جشن چهارشنبه سوری در سایه آتش بازی/ سلامتی را خاکستر نکنیم

زاهدان- ایرنا- جشن چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر، با حرکت به سوی خشونت و تحریف از اصالت خود فاصله گرفته‌ به طوریکه استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا در شب چهارشنبه سوری بسیار رایج بوده و جایگزین آیین‌های کهن شده‌است.

به گزارش ایرنا، آیین‌های نوروزی و پیش درآمد آن چهارشنبه سوری از سنت‌های زیبا و پسندیده ایران‌ باستان است، «چهارشنبه‌سوری» از ۲ واژه "چهارشنبه" نام یکی از روزهای هفته و "سور" به معنای شادی ساخته شده است، این روز که با نام‌های چهارشنبه آخر سال و شب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود، در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان‌دهنده کهن بودن این جشن است.

مردم اصیل سیستان و بلوچستان همچنان تلاش می‌کنند آیین چهارشنبه آخر سال را با کمترین تحریفی برگزار کنند به طوریکه هنوز هم مانند سالیان گذشته اهل خانه و خویشاوندان گرد هم می‌آیند و هنگام غروب آفتاب آتشی روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند اما جوان‌ترها به دنبال هیجان‌های کاذب با بی احتیاطی حوادث تلخی را رقم می‌زندد به طوریکه همین چندی پیش رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از وقوع اولین حادثه چهارشنبه سوری در زاهدان با مصدومیت ۲ نفر خبر داد.

به گفته علی عبدالرزاق نژاد ساعت ۱۶:۴۴ دقیقه ۱۴ اسفندماه، یک مورد حادثه انفجار ناشی از ساخت بمب دستی در منزل به اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش شد که ۲ نوجوان ۱۵ ساله حین ساخت مواد محترقه و بمب دستی بودند که با انفجار این مواد مواجهه شدند و باعث شد تا دچار سوختگی دست، صورت و همچنین قرمزی چشم شوند.

تا چندین سال قبل چهارشنبه سوری با برافروختن آتش، دود کردن اسپند، افشاندن گلاب و مواد خوشبو کننده و نیز سننی چون فال گوشی، قاشق زنی، پخش آجیل مشکل گشا، خواندن شاهنامه فردوسی، آوازها و ترانه‌های شاد محلی همراه بود اما اکنون نه تنها دیگر حتی نامی از آن‌ها برده نمی‌شود بلکه برخی از افراد با ترقه‌بازی و انفجار حوادث جبران ناپذیری را در این شب رقم می‌زنند که آتش آن دامن خود و خانواده شان را تا آخر عمر می‌گیرد.

هشت نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان در حوادث چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۱ دچار مصدومیت شدند که از این تعداد، هفت نفر مربوط به زاهدان و در محدوده سنی ۱۲ تا ۳۵ سال بودند و یک نفر از مصدومین نیز مربوط به زابل و ۱۲ ساله که دچار سوختگی سطحی شده بوددر چند سال گذشته، این شب همواره با آسیب‌دیدگی و گاهی خسارت و حتی قربانی همراه بوده‌، به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ طبق گفته رئیس اورژانس کشور، ۲۶ فوتی داشته ایم همچنین آمار مصدومان و فوتی‌ها نسبت به سال ۱۴۰۰حدود ۲۲ درصد افزایش داشته، تعداد مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال از تاریخ اول اسفند تا ساعت هشت صبح چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ به چهار هزار و ۳۶۸ نفر در سطح کشور رسیده است.

براساس گزارش‌ها، هشت نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان در حوادث چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۱ دچار مصدومیت شدند که از این تعداد، هفت نفر مربوط به زاهدان و در محدوده سنی ۱۲ تا ۳۵ سال بودند و یک نفر از مصدومین نیز مربوط به زابل و ۱۲ ساله که دچار سوختگی سطحی شده بود براساس این گزارش مشخص است چهارشنبه سوری هنوز هم در این استان به صورت سنتی برگزار می‌شود و از فضای خشونت‌آمیز و تنش‌زایی که دیگر استان‌ها در این شب رقم می‌زنند بسیار فاصله دارد و از جمله شهرهایی است که هر سال با درصد پایینی از حوادث و خسارات چهارشنبه آخر سال را پشت سر می گذارد.

با این وجود نه تنها خواندن برخی از توصیه‌ها با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال ضرری ندارد بلکه سبب آگاهی بیشتر مردم در مواجه با حوادث احتمالی این روز خواهد بود.

جشن چهارشنبه سوری در سایه آتش بازی/ سلامتی را خاکستر نکنیم

با انجام برخی از توصیه های پیشگیرانه چهارشنبه سوری شاد و ایمن داشته باشیم

رئیس مرکز بهداشت زاهدان گفت: برای پیشگیری از حوادث احتمالی چهارشنبه سوری باید نکات ایمنی را رعایت کرد تا این مراسم سنتی با ایمنی و شادی و بدون رخدادی ناگوار برگزار شود هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی دارد.

فریبرز راشدی ادامه داد: توصیه می‌کنیم افراد از آتش زدن لاستیک، هیزم کارتون، کیسه و امثال آن در واحدهای مسکونی پارکینگ منازل و همچنین از ریختن مواد آتش‌زا، بنزین، گازوئیل و نفت بر روی آتش و پرتاب کردن مواد آتش‌زا مثل فشفشه بر روی درختان، خودرو، پشت بام‌ها و منابع سوخت، پنجره آپارتمان، پشت‌بام و بالکن به خیابان خودداری شود.

وی ادامه داد: مواد محترقه، اسپری‌های اشتعال زا، چسب و نارنجک دستی اثرات بسیار خطرناکی بر روی شنوایی و بینایی افراد می‌گذارد، از خانواده‌ها درخواست داریم چهارشنبه آخر سال خود را با حفظ سنت‌ها و آیین‌هایی که از گذشته وجود داشته است برگزار کنند.

رئیس مرکز بهداشت زاهدان افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در مراسم چهارشنبه سوری در کنار فرزندان خود باشند و آنها را به هیچ عنوان تنها نگذارند و مراقب باشند مواد محترقه و انفجاری را فرزندان به همراه خود نداشته باشند.

راشدی افزود: برخی در چهارشنبه آخر سال اقدام به خرید بالن آرزوها می‌کنند به این افراد به جد توصیه می کنیم از خرید بالن آرزوها و پرواز آن خودداری کنند زیر این بالن در مسیر ممکن است به درختان، سیم های برق، بالکن ها و ساختمان ها برخورد کند و حوادث ناگواری را به وجود آورد.

جشن چهارشنبه سوری در سایه آتش بازی/ سلامتی را خاکستر نکنیم

والدین با آگاه سازی فرزندان از حوادث چهارشنبه سوری پیشگیری کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: خانواده ها با آگاه سازی فرزندان در خصوص خطرهای چهارشنبه سوری از حوادث پیشگیری کنند چون اقدامات پیشگیرانه باعث جلوگیری و کاهش مخاطرات ناشی از مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال و گذراندن اوقاتی شاد و ایمن در کنار خانواده می‌شود، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پر خطر، زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.

مهدی زنگنه با اشاره به این موضوع که حضور والدین برای کنترل و نظارت بر فرزندان در روز چهارشنبه سوری توصیه می‌شود، افزود: به فرزندان خود درمورد خطرات بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره آگاهی لازم را بدهید و مواظب رفتار مشکوک فرزندانتان در انبارها و محل‌های خلوت خانه برای نگهداری و تولید مواد منفجره و آتش زا باشید.

وی بیان کرد: با ایجاد سر و صدای ناهنجار و مهیب، شادکامی را به تلخی تبدیل نکنید و از نزدیک شدن به افرادی که مسایل ایمنی را در روز چهارشنبه سوری رعایت نمی‌کنند، جدا بپرهیزید چون اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محتـرقه موجب صدمات و خسارات جبران ناپذیر می‌شود، بهتر است مردم از قرار دادن لوازم چوبی و قابل اشتعال کهنه و اضافی در سطل های زباله در روز چهارشنبه سوری خودداری کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: از پریدن روی آتش به خصوص با چادر، مانتو و یا لباس های گشاد اجتناب کنید همچنین کبریت، فندک و مواد قابل اشتعال را از دسترس کودکان و افراد نابالغ دور و داخل خانه و فضای بیرون خانه (حیاط، حیاط خلوت، انبار، پارکینگ، پشت بام) را مورد بازرسی قرار دهید تا اگر کودکان مواد محترقه در آنجا پنهان کرده اند، آنها را پیدا کنید.

زنگنه افزود: هرگز مواد محترقه را در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار نکنیم و به هیچ عنوان، مواد محترقه را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهیم واز پرتاب کردن مواد آتش زا مثل فشفشه، بالن و دارت بر روی درختان، پشت بام ها و منابع نگهداری سوخت جدا خودداری کنیم.

وی گفت: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیر بهداشتی مثل خمیر دندان، سیب زمینی، روغن و گذاشتن یخ بر روی محل سوختگی خودداری شود فردی که دچار سوختگی شده را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید و در صورت بروز هرگونه حریق یا حادثه ای با سازمان آتش نشانی (۱۲۵) تماس و نوع حادثه و نشانی دقیق محل حادثه را اطلاع دهید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha