۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۴۷
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85412547
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تجاوز صاحبان کوره های آجرپزی به حریم خاک در ۱۵ کیلومتری اصفهان

اصفهان-ایرنا- عضو شورای شهر «سین» از تجاوز به حریم منابع طبیعی و برداشت خاک در ۱۵ کیلومتری اصفهان به منظور دپوی خاک مورد نیاز کوره‌های آجرپزی خبر داد.

به گزارش ایرنا، بروز مشکلات زیست محیطی در اصفهان داستان جدیدی نیست؛ گاهی همچون مازوت سوزی هم مسوولان و هم مردم از آن آگاه هستند و پخش تصاویر آن در شبکه های اجتماعی شاهد بر این ماجراست، اما گاهی اتفاقاتی در تعارض با حفظ محیط زیست و نیز به دور از چشم مسوولان و رسانه ها در گوشه و وکنار شهر رخ می‌دهد که آثار آن نه امروز که فردا بر آیندگان مشخص خواهد شد.

شهر «سین» در فاصله ۱۵ کیلومتری اصفهان و هشت کیلومتری دولت آباد از توابع شهرستان برخوار و از جمله شهرهای محروم استانی است که به گفته اهالی این محل کمتر مسوولی پیگیر هوای آلوده آن است، زیرا این شهر بین بُرخوار و شاهین‌شهر واقع شده و مسوولیت مقابله با آلایندگی ناشی از وجود کوره‌های آجرپزی که در محدوده این شهر فعالیت می‌کنند در گیر و دار اداری بین دستگاه های این ۲ فرمانداری مانده است.

در محدوده شهر سین ۷۰ کوره آجرپزی و در حوزه شاهین‌شهر نیز ۲۰۰ کوره وجود دارد که از نقاط مهم آلایندگی‌های زیست محیطی شهر اصفهان نیز به شمار می روند.

تجاوز صاحبان کوره های آجرپزی به حریم خاک در ۱۵ کیلومتری اصفهان

احمد قربانی عضو شورای شهر سین روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره پدیده برداشت بی رویه خاک مصرفی کوره‌داران گفت: دستگاه های ذیربط برخورد قاطعی با خاطیان ندارند به دلیل اینکه این منطقه در محدوده مرزی بین شاهین شهر و برخوار قرار گرفته است و دستگاه های مسوول هر شهرستان، برخورد را گردن شهرستان مقابل می اندازد.

وی افزود: یکی از دلایل ایجاد کانون انتشار ریزگردها در این منطقه انباشت و دپوی خاک با ارتفاع زیاد در جوار کوره‌ها است که با وزش باد، ریزگردها همراه با آلایندگی سوخت مازوت روانه شهر سین و خانه‌های مردم می‌شود.

عضو شورای شهر سین تصریح کرد: خاک حاصلخیز کشاورزی این منطقه بی‌رویه برداشت و در اطراف کوره‌ها بدون هیچ حفاظی توسط کوره‌داران انباشت می‌شود، به‌نحوی‌که ارتفاع آن گاهی به بیش از ۲۰ الی ۳۰ متر می‌رسد. در برخی نقاط هم خاک های دپویی، بخش‌هایی از جاده را به تصرف خود درآورده و با کم شدن عرض راه، احتمال تصادف را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: مسوولان متولی در سازمان صمت قول داده بودند که نسبت به تبعید کوره‌ها به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتر تا پایان سال۱۴۰۴ اقدام کنند اما تا کنون هیچ منطقه‌ای برای این انتقال پیش بینی نشده و فعالیت این کوره‌ها بیش از گذشته شده است.

قربانی گفت: خاک دپو شده در کوره‌ها برای مصرف بیش از ۱۰ سال و حتی ۲۰ سال کوره‌داران ذخیره شده است و ادامه‌ی روند انبار خاک از بی‌توجهی به انتقال کوره ها و بی‌برنامه گی در این خصوص حکایت دارد.

قربانی گفت: کوره‌های بزرگ این منطقه به تدریج و با نوسازی تجهیزات خود، به دو یا چند کوره‌ی دیگر تقسیم شده که عملا اگر هم تبدیل به گازسوز شده‌اند اما سه برابر گذشته که مازوت می سوزاندند، مصرف سوخت دارند.

تجاوز صاحبان کوره های آجرپزی به حریم خاک در ۱۵ کیلومتری اصفهان

وی بیان داشت: اخیرا در اسفند ماه جاری تونل‌های عمیق با حفاری‌های سنگین به عمق بیش از ۳۰ متر در محدوده ای از این شهر ایجاد شده است.

عضو شورای شهر سین بیان کرد: وزش باد این ریز گردها را همراه آلایندگی، روانه شهرهای اطراف و حتی کلانشهر اصفهان نیز می‌کند و همچنین برداشت‌ بی‌رویه خاک کشاورزی موجب ایجاد گودال‌های دره مانندی شده است که برای اهالی ساکن این منطقه خطر آفرین و هر لحظه امکان فروریختن سایر نقاط پیرامونی آن وجود دارد. از طرفی کوره‌داران برای محدود نشان دادن عمق خاکبرداری ها، اقدام به تخلیه ی نخاله، ضایعات ساختمانی و حتی بیمارستانی در این دره های مصنوعی میکنند که به مرور زمان باعث آلودگی آب های زیرزمینی هم می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین این کوره‌های آجرپزی برای تولید آجر نیاز به آب دارند که در همین محدوده اقدام به حفر چاه‌های بدون مجوزی شده که در آینده موجب فرونشست زمین و برداشت بی‌رویه و خشکسالی محل می‌شود.

سید محمد کاظمی طباء، فرماندار شاهین شهر نیز در پی پیگیری این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: گزارشی در این خصوص به فرمانداری ارائه شده که در حال بررسی آن هستیم و در صورت بروز تخلف با آن برخوردار خواهیم کرد.

اما محمد قربانی، فرماندار شهرستان برخوار نیز به ایرنا گفت: این محل در حوزه استحفاظی شهرستان شاهین شهر قرار دارد و از سوی فرمانداری شهرستان برخوار و مسوولان محیط زیستی آن نیز بازدید و اقدامات لازم نظیر توقیف بلدوزر از سوی دادستانی انجام شده است ولی از طرفی به نظر می‌رسد برخی همشهریان هم در این خصوص فراکنی می‌کنند زیرا این اتفاق در سایر محل‌های کوره‌های آجر پزی اصفهان نیز رخ می‌دهد.

وی افزود: تفاوت این نقطه این است که مابین شهر شاهین شهر و شهرستان برخوار واقع شده و خاک برداری آن در حوزه شاهین شهر صورت می‌گیرد اما گرد و غبار ناشی از آن به سمت برخوار می‌رود که تعامل بیشتری را می‌طلبد.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در خصوص بازید یک ماه گذشته خود از شهر سین به ایرنا گفت: به منظور بازدید از فعالیت خاکبرداری در ۵۰۰ متری شهر سین از این منطقه بازدیدی صورت گرفت زیرا برداشت خاک توسط کوره داران آجر پذیری ایجاد مخاطرات زیستی محیطی کرده و گودبرداری از سوی کوره داران تا ۴۰ متر صورت گرفته بود.

وی افزود: برداشت بی رویه از این محل به واسطه فعالیت ۷۰ کوره آجرپزی مخاطرات زیست محیطی زیادی برای ساکنین شهر سین و اصفهان به همراه دارد که در جلسه اخیر کارگروه کاهش آلودگی هوا این موضوع مطرح و اداره کل محیط زیست موظف شد «سند ساماندهی تولید آجر» را تدوین کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: همچنین مقرر شد؛ واحدهای تولیدی آجر دو راه حل تغییر کاربری و انتقال به شعاع ۵۰ کیلومتری را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: سه دستگاه اجرایی اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان جهاد کشاورزی موظف به بررسی برداشت بی رویه عرصه طبیعی و اضطرار آلودگی هوا در قالب بند جامع تولید آجر شدند.

پیش از این حمیرا صفی‌ قلی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به ایرنا گفته بود؛ بخش بزرگی از خاکبرداری‌ کوره‌های آجرپزی در اصفهان غیرمجاز است اما مرجع پاسخگویی به این مشکل نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

به گزارش ایرنا، طبق مصوبه کارگروه مبارزه با آلایندگی هوای استان اصفهان در سال ۹۹ باید کوره‌های آجرپزی تا پایان ۱۴۰۴ به خارج منطقه منتقل شوند اما این اقدام صورت نگرفت.

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، اواخر تابستان جاری خبر انتقال ۷۶ واحد ریخته‌گری آلاینده از حریم پنج شهر استان به شهرک صنعتی شمال اصفهان را رسانه‌ای کرد و گفت: ۷۶ واحد از صنایع ریخته‌گری آلاینده مستقر در محدوده و حریم شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر، دولت‌آباد، فلاورجان و نجف‌آباد به منطقه صنعتی شمال اصفهان منتقل شدند که از این تعداد ۵۴ واحد در یک سال گذشته انتقال یافته‌اند.

وی معتقد است با تغییر روش فعالیت و فاصله گرفتن این واحدها از محدوده‌های شهری و مستقر شدن در محدوده‌های منطبق با ضوابط محیط زیست، روند فعالیت اینگونه واحدها نیز منطبق با ضوابط زیست محیطی تغییر می‌یابد، ضمن اینکه تا سال آینده باید سیستم استفاده از سوخت صنایع به روش مدرن و طبق ضوابط محیط زیستی باشد وگرنه تعطیل خواهند شد.

زینلیان همچنین پیش از این گفته بود، تعیین زمین مناسب برای انتقال صنایع آلاینده در شعاع ۵۰ کیلومتری در دستور کار استان قرار گرفته است.

شغل فعلی مردم شهر سین کشاورزی است و بخش عمده‌ای از خاک این محل از گذشته تا کنون به کاشت محصولات سیفی از جمله خربزه اختصاص یافته است.

استان اصفهان ۱۰ هزار واحد تولیدی صنعتی، معدنی، ۷۰۰ معدن فعال، ۲ هزار واحد سنگبری و پنج ناحیه بزرگ تولید آجر دارد و بیش از ۳۰۰ واحد فعال و نیمه فعال کوره آجرپزی در این خطه مشغول فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha