۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85414749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آغاز ماه مبارک رمضان در غزه زیر بمباران، محاصره و مساجد ویران

تهران - ایرنا - ساکنان نوار غزه در حالی ماه مبارک رمضان را آغاز کردند که این منطقه به دلیل حملات رژیم صهیونیستی با بحران های انسانی، محاصره، کمبود مواد غذایی و مساجد ویران شده مواجه است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که مسلمانان ماه رمضان را در فضای نشاط و شادی جشن می گیرند، جنایات رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه این حالت را از مردم این باریکه گرفته و فلسطینیان ساکن در این منطقه در میان محاصره، بحران شدید انسانی و مساجد ویران شده وارد این ماه مبارک شدند.

در حالی که بلندگوها در تعدادی از پایتخت‌های عربی به صدا درآمده و ساکنان مسلمان آنها در شب اول ماه مبارک رمضان به اقامه نماز تراویح می‌پردازند، وزارت اوقاف فلسطین اعلام کرد که به دلیل بمباران رژیم صهیونیستی بیش از هزار مسجد در نوار غزه به آوار و تلی از خاک تبدیل شده‌ یا آسیب دیده‌اند.

این وزارتخانه افزود که صدها هزار نمازگزار فلسطینی ساکن غزه نمی توانند در مساجد تخریب شده نماز تراویح بخوانند.

برخلاف خانواده‌ها در سایر کشورهای اسلامی که برای بزرگداشت این ماه تدارکات لازم مهیا کرده اند، بیش از ۲ میلیون نفر فلسطینی که اکثریت قریب به اتفاق آنها جمعیت نوار محاصره شده غزه را تشکیل می‌دهند با خطر قحطی مواجه هستند و تلاش جامعه جهانی برای بسیج ارسال کمک های بشردوستانه به این منطقه ادامه دارد.

«حسونه طبیب حسان» دندانپزشکی که به دلیل حملات رژیم صهیونیستی از شهر غزه آواره شده است به خبرگزاری فرانسه گفت: خیلی چیزها در بازار موجود نیستند و حتی اگر در دسترس هم باشند، قیمت های نجومی دارند.

دکتر «هشام عبدالفتاح» نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: ما در حال حاضر از چیزهایی رنج می‌بریم که در گذشته ندیده‌ایم، مثل قیمت‌های بسیار بالا و حتی دیوانه‌کننده.

«باسل یاسین» مهندس کشاورزی که در یک سازمان مردم نهاد، فعالیت دارد نیز از ماه مبارک رمضان متفاوت امسال مردم مسلمان غزه سخن گفت و افزود: این ماه رمضان با تمام ماه های رمضان گذشته به طور کامل متفاوت است. رمضان ماه اطمینان بخش است و این نکته که از همه مهمتر است، در ماه رمضان امسال وجود ندارد.

یاسین ادامه داد: نمی دانیم ماه رمضان را در خانه، چادر یا کنار دریا در شمال یا جنوب خواهیم گذراند.

اما « جمیل الخطیب » ۶۰ ساله که در مدرسه «آنروا» معلم است، چادر خود را نشان داد و گفت که در ماه رمضان در این چادر چگونه افطار کنیم در حالیکه سرپناه، برق، آب و هیچ وسیله ارتباطی وجود ندارد و بدتر اینکه بر سر سفره این چادر برای سحری یا افطاری هیچ چیزی وجود ندارد.

وی افزود: همچنین برای صدها هزار آواره آسیب دیده در غزه اصلا" غذا نیست و این واقعیت غم انگیز بر استقبال مسلمانان از ماه روزه، سایه افکنده است.

از سوی دیگر، دفتر رسانه های دولت در نوار غزه اعلام کرد که مردم فلسطین در نوار غزه امسال با گرسنگی، آوارگی، جنگ، محاصره و جنایت نسل کشی صهیونیست ها علیه آنها از ماه مبارک رمضان استقبال می کنند.

این دفتر در بیانیه‌ای که در آستانه ماه مبارک رمضان منتشر کرد، افزود که رژیم اشغالگر اسرائیل بیش از ۵۰۰ مسجد را هدف قرار داده است که از این تعداد ۲۲۰ مسجد به طور کامل ویران شده و ۲۹۰ مسجد نیز نیمه تخریب شده اند که برای برگزاری نماز مناسب نیستند.

این بیانیه، افزون بر رژیم اسرائیل، دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی را مسئول کامل جنایت نسل‌کشی علیه بشریت دانست و همچنین آنها را مسئول جنگ گرسنگی و نسل کشی و جنایت‌هایی دانست که رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان و کودکان و زنان در نوار غزه مرتکب شده است.

دفتر رسانه های دولت در نوار غزه از همه کشورهای آزاده جهان خواست که با فرارسیدن ماه مبارک رمضان به منظور توقف جنگ نسل کشی و پاکسازی قومی علیه مردم فلسطین که بیش از ۱۱۰ هزار قربانی از جمله شهید، مجروح، مفقود و بازداشت شده در پی داشته است، به رژیم اشغالگر اسرائیل فشار بیاورند.

این دفتر همچنین از آنها خواست تا قبل از فوت وقت، قحطی را فورا" متوقف کنند و همزمان با ماه روزه و مقابله با گرسنگی، زمینه ارسال صدها هزار تُن کمک انباشته شده در آن سوی گذرگاه را فراهم کنند و این کمک ها را به شکل فوری از طریق گذرگاه های زمینی به نوار غزه بیاورند.

به گزارش ایرنا، شماری از کشورهای اسلامی از جمله عربستان سعودی، قطر، امارات و دیوان اهل سنت عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و ترکیه امروز دوشنبه ۲۱ اسفند ماه را روز نخست ماه مبارک رمضان اعلام کردند و در کشورهای عمان، استرالیا، سنگاپور، اندونزی، مالزی، برونئی نیز روز سه شنبه نخستین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

براساس اعلام ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، فردا سه‌شنبه (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) اول ماه رمضان در ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha