رییس دانشگاه فردوسی مشهد: آمایش در آموزش عالی لازم است

مشهد- ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: موضوع پیگیری آمایش در دانشگاه ها و مجموعه‌های آموزش عالی استان خراسان رضوی بسیار لازم است.

مسعود میرزایی شهرابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: بین مزیت‌های خراسان رضوی و آنچه که در مجموعه ۱۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی استان رخ می‌دهد باید تطابق وجود داشته باشد و بر این اساس باید شرایط را نسبت به مزیت ها بازخوانی کرد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که رشته‌هایی که اکنون در دانشگاه های خراسان رضوی تدریس می شود و همچنین مدارک دانش آموختگی که اعطایی چه میزان با مزیت‌های استانی تطابق دارد و این افراد آیا می‌توانند به مزیّت‌های استانی و افزایش بهره وری در سطح استان ورود کنند؟

عضو شورای سیاستگذاری مردمی‌سازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اجرای سند آمایش آموزش عالی با جدّیت و با دستور استاندار در خراسان رضوی پیگیری می‌شود تا رشته‌هایی که اکنون وجود دارد ولی نفعی برای کشور و نظام ندارد کنار گذاشته شود، همچنین رشته‌هایی که با کمک آنها ثروت معنوی و مادی برای استان، کشور و نظام ایجاد می‌شود با عزم دولت سیزدهم، مجوز آن گرفته شود.

میرزایی افزود:معادن خواف توان تامین بسیاری از مواد اولیه صنایع را دارد ولی در دانشگاه‌های استان رشته معدن نداریم از این رو ایجاد ۲ دانشکده معدن و آی سی تی (ICT) در دستور کار دانشگاه فردوسی مشهد است.

وی ادامه داد: رشته آی. سی. تی همچون یک چوب جادویی است که در هر عرصه از آن استفاده شود منجر به عایدات چند صد برابری می‌شود و باید از این رشته در علوم دیگر نیز به خوبی بهره برد.

او اضافه کرد: اکنون حدود هشت پژوهشکده در دانشگاه فردوسی مشهد در حال فعالیت است که باید فعالیت آنان ارزیابی شود که آیا رسالت خود را به خوبی انجام داده اند یا نه و چه خروجی ای داشته اند و این در حالی است که بودجه آنان به سختی از بیت المال تامین شده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: باید بین فعالیت پارک‌ها و دانشگاه‌ها ارتباط مناسبی وجود داشته باشد و برای ورود جوانان و نوجوانان به عرصه فناوری گفتمان سازی ایجاد کرد تا باعث ثروت آفرینی برای کشور شوند.

سند آمایش آموزش عالی چراغ راه نظم دهی به فعالیت های دانشگاه های کشور به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha