قبل از «الگوی سوم»، انقلابی هستید/ الگوی سوم جهان شمول است

تهران- ایرنا- مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از آنکه «الگوی سوم» باشید «انسان انقلابی» هستید، گفت: مفهوم انسان انقلابی دارای ویژگی‌هایی مانند تقوای دینی، سیاسی و باورها و ارزش‌هایی است که جنسیت ندارد؛ برای زن و مرد است.

به گزارش ایرنا، عاطفه خادمی مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد صبح روز چهارشنبه -شانزدهم اسفند- در نشست خبری با موضوع سومین میز قرائت که در سالن کنفرانس خانه اندیشه ورزان برگزار شد، با بیان مقدمه‌ای درباره جریان شناسی و شخصیت شناسی در حوزه زنان گفت: اساسا هیچ‌وقت بنا نداشتم در حوزه زنان کنشگری داشته باشم. دغدغه من سیاست حکمرانی بود؛ منتهی تجربه زیستن، من را به سمت حوزه زنان متمایل کرد؛ در جایی که فعالیت می کردم متوجه اختلالاتی شدم که مرا به سمت این حوزه سوق داد. می‌خواستم ببینم واقعیت زن در جمهوری اسلامی چیست.

وی درباره مفهوم «الگوی سوم» توضیح داد: ورود من به الگوی سوم منظومه ای بود. از سال ۹۴ منظومه خوانی رهبر معظم انقلاب را شروع کردم؛ سپس پروژه خانواده و طراحی دستگاه رهبران فکری را شروع کردم، اما در منظومه خوانی همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند اگر می‌خواهید من را بشناسید به منظومه امام خمینی(ره) نگاه کنید من هم از این موضوع استفاده کردم.

خادمی درباره تعریف از «الگوی سوم» تشریح کرد: تعریف الگوی سوم به این صورت است که این الگو زنی عفیف، محجبه و شریف است. این معانی خیلی فراتر است چون انسانی که خود کنترل است، عفیف است.تعریف الگوی سوم به این صورت است که این الگو زنی عفیف، محجبه و شریف است. این معانی خیلی فراتر است چون انسانی که خود کنترل است، عفیف است

مشاور اجتماعی وزیر با بیان اینکه با نگاه توحیدی مساله زن حل شده است ادامه داد: گفتند اگر می‌خواهید توحید در طاعت عملی شود، باید رهبر را بشناسید. در حاکمیت هم باید حاکم را بشناسیم و باید اتحاد هم داشته باشیم. این فضا، فضای مکتب توحید است که در ادامه تغییر و تحولاتی در آن شکل می گیرد. ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی، فقر و... چالش های مکتب توحیدی است، وقتی به منظومه اشاره می کنیم این مسائل را باید پاسخ دهیم.

دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه باید به گذشته الگوی سوم نگاه کنیم خاطر نشان کرد: عقبه الگوی سوم بسیار مهم است چون در گذشته مکتبی بوده، خلق شده و اتفاقاتی برای آن افتاده است. در کنار آن اگر عرصه بیرونی را ببینیم تحولات حوزه زنان قابل درک می شود. وقتی به این شرایط می رسید آن وقت مفهوم و کارگزاری خلق می شود.

خادمی گفت: وقتی عرصه را شناختید و خلق کردید، مفهوم انسان انقلابی را می‌بینید که دارای ویژگی هایی چون تقوی دینی، سیاسی و باورها و ارزش هایی است که جنسیت ندارد؛ برای زن و مرد است. این عقبه ای است که برای فهم عظمت الگوی سوم باید جا بیفتد. قبل از آنکه الگوی سوم باشید، انسان انقلابی هستید. وقتی این موضوع را باز کنید خیلی مسائل حل می شود، اگر آن را نادیده بگیرید، با چالش مواجه می شوید.

وی افزود: در مورد عرصه درونی و بیرونی دو اتفاق می‌افتد؛ چون در فضای حکمرانی انجام می‌شود و مشخص کردن نقش عرصه درونی با خوانش از زنان باید انجام شود. باید بدانید در حکمرانی به دنبال چه هستید در جایی از نظام ارزش و آرمان برای زنان صحبت می کنیم ولی آن چیست که در طراحی نظامات باید امتداد پیدا کند.

پذیرش حقیقت جنسیتی انسان بر نظام آموزشی و تربیتی اثر دارد

زینب تاجیک پژوهشگر و فعال حوزه زنان در خصوص نسب الگوی زن انقلاب اسلامی و علم کلام و جایگاه جنسیت در انسانیت گفت: اگر بپذیریم که حقیقت انسان جنسیتی نیست، تفاوت ها در نظر گرفته نمی‌شود و همین امر نظام آموزشی و تربیتی را دچار مشکل می کند.

وی گفت: یکی از مهمترین مباحث در الگوی سوم زن در مباحث کلامی، بحث جنسیت و حقیقت انسان است، به طور کلی الگوی زن سوم در انقلاب اسلامی بحثی کاملا کلامی است.

تاجیک درباره اهمیت نقش زنان در طرح کلی و جامع انقلاب افزود: انقلاب اسلامی وقتی طرح کلی و جامع درباره تحول برای زنان را مطرح می‌کند، طبق فرمایش امامین انقلاب، این حرکت عظیم جز با به کارگیری قابلیت های زنان ممکن نیست.

تاجیک با بیان اینکه مباحث امامین درباره زنان برگرفته شده از کلام امامیه است که بر الگوی سوم اثر دارد، عنوان کرد: تفاوت های جنسیتی زن و مرد در عرصه‌های مختلف بر روی خوانش ما اثر می‌گذارد، در خصوص مسائل جنسیتی آنچه بیان می‌شود باید در کلام کاربردی برای عموم مردم وجود داشته باشد.

وی درباره ارتباط کلام و الگوی سوم و نوع نگاه آن به جنسیت، اظهار کرد: امروز نظام سرمایه‌داری و لیبرالیسم به شدت دنبال جنسیت زدایی است؛ هدف پروژه جنسیت زدایی امروز در پوشش زنان هم نمایان است. اگر جنسیت در ذات ما نباشد و سیال باشد الگوی سومی برای زنان وجود نخواهد داشت. امروز نظام سرمایه‌داری و لیبرالیسم به شدت دنبال جنسیت زدایی است؛ هدف پروژه جنسیت زدایی امروز در پوشش زنان هم نمایان است. اگر جنسیت در ذات ما نباشد و سیال باشد الگوی سومی برای زنان وجود نخواهد داشتایده سیالیت جنسیت و جنگی که بر علیه جنسیت در دنیا و کشور ما رخ می دهد، ما را دچار بحران بسیار جدی خواهد کرد.

تاجیک با بیان اینکه بررسی برخی روایات و احادیث ما را به جنسیت مندی نفس می رساند، اظهار داشت: نفس انسان خصوصیات جنسیتی را با خود به عوالم دیگر می برد. اگرچه این مباحث به صراحت در روایات و احادیث مطرح نشده است. آنچه از روایات و احادیث قابل برداشت است این بوده که حقیقت انسان که همان نفس انسان است از نظر جنسیتی جهت مند است. جنسیت یکی از مباحثی است که در مباحث انسان شناسی اهمیت زیادی دارد چراکه بر روی علوم دیگر اثرات زیادی دارد.

این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: اگر بپذیریم که حقیقت انسان جنسیتی نیست، تفاوت ها در نظر گرفته نمی شود و همین امر به سیالیت جنسیت کمک می کند و نظام آموزشی و تربیتی در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی دچار مشکل می شوند.

تاجیک افزود: اگر این نظریه را پذیرفتیم که حقیقت انسان جنسیت مند است و روایات و احادیث آن را پذیرفتیم، باب این باز می شود که جنسیت در برخی موارد بر معرفت انسان اثر می گذارد. وقتی مساله جنسیت مطرح می‌شود در مواردی برای فهم کامل تر و عمیق تر باید از نگاه مردانه و زنانه هر دو استفاده شود.

وی بیان کرد: زن الگوی سوم انقلاب اسلامی زنی است که جنسیت او حذف یا عامل تحقیر او نمی شود؛ بلکه در مدار فطرت و خلقت او در جایگاه اصلی اش قرار می گیرد که اثرات اجتماعی خود را دارد که در کنار مرد به قرب الهی دست می یابد.

تاجیک در انتها توضیح داد: ما باید زن الگوی سوم را امتداد دهیم که به ظهور حضرت حجت (عج) منتهی شود. بنابراین اختلافات جنسیتی را عمیق بررسی کنیم. مسائل جنسیتی مباحث میان رشته ای است که دانشمندان در علوم مختلف امتداد این مسأله را مطرح کنند. اگر ما از جنسیت مندی زنان صحبت می‌کنیم به این دلیل است که این دو جنس علیرغم اشتراکات، تفاوت های عمیقی هم با هم دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha