۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85412733
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر مودی به اصلی‌ترین شهر کشمیر به چه منظور انجام شد؟

تهران- ایرنا- نارندا مودی نخست وزیر هند برای اولین بار از زمان لغو خودمختاری منطقه کشمیر در سال ۲۰۱۹، به اصلی‌ترین شهر آن سفر کرده تا قاطعیت خود را جهت حفظ وضع موجود در این منطقه نشان دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از آسوشیتدپرس، مودی پس از ۵ سال برای اولین بار به «سرینگر» بزرگترین شهر کشمیر سفر کرد و در جریان سخنرانی در یک ورزشگاه بزرگ این شهر از انجام پروژه‌های توسعه‌ای خبر داد.

نخست وزیر هند در این سخنرانی در روز پنجشنبه ضمن اعلام پروژه‌های توسعه‌ای گفت که دولت‌های قبلی مردم را در مورد وضعیت ویژه منطقه کشمیر گمراه کردند.

وی با اشاره به اینکه پس از لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر از سال ۲۰۱۹ منطقه رونق یافته است، بیان کرد: داستان موفقیت جامو و کشمیر مرکز توجه جهانیان است. همیشه گفته‌ام کار سختی که من انجام می‌دهم برای به دست آوردن دل‌های شما است.

مودی و همفکرانش احزاب طرفدار هند در کشمیر را به فساد، گمراه کردن کشمیری‌ها و رواج جدایی طلبی در منطقه متهم کردند. سیاستمداران کشمیری که می‌گویند وضعیت ویژه آنها یک ضمانت از سوی قانون اساسی است، مودی را ضد اقلیت و تفرقه افکن خواندند.

درحالیکه احزاب طرفدار هند کشمیر خواستار برگزاری انتخابات یا بازگرداندن وضعیت ویژه به این منطقه شدند، مودی هیچ اشاره‌ای به برنامه‌هایی مبنی بر انجام این اقدامات نکرد. آخرین انتخابات برای قانونگذار منطقه‌ای کشمیر در سال ۲۰۱۴ برگزار شد اما دولت منتخب پس از آن در سال ۲۰۱۸ کنار گذاشته شد.

در سال ۲۰۱۹ دولت ملی‌گرای هندوی مودی وضعیت نیمه خودمختاری منطقه کشمیر را لغو و آنجا را به دو منطقه فدرالی (لاداخ و جامو-کشمیر) تقسیم کرد. در حال حاضر این منطقه با اکثریت مسلمان توسط مقام‌های دولتی غیرمنتخب اداره می‌شود.

آمیت شاه وزیر امور داخلی هند وعده داده است که پس از انتخابات وضعیت ایالتی بودن به این منطقه باز می‌گردد. در ماه دسامبر (آذر ماه) دادگاه عالی هند تصمیم سال ۲۰۱۹ برای لغو وضعیت ویژه کشمیر را تایید کرد و از دولت خواست تا ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۳) انتخابات را برگزار کند.

این منطقه از سال ۲۰۱۹ در وضعیت بحرانی قرار گرفته است، زیرا مقامات قوانین جدیدی را وضع کردند که بسیاری از ساکنان نگران تغییرات جمعیتی در آنجا هستند.

در راستای تلاش برای شکل دادن به «کشمیر جدید»، دولت دهلی‌نو هیچ تساهلی در مقابل مخالفان نشان نداده، آزادی‌های مدنی را محدود کرده و رسانه‌ها را ترسانده است.

پیش از سفر مودی به سرینگر، نیروهای دولتی به شدت تدابیر امنیتی را برای محدود کردن تردد در خیابان‌های منتهی به محل سخنرانی مودی اتخاذ کرده بودند و حتی از کماندوهای نیروی دریایی برای گشت زنی در رودخانه «جهلوم» استفاده کرد.

مقامات به هزاران کارمند دولتی از جمله معلمان دستور شرکت در این مراسم را دادند و اکثر مدارس شهر در آن روز تعطیل شدند.

رویداد روز پنجشنبه به عنوان بخشی از مبارزات انتخاباتی مودی در آستانه انتخابات سراسری برنامه ریزی شده بود. چنین تدابیر امنیتی از سال ۱۹۸۹، زمانی که شورشیان جنگ علیه حکومت هند را آغاز کردند، در کشمیر رایج بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha