غرفه‌های نمایشگاه بهاره زیر ذره‌بین بازرسان و ناظران/ مردم از کیفیت و قیمت‌ها رضایت دارند

زاهدان- ایرنا- همه ساله با نزدیک شدن به نوروز و آغاز سال جدید، نمایشگاهی در سراسر سیستان و بلوچستان برای عرضه مایحتاج نوروزی مردم ترتیب داده می‌شود تا شهروندان بتوانند راحت‌تر، نیازهای نوروزی خود را تامین کنند.

به گزارش ایرنا، کمتر از هفت روز مانده به آغاز سال جدید و همه ساله در روزهای پایانی اسفندماه بازار پوشاک و لوازم خانه رونق دوچندان می‌گیرد و مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به نقاط مختلف شهر مراجعه می‌کنند؛ در این بین برای تسهیل دسترسی خانوارها به اجناس مختلف و قیمت کمتر نمایشگاه‌های بهاره در بیشتر شهرهای کشور برپا می‌شود.

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های کشور است که نوروز در آن به علت تنوع آداب و رسوم و گردشگری حال و هوایی خاص دارد، بیان این مطلب بدان جهت است که از بهمن ماه شاهد ورود گردشگران زیادی به این منطقه هستیم و این مهم خود رونقی به بومگردی، گردشگری و تجارت استان داده است.

امسال نیز نمایشگاه بهاره و ضیافت ماه مبارک رمضان از ۱۵ اسفندماه به مدت ۱۰ روز با هدف دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز این ایام با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در محل دائمی نمایشگاه‌های زاهدان بر پا شد.

تقارن ماه مبارک رمضان و آغاز سال جدید هم باعث شد تا کالاهای اساسی از قبیل گوشت قرمز، مرغ، روغن، برنج و شکر نیز در کنار سایر غرفه‌های پوشاک، آجیل و شیرینی، لوازم خانگی و صوتی خودنمایی کنند و مردم براحتی از تهیه اقلام مورد نیاز خود در یک مکان بهره‌مند شوند.

این عامل باعث شده تا شهروندان زاهدان از برپایی نمایشگاه بهاره استقبال کرده و رضایت دارند چرا که به عقیده آنان قیمت‌گذاری‌ها به گونه‌ای است که عموم مردم قدرت خرید را دارند.

غرفه‌های نمایشگاه بهاره زیر ذره‌بین بازرسان و ناظران/ مردم از کیفیت و قیمت‌ها رضایت دارند

از استقبال شهروندان تا گلایه کسبه

در بازدیدی که خبرنگار ایرنا از نمایشگاه بهاره در زاهدان داشت، شماری از شهروندان حاضر در نمایشگاه با اشاره به وجود تنوع و کیفیت خوب محصولات ارائه شده، گفتند: قیمت اجناس و کالاهای موجود نسبت به بازار ارزان تر و این مهم باعث استقبال مردم از نمایشگاه شده، همچنین تنوع کالاها زیاد بوده و هرکس با هر سلیقه و بر حسب نیاز و توان مالی خود از این نمایشگاه خرید می‌کنند.

به گفته شهریاری یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه بهاره؛ قیمت کالا و کیفیت کالای عرضه شده در این نمایشگاه مناسب و شواهد نشان از رضایت مردم دارد.

این شهروند زاهدانی اظهار کرد: محصولاتی مانند پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، شیرینی‌جات، و از همه مهمتر عرضه کالاهای اساسی بدون هیچ صف و معطلی از جمله مزایای است که در این نمایشگاه وجود داست و به نظر می‌رسد بیشتر مایحتاج شب عید مردم را فراهم کرده باشد.

اگر چه غرفه‌داران زاهدانی گلایه‌هایی از متولیان امر داشتند نه از حضور غرفه‌داران سایر استان‌ها در این نمایشگاه؛ چرا که معتقدند مادامی که متقاضی ایجاد غرفه و فروش همان محصول در سیستان و بلوچستان وجود دارد چرا باید از ظرفیت سایر شهرستان‌ها استفاده کرد.

یکی از فروشندگانی که در این نمایشگاه محصول عسل شیره انگور و خرما به فروش می رساند با ابراز گلایه از مسوولان متولی به خبرنگار ایرنا گفت: سیستان و بلوچستان مرغوب‌ترین عسل‌های تولیدی را داشته اما آنچه در این نمایشگاه به چشم می‌خورد حضور فروشندگان از سایر استان‌های کشور بوده و این عدم حمایت متولیان از کسبه بومی رونق کار آنان را کساد کرده است.

یکی دیگر از فروشندگانی که مشغول فروش داروهای گیاهی بود نیز بیان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و توپوگرافی بیش از ۳۹۲ گونه با ارزش گیاهی را در خود جای داده که برای تبدیل شدن به فرآورده‌های دارویی همچون گنجی نهفته است اما امسال حضور فروشندگانی از دیگر نقاط برای عرضه محصولاتی که در این استان وجود دارد مانند عسل یا داروهای گیاهی و برخی دیگر اقلام جای بسی تعجب دارد.

غرفه‌های نمایشگاه بهاره زیر ذره‌بین بازرسان و ناظران/ مردم از کیفیت و قیمت‌ها رضایت دارند

برپایی نمایشگاه بهاره و ضیافت ماه مبارک رمضان تا ۲۵ اسفندماه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان گفت: نمایشگاه بهاره و ضیافت ماه مبارک رمضان از ۱۵ اسفندماه به مدت ۱۰ در روز با هدف دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز این ایام با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی در محل دائمی نمایشگاه‌های زاهدان دایر شده است.

ایرج حسن پور اظهار کرد: در این نمایشگاه تعداد ۱۸۵ غرفه به عرضه انواع کیف و کفش، خواربار، میوه و مرکبات، آجیل و خشکبار، پوشاک و البسه، مرغ، گوشت، شیرنی، خرما، روغن، برنج، قند و شکر می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی از جمله گران‌فروشی و عدم‌درج قیمت در محل نمایشگاه مراتب را جهت رسیدگی با مراجعه به غرفه بازرسان(محل استقرار بازرسان) اداره کل صمت استان گزارش دهند.

غرفه‌های نمایشگاه بهاره زیر ذره‌بین بازرسان و ناظران/ مردم از کیفیت و قیمت‌ها رضایت دارند

تامین کالاهای اساسی برای نمایشگاه‌های بهاره و طرح ضیافت سیستان و بلوچستان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کالاهای اساسی بخش کشاورزی برای نمایشگاه‌های بهاره و طرح ضیافت ماه مبارک رمضان استان تامین و توزیع شد.

محمد مهدی اکبری افزود: هر ساله در ایام پایانی سال به منظور فراهمی کالا و در دسترس بودن اقلام ضروری با قیمت مصوب و با کمترین حاشیه سود و حذف واسطه‌ها جهت رفاه هم استانی‌‎ها نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید کالاهای اساسی بخش کشاورزی مانند برنج، شکر، خرما، گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت گوساله این اقلام تامین و بین شهرستان‌ها توزیع شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این اقلام در سایر شهرستان‌ها نیز از طریق فروشگاه های زنجیره‌ای، تعاونی‌های روستایی و عشایری، فروشگاه‌های منتخب در سطح استان عرضه می‌شود.

وی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مذکور کالاهای مورد نظر را تامین و در صورت هر گونه پیشنهاد و شکایت با مراجعه به مدیریت نمایشگاه و یا تماس با شماره ۱۲۴ مورد را مطرح کنند.

غرفه‌های نمایشگاه بهاره زیر ذره‌بین بازرسان و ناظران/ مردم از کیفیت و قیمت‌ها رضایت دارند

فعالیت اصناف ویژه ماه رمضان زیر ذره‌بین

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان گفت: در سطح استان ۲۷ تیم ۲ نفره با همکاری تعزیرات حکومتی بر تمام کالاهای اساسی و بخش خدماتی بازار نظارت و کنترل دارند.

قنبر کرمی بیان کرد: طرح نظارت و بازرسی بر کالاها و خدمات ویژه ماه مبارک رمضان و عید نوروز ۱۴۰۳ شامل نظارت بر کلیه حلقه‌های زنجیره‌ای تولید، تأمین و عرضه است.

وی افزود: برای هم‌افزایی و بسیج تمامی امکانات و مقدورات، برنامه‌ریزهایی را در کارگروه تنظیم بازار سیستان و بلوچستان و معاونت اقتصادی استانداری ابلاغ کردند که جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و سازمان صمت با هماهنگی همدیگر باهدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی نسبت به اجرای طرح اجرا کنند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نظارت اصلی در تمام حوزه‌ها و بر روی تمام کالاهای اساسی است؛ بیشترین تمرکز بر بازار میوه، گوشت قرمز، مرغ، شکر، نان، روغن‌نباتی، برنج و اساساً کالاهای اساسی و همچنین بحث حمل‌ونقل و پایانه‌ها یعنی سازماندهی حمل‌ونقل برون‌شهری است.

وی ادامه داد: البته کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خاروبار و شیرینی‌ها، مواد شوینده، روغن‌موتور، لوازم‌یدکی، تایر خودرو و لوازم‌خانگی هم در اولویت‌های بخش کالایی برای بازرسی و نظارت هستند.

کرمی اظهار کرد: در بخش خدماتی نظارت و کنترل بیشتر بر واحدهای اقامتی، رستوران‌های بین‌راهی و غذاخوری‌ها و خدماتی مانند قالیشویی و خشک‌شویی است.

وی افزود: در سطح استان و ۲۳ شهرستان تیم‌های نظارتی دونفره‌ای ایجاد شده که البته این تیم‌ها در برخی از شهرستان‌ها دائمی نیستند و فقط در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز به این شهرستان‌ها نیرو اعزام شده است.

مردم اگر با کم‌فروشی یا گران‌فروشی یا سایر تخلفات مانند احتکار یا خودداری از عرضه کالا روبرو شده‌اند به شماره ۱۲۴ گزارش دهند و مطمئن باشند که مورد رسیدگی قرار خواهد گرفتمعاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان عنوان کرد: در کل استان ۲۷ تیم دونفره است که بیشتر این تیم نظارتی در مرکز استان قرار دارند و با هماهنگی تعزیرات حکومتی گشت‌های مشترک خود را انجام می‌دهند؛ نظارت بر بازار از تاریخ ۱۵ اسفند سالجاری تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

وی تشریح کرد: از ابتدای اسفندماه سالجاری آمادگی اولیه با حضور در واحدهای صنفی و بررسی و بازرسی در بازار آغاز شده است. اطلاع‌رسانی و تأکید به تمام واحدهای صنفی برای درج قیمت‌ها بر روی کالاها شده و بیشتر کالاها دارای قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده هستند.

کرمی در خصوص تعداد پرونده‌های تخلفات صنفی بیان کرد: تنها تعداد پرونده‌های اسفندماه سالجاری ۴۵۳ پرونده در سیستان و بلوچستان ایجاد شده و از این تعداد پرونده، ۵۰ پرونده فقط مربوط به قاچاق کالا است.

وی در خصوص بخش خدمات نیز ادامه داد: قیمت‌های مصوب ابلاغی برای بخش خدماتی اعلام شده که به‌ عنوان‌ مثال در مسافرت‌های زمینی سازمان حمل‌ و نقل قیمت‌هایی را اعلام می‌کند و بازرسان در محل حمل‌ و نقل و ترمینال‌ها بر روی این قیمت‌های ابلاغی نظارت و کنترل دارد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: خوشبختانه در سالجاری ما شاهد فراوانی کالاها هستیم قیمت کالا گران است؛ اما فراوانی کالا را داریم و این گرانی هم به علت تورم به وجود آمده است.

وی افزود: شاهد صف نخواهیم بود و اگر جایی صف باشد؛ نشان از استقبال مردم برای خرید کالا است و کمبودی در کالا وجود ندارد و فقط باید مکان‌های توزیع کالا را افزایش دهیم.

کرمی اظهار کرد: جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در حال توزیع کالاهای اساسی مانند برنج، شکر، گوشت قرمز منجمد و مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان است.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه بهاره اظهار کرد: نمایشگاه بهاره سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است و تا ۲۵ اسفندماه ادامه خواهد داشت و نزدیک به ۱۷۰ غرفه در نمایشگاه دایر و پنج غرفه دارای کالاهای اساسی به همان قیمت مصوب کالاها را به مردم عرضه می‌کنند.

معاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مردم استان اگر با کم‌فروشی یا گران‌فروشی یا سایر تخلفات مانند احتکار یا خودداری از عرضه کالا روبرو شده‌اند به شماره ۱۲۴ که در تمام اوقات روز نسبت به رسیدگی به شکایات مردم فعال است گزارش دهند و مطمئن باشند که مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha