به گزارش ایرنا، سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شامگاه شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی کاشان گفت:گلاب و گل محمدی ریشه در تاریخه و فرهنگ دینی ما دارد،عطر در جامعه ایران با حضرت محمد(ص) پیوند خورده و خوشبوترین عطر به نام ایشان نامگذاری شده است.
وی اظهار کرد:باید تلاش کنیم با ایجاد ارزش افزوده در گل محمدی از خام فروشی این محصول جلوگیری کرده و با تولید رایحه های طبیعی این محصول را تقویت کنیم.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: وقتی با نوآوری مانع خام فروشی اسانس شویم آن وقت قادر خواهیم بود، با نماد های تجاری موفق در عطر ،تولید محصولات مختلف با منشا گل محمدی در داخل کشور را توسعه دهیم.
امامی اظهار کرد:عطر گل محمدی نمادی از فرهنگ ایرانی ماست،توسعه فناوری های عطر برای ایران که پرمصرف در حوزه عطر و اسانس است ضرورت دارد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد:روز ۲۰ اردیبهشت به عنوان گلاب و گل محمدی نامگذاری شده،عطر ، گلاب و خوش بویی از مظاهر فرهنگ دینی ماست.
امامی گفت:باید بر اساس تاریخ دین داری یک شهر رویدادسازی کنیم،سنگ و چوب و ساختمان نماد گردشگری نخواهند شد بلکه بهانه ای برای احیای حافظه و ذاکره شهر می شوند.
وی اظهار کرد:گردشگری فرهنگی بر اساس احیا حافظه است و صرفا در گردشگری تفریحی خلاصه نمی شود.
فرماندار ویژه کاشان هم در این جلسه گفت:گل محمدی در کاشان قدمت چندین هزار ساله دارد،از ارزش افزوده این گیاه به درستی استفاده نشده و صنعت دیگری غیر از گلاب گیری از این گل ایجاد نشده است.
محمدشریف زارعی افزود:در حال حاضر برندهایی در دنیا با عنوان گلاب کاشان وجود دارد اما در حوزه صنایع تبدیلی موفق نبودیم.باید برای شناساندن این محصول باارزش تلاش شود.
در پایان این جلسه از نشان رویداد ملی عطر و رایحه ایرانی رونمایی شد.
رویداد نشان ملی عطر و رایحه ایرانی ۲۰ اردیبهشت سال آینده در کاشان آغاز و در تمام سال ادامه خواهد داشت،در این رویداد مزیت های فرهنگی و اقتصادی گل محمدی معرفی می شود.
شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.
نظر شما