۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۳۱
کد خبر: 85410592
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی: شخصیت حکیم نظامی برای مردم ناشناخته است

همدان- ایرنا- رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیر ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی گفت: مردم جامعه کم و بیش با آثار ارزشمند ادبی حکیم نظامی آشنا هستند اما هنوز شناخت مناسبی از شخصیت ادبی و این شاعر بزرگ قرن هفتم ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود شالویی شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگداشت دهقان فصیح پارسی‌زاد حکیم نظامی افزود: موضوع حکیم نظامی با سایر فرزانگان ما متفاوت است، چرا که همه آن چیزی که به او منتسب است به گوش مردم نرسیده است.

وی تصریح کرد: مردم آثار حکیم نظامی را شنیده اند اما از خود شخص حکیم نظامی اطلاعی ندارند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی عنوان کرد: نظامی به عنوان یک حکیم در میان مردم شناخته می‌شود اما شخصیت و سلوک حکیم نظامی هنوز برای مردم ناشناخته است.

وی با اشاره به اینکه حکیم نظامی و اندیشه های شگرف او بسیار مهم و قابل توجه است، گفت: با اینکه «پنج گنج» او و داستان ها و روایت های جذاب و خواندنی اش میان ایرانیان شناحته شده است اما شخصیت خود حکیم نظامی ناشناخته مانده است.

شالویی ادامه داد: ابن سینا با تلفیق حکمت و فلسفه آثاری چون شفا را خلق می‌کند که هنوز هم به عنوان یک اثر فاخر ماندگار است.

وی تاکید کرد: مولانا در اواخر قرن هفتم و در روزگاری که روزهای پایانی عمر حکیم نظامی سپری می‌شد دیده به جهان گشود و از آثار نظامی الگوبرداری کرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» و آثار دیگر حکیم نظامی سر مشقی برای دیگر حکیمان فرزانه پس از آن شد.

برخی کشورها به دنبال ثبت مفاخر ایران به نام خود هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این آیین گفت: کشور ما مفاخر فرهنگی بسیار زیادی دارد اما برخی از کشورها به دنبال ثبت مفاخر ایران به نام خود هستند.

مسعود ویژه افزود: تلاش همه مجموعه‌ها و دست‌اندرکاران، برای برگزاری هرچه با شکوه‌تر این همایش جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از کشورها از اندک اندوخته‌هایی که دارند برای فرهنگ خود هویت می‌سازند، اظهار کرد: به عنوان مثال آخرین آدامس الکس فرگوسن در شغل سرمربیگری تیم فوتبال منچستریونایتد به عنوان اثر هویتی در موزه این تیم نگهداری می‌شود اما کشور ما آنقدر موضوعات، مفاخر و ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی دارد که باید به جوانان شناخته شود.

ویژه تصریح کرد: برخی از کشورها به دنبال این هستند تا مفاخر فرهنگی ما را به نام خود ثبت کنند، کشورهایی که به واسطه مرزهای جغرافیایی از ما جدا شده اند مفاخری همچون مولانا، بوعلی‌سینا، سیدجمال‌الدین اسدآبادی و حکیم نظامی را به نام خود می‌خوانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تاکید کرد: حکیم نظامی تنها یک شاعر نبود و به عنوان یک عالم بزرگ در تاریخ ایران اسلامی ماندگار است و امسال نیز برای دومین سال پیاپی همایش بزرگداشت این حکیم دانا به شایستگی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی و فارسی‌گوی سده ششم هجری است، که به عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات فارسی شناخته می‌شود.

اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، «پنج گنج» است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست.

آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر فارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر فارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

در سالنامه ملی ایران ۲۱ اسفند به عنوان روز بزرگداشت حکیم نظامی نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha