دستیابی فیلیپین به توافق‌های امنیتی همزمان با افزایش تنش با چین

تهران- ایرنا- همزمان با افزایش تنش‌های فیلیپین با جمهوری خلق چین در دریای جنوبی چین، مانیل به توافق‌های امنیتی با سایر کشورها بمنظور تقابل با پکن، دست یافته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه واشنگتن پست، فیلیپین به سرعت در حال انعقاد توافقنامه‌های دفاعی جدید با سایر کشورها است و به دنبال ایجاد یک «شبکه اتحاد» است که می‌تواند از تهاجم چین در آب‌های مورد مناقشه جلوگیری کند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع فیلیپین، از زمان پرتاب لیزر توسط یک کشتی گارد ساحلی چین به یک کشتی گارد ساحلی فیلیپین در فوریه سال ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱)، مانیل با ۱۸ کشور یا وارد گفتگو برای دستیابی به توافق امنیتی شده یا توافق جدید امضا کرده است.

درحالیکه تعمیق اتحاد فیلیپین با آمریکا توجه‌ها را به خود جلب کرده است، کارزار امنیتی مانیل فراتر از همکاری با واشنگتن رفته است.

مارکوس فردیناند جونیور رئیس جمهور فیلیپین سفرهای خارجی زیادی را در سال ۲۰۲۳ انجام داده که بسیاری از آنها به دنبال دریافت کمک امنیتی و تجهیزات نظامی بوده است.

از سال ۲۰۲۲، فیلیپین توافق‌های امنیتی جدیدی را با اتحادیه اروپا، هند و انگلیس به امضا رسانده است. طبق اعلام سفارتخانه‌های ژاپن، کانادا و فرانسه در فیلیپین، این کشورها به دنبال امضای توافق برای ارسال نیروهای خود به کشور مجمع الجزایری هستند.

مقام‌های فیلیپینی می‌گویند که اگر این توافق‌ها به دست بیایند، مانیل یکی از قویترین شبکه‌های امنیتی در آسیا می‌شود و خطرات جهانی افزایش تنش‌ها بر سر دریای جنوبی چین افزایش می‌یابد.

دستیابی فیلیپین به توافق‌های امنیتی همزمان با افزایش تنش با چین

به تازگی سخنگوی سفارت چین در مانیل، گفت که آوردن نیروهای خارجی و تشکیل «حلقه‌های کوچک» به حل اختلافات در دریای جنوبی چین کمکی نمی‌کند، بلکه تنها وضعیت منطقه را پیچیده می‌کند و صلح و ثبات منطقه را تضعیف می‌کند.

در ماه ژوئیه، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اولین مقام ارشد اتحادیه اروپا بود که طی نزدیک به ۶۰ سال گذشته به مانیل رفت و وعده افزایش همکاری امنیتی دریایی با فیلیپین را داد.

ژاپن در حال مذاکره با فیلیپین در مورد یک توافقنامه مشابه بین واشنگتن- مانیل است که به نظامیان هر دو کشور اجازه می دهد تا آموزش و تمرینات مشترکی را انجام دهند. دیپلمات های کانادا و فرانسه گفتند که کشورهایشان در حال بررسی ترتیبات مشابهی هستند.

ویتنام به عنوان یک کشور در مجاورت دریای جنوبی چین ماه گذشته مجموعه‌ای از توافقنامه‌های جدید را با دولت مارکوس از جمله ایجاد خط تلفن برای امور دریایی و یادداشت تفاهم در مورد تعامل با یکدیگر در دریای جنوبی چین امضا کرد.

فیلیپین همچنین در حال ساخت زرادخانه نظامی خود با کمک خارجی است. هند قرار است امسال اولین موشک کروز مافوق صوت را به فیلیپین تحویل دهد که بخشی از قرارداد ۳۷۵ میلیون دلاری است. جمهوری چک، آلمان، ایتالیا و سوئد پیشنهاد عرضه پهپادها و زیردریایی‌ها را داده‌اند، در حالی که ایالات متحده علاوه بر حمایت از تلاش‌های نوسازی ارتش فیلیپین، سالانه ۱۲۰ میلیون دلار کمک مالی به نیروهای امنیتی این کشور ارائه می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha