چشم‌انداز جمهوری‌خواهان آمریکا با پایان کارزار انتخاباتی "نیکی هیلی"

تهران- ایرنا- تارنمای «نیویورکر» با اشاره به پایان کارزار انتخاباتی "نیکی هیلی"، آخرین رقیب جدی "دونالد ترامپ" نامزد پیشتاز این حزب، پیش‌بینی کرد که محافظه‌کاری به سبک قدیمی در اتاق‌های فکر و در میان طبقه کمک‌کننده جمهوری‌خواهان ایالات متحده ادامه می‌یابد و در عین حال جاذبه ترامپ بر رای‌دهندگان این حزب در طولانی مدت وجود خواهد داشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، ‌نیکی هیلی در حالی به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پایان داد که در سخنرانی اختتامیه کارزار خود تاکید کرد به عنوان یک "جمهوری خواه محافظه کار" همیشه از نامزد حزب حمایت کرده است. با این حال وی تصریح کرد که ترامپ باید برای پیروزی نهایی رای کسانی که در این حزب و حتی فراتر از آن از او حمایت نمی‌کنند را کسب کند.

نیویورکر افزود: هیلی حمایت از ترامپ را رد نکرده است. اگر او بخواهد آینده‌ای در حزب جمهوری خواه داشته باشد، باید حتی از سر بی میلی هم شده در نقطه‌ای پشت سر ترامپ بایستد. اما، هیلی با حمایت نکردن آنی از ترامپ پس از سه‌شنبه بزرگ، خود را از سایر جمهوری‌خواهان، از جمله میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنا و گلن یانگکین، فرماندار ویرجینیا، که هر دو روز چهارشنبه در برابر ترامپ سر خم کرده و او را تایید کردند، متمایز کرد.

در این گزارش آمده است: هیلی در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های کمپین انتخاباتی خود چنان محتاط عمل کرد که تشخیص اینکه او دقیقا از چه چیزی حمایت می کند را بسیار سخت کرده بود. در مورد مسائل فرهنگی، او خود را با جمعیت ماگا (دوباره آمریکا را بزرگ کن) همسو کرده بود. از این رو خواستار اخراج دسته جمعی مهاجران غیرقانونی شد، مشارکت ورزشکاران فراجنسیتی در ورزش های دبیرستانی را عوام فریبانه توصیف و یادآوری کرد که به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی از ممنوعیت سقط جنین پس از 6 هفته حمایت کرده است.

انتقادات او از ترامپ به قدری بی صدا و آرام صورت می گرفت که تقریبا غیرقابل درک شده بود. با این حال، در نهایت، او تغییر روش داده و - اگر نه کاملاً صریح - در نهایت تاکید کرد که کشور نمی تواند چهار سال دیگر هرج و مرج و خودشیفتگی ترامپ را تحمل کند.

از نظر سیاست، او خود را "محافظه‌کار سنتی" معرفی کرد که از کاهش بودجه در داخل و تعامل ایالات متحده در خارج از کشور حمایت می کند. او هفته گذشته در گفت و گو با گروهی از روزنامه نگاران در واشنگتن گفت: "دلیل این که چرا جمهوری خواهان، این حزب را ترک می کنند، این است که ما همیشه روی دولت کوچک و آزادی های اقتصادی و شخصی تمرکز کرده ایم."

این مقاله افزود: بسیاری از سیاستمداران و روشنفکران محافظه کار قدیمی مرتبط با جمهوری خواهان دوست دارند خود را حامیان لیبرالیسم کلاسیک بدانند، و یک کپی از اولین سخنرانی توماس جفرسون در مراسم تحلیفش را در یک دست و کتاب "آزاد برای انتخاب" میلتون و رز فریدمنز را در دست دیگر بگیرند.

نویسنده با طرح این پرسش که "آیا در حزب جمهوری خواه ترامپ، جایی برای این سنت ها وجود دارد؟" پاسخ داد: حتی اگر چنین رویکردهایی دقیقاً پر رونق نباشد، اما همچنان در نشریات هرگز ترامپ (Never Trump) بولوارک (The Bulwark) و دیسپچ (The Dispatch) و در اندیشکده‌های محافظه‌کار مانند مؤسسه هوور(Hoover) و مؤسسه امریکن انترپرایز (American Enterprise) همچنان وجود دارد.

این گزارش در پایان استدلال کرد: در حال حاضر، به نظر می‌رسد که حمایت از برند جمهوری‌خواه مکتب ریگان تا حد زیادی تنها به کمک‌کنندگان بزرگ حزب، مانند برادران کخ، که شبکه‌شان از نیکی هیلی حمایت می‌کردند، محدود می‌شود و تسلط ترامپ بر حزب عمیق و گسترده است.

نیویورکر می افزاید: تصمیم نیکی هیلی برای پایان دادن به مبارزات انتخاباتی‌اش در پی پیروزی‌های ترامپ در سه‌شنبه بزرگ، تنها نشان دهنده مشکلاتی نبود که هر جمهوری‌خواه که جنبش ماگا (دوباره آمریکا را بزرگ کن) را به چالش می‌کشد، با آن مواجه بود. تیم میلر، یک استراتژیست جمهوری خواه که پیشتر مدیر سیاسی رای دهندگان این حزب علیه ترامپ و مدیر ارتباطات کارزار ریاست جمهوری ۲۰۱۶ جب بوش بود، تاکید دارد: "هر چقدر که می‌خواهید برای کاندیداتوری نامزدهای همسو با هنجارها هزینه کنید، اما احتمالاً برنده نخواهید شد مگر اینکه بتوانید خود را در میان رأی‌دهندگان عادی جمهوری‌خواه پیدا کنید."

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha