برای ارتقای هواپیماهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین و اضافه شدن ناوهای جنگی جدید و برای مقابله با اختلافات ارضی چین با کشورهایی مانند فیلیپین نبوده است.

وی گفت هزینه‌های نظامی پکن به دلیل «نیاز به حفظ امنیت ملی میان مدت تا بلند مدت، به خصوص در دریای چین جنوبی» است.

پکن در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر-آبان)، لی شانگفو را تنها پس از هفت ماه خدمت از سمت خود به عنوان وزیر دفاع چین برکنار کرد. درست قبل از «دو جلسه» سال جاری میلادی، لی شانگفو از کمیسیون نظامی مرکزی چین نیز اخراج شد. ۹ ژنرال شامل فرماندهان ارشد نیروی موشکی ارتش آزادی‌بخش خلق چین ماه دسامبر(آذر-دی) از مجلس اخراج شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha