۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85410952
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عملیات اجرایی سد مشمپای زنجان با دستور رییس جمهور از سرگرفته می‌شود

زنجان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ سد مشمپای زنجان هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی آن با دستور مستقیم رییس جمهور در دور دوم سفر استانی به زنجان به زودی آغاز می‌شود.

اکبر باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سد مشمپا یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای زنجان است که بر روی رودخانه قزل اوزن احداث می‌شود، افزود: عملیات اجرایی این پروژه که از سال ۹۲ آغاز شده بود به دلیل بحث‌های کیفی در سال ۹۵ متوقف شد.

وی یادآور شد:‌ با اتمام مرحله ارزیابی زیست محیطی که با برگزاری جلسات متعدد و نشست های تخصصی صورت گرفت، این طرح در کوتاهترین زمان ممکن از سر گرفته خواهد شد که با آبگیری و بهره برداری از آن بخشی از دغدغه کمبود آب شرب در استان رفع می‌شود و نیاز بخش کشاورزی و صنعت منطقه نیز از آن تامین خواهد شد.

باقری اظهار داشت: با بازنگری که در طرح اولیه این سد انجام شد، حجم مخزن آن از ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ۳۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به دیگر طرح های سدسازی در دست اجرای این شرکت، گفت: سد در دست اجرای بلوبین در شهرستان ایجرود هم اکنون ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

باقری تصریح کرد:‌ حجم آب تنظیمی سد بلوبین ۱۸ میلیون مترمکعب بوده و ۳.۵ میلیون مترمکعب برای آب شرب، ۶.۴ میلیون مترمکعب برای محیط زیست، ۶.۱ میلیون مترمکعب برای صنعت و ۱.۶۴ درصد برای حق‌آبه‌های پایین دست پیش‌بینی شده و هم اکنون آماده آبگیری است.

وی خاطرنشان کرد:‌ با تکمیل این سد، آب شرب شهرهای حلب و زرین‌آباد تامین می شود و ۹۲ روستای این شهرها نیز تحت پوشش شبکه قرار می‌گیرد.

باقری، سد مراش را از طرح های دیگر این شرکت نام برد و گفت: این سد با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی در شهر دندی احداث می‌شود که حدود ۴۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن آن است و ۲۶ میلیون مترمکعب آب تنظیمی خواهد داشت که ۲.۵ میلیون مترمکعب از آن به مصارف صنعتی اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اجرای سد ایالو در شهر دندی، افزود:‌ خط انتقال آب از این سد به شهر دندی و روستاهای اطراف به طول حدود ۱۳ کیلومتر آماده بهره برداری است.

باقری خاطرنشان کرد:‌ آبرسانی از سد ایالو به شهر دندی شامل خط انتقال آب از جنس لوله فولادی با قطر ۷۰۰ میلیمتر و لوله پلی اتیلن به طول ۲.۳ کیلومتر بوده و تصفیه خانه آن با ظرفیت ۶۰ لیتر بر ثانیه احداث شده است.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی بدنه و تاسیسات جانبی این سد همزمان با سد مراش در اسفند سال ۱۳۹۰ آغاز شده و در حال حاضر با پیشرفت ۹۷ درصدی در حال انجام و آماده بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در استان زنجان، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۷۱۳ حلقه چاه غیرمجاز را در استان پر و مسلوب المنفعه کردیم که این اقدام موجب حفظ و حراست حدود ۱۸ میلیون مترمکعب آب در سفره های آب زیرزمینی شد.

وی اضافه کرد: همچنین با نصب ۳۱۴ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز ضمن جلوگیری از اضافه برداشت زمینه صرفه جویی حدود چهار میلیون مترمکعبی آب نیز فراهم شد.

باقری ادامه داد: همچنین با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی طی سال جاری ۱۹۵ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و روانه پارکینگ شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به اقدامات و عملکرد این شرکت در حوزه مهندسی رودخانه، اظهار داشت: آزاد سازی و رفع تصرفات بستر و حریم رودخانه به میزان حدود ۱۵۹ هکتار و لایروبی حدود ۳۵ کیلومتر از مسیر رودخانه های استان با هدف عبور ایمن سیلاب های فصلی از جمله اقدامات این دفتر در سال جاری بوده است.

باقری با بیان اینکه پروژه های تغذیه مصنوعی در آستانه فصل بهار در استان بهترین فرصت جهت جمع آوری، ذخیره بارشها و آبهای سطحی از طریق این حوضچه ها خواهد بود، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون آبگیری طرح‌های تغذیه مصنوعی با حجم حدود ۲۱ میلیون متر مکعب در زنجان انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha