تشکیل سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزش به معنای جداشدن سنجش از وزارت علوم نیست

تهران- ایرنا- معاون فنی آماری سازمان سنجش آموزش با اشاره به تصویب اساسنامه «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور»، گفت: تشکیل این سازمان به معنای جداشدن سازمان سنجش از وزارت علوم نیست بلکه همراستایی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدنظر است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، احسان جمالی امروز (چهارشنبه) در شصت و دومین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه‌ شهید بهشتی در حال برگزاری است، از تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به‌زودی خبر داد و افزود: اساسنامه این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و منتظر ابلاغ آن توسط رییس جمهور هستیم، ولی این امر به معنای جداشدن سازمان سنجش آموزش کشور از وزارت علوم نیست؛ بلکه به معنای همراستایی بیشتر سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مقطع ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی است.

وی در این اجلاس یک روزه در دانشگاه شهید بهشتی، از معاونان آموزشی دانشگاه ها خواست برای اجرای آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ همکاری بیشتری داشته باشند که در دو نوبت (نوبت اول این آزمون ۶ و ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود) مانند سال ۱۴۰۲ برگزار می شود.

جمالی در این راستا گفت: پرتال ظرفیت های مربوط به برگزاری آزمون سراسری دانشگاه ها آماده است، معاونان آموزشی باید هر چه زودتر جداول در پرتال ظرفیت ها را پُرکنند که به معنای ثبت ظرفیت های دانشگاه ها در هر کدرشته محل است و برای این کار تا ۲۰ اسفند فرصت دارند.


زمان‌بندی آزمون‌های ارشد و دکتری ۱۴۰۳/ضوابط را رعایت کنید

معاون سازمان سنجش کشور گفت: آزمون ۱۴۰۳ هم مانند سال ۱۴۰۲ در دو مرحله برگزار می شود و تنها تغییر با مصوبه جدید شورا در گروه زبان های غیرانگلیسی است که با مشکلی مواجه بود و مشکل را حل کردیم.

وی با اشاره به آزمون دکتری گفت: پرتال ظرفیت های دانشگاهی آماده است. حدود ۱۲ هزار ظرفیت در مقطع دکتری برای سال جاری داریم و تغییر تنها در مقطع رشته های استادمحور است. رشته های استادمحورِ با آزمون، دیر ابلاغ شد و جذب پایین داشت ولی امسال این مشکل حل شد. اصلاحات خوبی هم در سامانه نان انجام شده که پذیرش و جذب داوطلبان دکتری بدون آزمون و استادمحور را راحت تر کرده است.

جمالی در مورد برنامه زمانی آزمون دکتری که چهارم اسفند برگزار شد نیز توضیح داد: اواخر فروردین نتایج اولیه و بعد انتخاب رشته اعلام می شود و در نیمه دوم خرداد معرفی شدگان برای مصاحبه نمره دانشگاه بر اساس حد نصاب دانشگاه ها به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مربوطه معرفی می شوند.

وی ادامه داد: برای آزمون ارشد نیز از ۲۶ فروردین تا دوم اردیبهشت پرتال ظرفیت های دانشگاه ها باز می شود. پذیرش دانشجو هم به عهده دانشگاه است که نتایج اولیه آن هم در خرداد ۱۴۰۳ اعلام می شود.

معاون سازمان سنجش با تاکید بر اهمیت رعایت قوانین و ضوابط در مصاحبه آزمون دکتری گفت: سال های گذشته در مورد دکتری اشتباهاتی در درج نمره و نمره حد نصاب مصاحبه وجود داشت که دانشگاه و سازمان سنجش را دچار مشکل کرد. اگر نمره داوطلب و حد نصاب اشتباه درج شود، چند دانشگاه با مشکل روبرو می شوند. سال گذشته این اشتباهات باعث شد پرونده هایی برای دانشگاه ها در دیوان عالی کشور باز شود. بهتر است معاون آموزشی دانشگاه ها به صورت شخصی مسئولیت تایید نهایی نمره حد نصاب و نمره مصاحبه داوطلبان را برعهده بگیرند.

وی تاکید کرد: پذیرش استعدادهای درخشان در مقطع ارشد و دکتری تغییرات زیادی داشته است و پذیرش در هر دو نوع باآزمون و بدون‌ِآزمون و استادمحوری اضافه شده است و باید شرایط و ضوابط به دقت رعایت و در پرتال دقیق ثبت شود.

جمالی در پایان با تاکید بر اهمیت همکاری سازمان سنجش و دانشگاه ها گفت: انتظارات دانشگاه ها از سازمان سنجش هم مهم است و ما آن را در نظر داریم و همکاری معاونان آموزشی دانشگاه ها را با سازمان قدر می دانیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha