۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85412901
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت واگذاری مدیریت منابع طبیعی به بخش غیردولتی

۱۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۴۳
کد خبر: 85412901
ضرورت واگذاری مدیریت منابع طبیعی به بخش غیردولتی

کرج - ایرنا - معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر واگذاری مدیریت منابع طبیعی کشور به بخش غیردولتی و مردمی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پرویز گرشاسبی روز شنبه در دومین همایش «منابع طبیعی و مسؤولیت اجتماعی» که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: در زمان حاضر برای مدیریت منابع طبیعی نیاز به اختصاص بودجه از سوی دولت است که احکام بودجه ای در چند سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز باید به مشکلات در زمینه پژوهش و فناوری رسیدگی شود، گفت: ما باید برای مشکلات راه حل های اساسی در نظر گرفته و مشکلات را با این راه حل مرتفع سازیم.

گرشاسبی با بیان اینکه در زمان حاضر بیان مساله دقیقی از مباحث پژوهشی و دانشی منابع طبیعی نداریم و محققان در تعریف طرح‌های تحقیقاتی خود مشکل منابع طبیعی را به خوبی لمس نمی‌کنند، افزود: در بخش آموزش و تحقیقات به فیزیک و طبیعت منابع طبیعی بسیار پرداخته می‌شود اما در خصوص مسؤولیت اجتماعی در فقر بسر می بریم و کمتر به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه از ۶ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس برای چهار میلیون هکتارآن پروانه چاه صادر شده است، تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی که باید حل شود مسائل حقوقی و اجتماعی کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال بوده که از این پس مشکل ما در این بخش آغاز می‌شود.

منابع طبیعی اگر زبان داشت بیشترین معارض بود

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در این همایش به آسیب های وارد شده از سوی مردم به منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم به خصوص آنان که ماشین های گرانقیمت آفرود سوار می شوند بدون توجه به منابع طبیعی ومحیط زیست عرصه های مرتعی و منابع طبیعی را شخم می زنند و از بین می برند.

کامبیز پورطهماسی افزود: همچنین در جنگل ها تعدادی از مردم سر شاخه های درختان را برای سود و منفعت شخصی قطع می کنند و از آن امرار معاش می کنند که سبب از بین رفتن تدریجی درختان می شود.

وی با اشاره به اینکه شاهد نابودی و آسیب دیدن بلوط‌های غرب کشور با تغییر اقلیم هستیم، اظهار کرد: بسیاری مواقع این بلوط زنده است اما امکان رویش نهال و بذر در بستر آن به دلیل چرای بی رویه و از بین رفتن خاک وجود ندارد و این در حالی است که حفظ عرصه‌های منابع طبیعی نیاز به همت همگانی دارد و همه باید کمک کنیم تا این عرصه ها از بین نرود.

معاون پژوهش و فناوری دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت تولید و صنعت در کشور بیان کرد: در بسیاری مواقع که نیاز به مکان یابی یک صنعت است، فقط به دنبال عرصه در منابع طبیعی به دلیل نداشتن معارض هستند و در واقع منابع طبیعی را معارض نمی‌بینند، در حالی که اگرمنابع طبیعی زبان داشت بیشترین معارض محسوب می‌شد؛ بنابراین لازم است نگاه ما به منابع طبیعی تغییر کند.

پور طهماسی با بیان اینکه حفظ عرصه های منابع طبیعی بسیار مهم است، گفت: ما باید رابطه بین دانشگاه و تحقیقات را نزدیکتر کنیم و طبیعت، منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع، محیط زیست و دریاها همه برای استفاده بهینه در اختیار ما هستند و باید از آنها محافظت کنیم .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha