کمبود زمین بهانه است؟ روند کند سایت مسکن جهاد یاسوج

یاسوج- ایرنا- طرح مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای تامین مسکن برای اقشار کم‌ درآمد جامعه است و آن ها تا حد زیادی به خانه دار شدن امیدوار شده اند با وجود کمبود زمین در شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، پس از کش و قوس های فراوان زمین در منطقه جهاد این شهر تعیین و کار آغاز شده بود اما اینک این سایت در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، همواره مسئولان و متولیان امر یکی از چالش های اساسی فرا روی طرح نهضت ملی مسکن در شهر یاسوج را کمبود محسوس زمین دانسته اند اما در ( سایت مسکن جهاد یاسوج) طرحی که می گویند پیشرفت فیزیکی بین ۴۷ تا ۵۵ درصد دارد! هم شاهد روند کند آن هستیم و احتمال تعطیلی طرح نیز با چنین شرایطی و به گفته معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز وجود دارد .

قرار است هر سال (به مدت چهار سال) یک میلیون واحد مسکن در سطح کشور احداث شود و در این مدت، ساخت سالی ۱۰ هزار واحد سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد است، اجرای موفق این طرح مهم نیازمند برنامه منسجم و هدفمندی در روند اجرا دارد.

سه ضلع پازل تکمیل طرح ملی نهضت ملی مسکن شامل زمین، تسهیلات بانکی و ایجاد زیرساخت های خدماتی است و می طلبد مسئولان با تکمیل این زنجیره به فرآیند طرح ملی مسکن تسریع دهند اما اکنون با چالش هایی در استان مواجه است.

داستان زیرساخت های آب و برق و گاز در شهرهای دهدشت، یاسوج و گچساران تا حدود زیادی رفع شده است، موضوع کمبود زمین در یاسوج نیز طبق اعلام متولیان امر در دست پیگیری است اما همچنان نیاز است ارائه تسهیلات بانکی باید سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ارزیابی ها در حوزه مسکن به طور مستمر انجام می شود و عملکرد بانک ها دائم کنترل و رصد می شود زیرا که مسکن موتور محرکه حوزه اشتغال است، اگر ساخت و ساز مسکن رونق بگیرد چرخ تولید و اشتغال پایدار به حرکت در می آید که برای تغییر و تحول در حوزه مسکن همه باید پای کار باشیم.

سید احسان عسکری تاکید کرد: سه هزار واحد به بانک ها معرفی و برای دریافت تسهیلات انعقاد قرارداد صورت گرفته است و افزون بر سه هزار واحد دیگر به بانک ها برای انعقاد قرار داد اعلام شده است.

یاسوج در سال های اخیر شاهد مهاجرت بی رویه ساکنان مناطق مختلف استان و برخی نقاط کشور بوده به طوری که جمعیت این شهر در سال ۱۳۵۵ تنها چهار هزار و۵۲۴ نفر بوده و در آخرین سرشماری رسمی که سال ۱۳۹۵ انجام شده به ۱۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر رسیده و اکنون آمار غیر رسمی از سکونت افزون بر ۲۵۰ هزار نفر در این شهر خبر می دهد که این امر تامین زمین برای ایجاد زیرساخت های مختلف در این شهر را با مشکل مواجه کرده است.

طبق اعلام مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون ۱۷ هزار خانه این طرح در استان در دست ساخت است و همچنین هفت هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات دولتی در مناطق روستایی استان در حال ساخت است.

یکی از سایت های مهم اجرای طرح مسکن ملی در یاسوج با توجه به محدودیت زمین سایت جهاد بود اما اکنون به دلایل مختلفی در آستانه تعطیلی و رکود قرار گرفته که با توجه به اهمیت موضوع خانه دار شدن اقشار کم درآمد باید موانع بر سر راه این سایت هر چه سریع تر برداشته شود.

بیستم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ " احمد وحیدی "وزیر کشور در اولین برنامه کاری سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد از سایت جهاد مسکن ملی یاسوج با ظرفیت ۱۶۰ واحد و اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال بازدید کرد.

وحیدی خواستار تسریع در روند اجرای این طرح ملی شده بود و قرار بود به طور کامل تا یک سال دیگر تکمیل شود اما اکنون نفس های آن به شمارش افتاده است.

کمبود زمین بهانه است؟ روند کند سایت مسکن جهاد یاسوج

سایت جهاد در آستانه تعطیلی قرار گرفته است

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۶۰ واحد نهضت ملی مسکن واقع در سایت جهاد یاسوج به علت پرداخت نشدن اعتبار به پیمانکار در آستانه تعطیلی است.

محمد راستا افزود: ۶ هزار واحد مسکن در طرح ۹۹ ساله باید ساخته شود، از این تعداد سه هزار واحد قرارداد آنها با بانک مسکن استان منعقد شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۶۰ واحد واقع در سایت جهاد یاسوج پیشرفت ۱۰ تا ۵۰ درصد دارند، ادامه داد: در آستانه نوروز ۱۴۰۳، به علت پرداخت نشدن بخشی از مطالبات پیمانکار این سایت شاید تعطیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: از بانک مسکن استان انتظار می‌رود تا همکاری لازم را برای پرداخت این مطالبات انجام دهد.

کمبود زمین بهانه است؟ روند کند سایت مسکن جهاد یاسوج

فرصت مجدد برای ارزیابی میزان پیشرفت فیزیکی سایت جهاد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مسکن از برنامه های مهم دولت سیزدهم و از اولویت ها است، گفت: از برنامه دولت برای ساخت مسکن در استان عقب نیستیم اما نیازمند مساعدت بانک ها برای به نتیجه رساندن این طرح هستیم.

سید احسان عسکری در خصوص اختلاف در ارزیابی میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن میان راه و شهرسازی و بنیاد مسکن استان، افزود: فرصت مجدد برای ارزیابی میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن داده می شود و اگر مورد قبول بانک نبود از استان های همجوار برای ارزیابی به خدمت خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: قرار شده بخشی از پرداخت ها توسط بانک های عامل تا قبل از پایان سال انجام گیرد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: اختلاف برآورد پیشرفت فیزیکی میان بانک مسکن و راه و شهرسازی وجود دارد که مقرر شده تیم کارشناسی از استان این موضوع رابررسی کنند و اگر به نتیجه رسیدند موضوع رفع می شود در غیر این صورت تیمی از استان های همجوار این موضوع را بررسی خواهند کرد.

ارزیابی بانک مسکن ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی است

مدیر شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ارزیابی از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن باید طبق قانون پنج بار انجام شود، گفت: برخی از طرح ها ۱۹ بار ارزیابی شد.

محمد اکبری با بیان اینکه سایت ۱۶۰ واحدی جهاد، ۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار دارد، افزود: از این مبلغ تاکنون ۵۶۰ میلیارد ریال پیمانکار دریافت کرد.

وی با بیان اینکه این سایت از نظر ارزیابی ما ۴۹ درصد پیشرفت دارد، ادامه داد: اداره راه و شهرسازی پیشرفت این سایت را ۵۵ درصد عنوان می‌کند و ما بر اساس درصد پیشرفت فیزیکی سهم مشارکت را پرداخت می‌کنیم.

به عقیده برخی کارشناسان مشکل مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد (به ویژه یاسوج مرکز استان) با روند رشد مهاجرت تصاعدی روستاییان به شهرها بیشتر شده و مشکل بی مسکنی، بد مسکنی و مسکن کوچک را در ابعاد گستردهای به همراه داشته است.

در دولت مردمی سیزدهم، به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، پاسخ به تقاضا برای مسکن به‌ویژه در بین اقشار کم‌درآمد با طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه بوده است.

اجرای طرح "نهضت ملی مسکن" به عنوان یکی از طرح‌های کلان برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم در دستور کار قرار گرفت و مستاجران را امیدوار به خانه‌دار شدن کرده است.

از آنجا که تحقق طرح نهضت ملی مسکن از سوی دولت بهترین سیاست ایجاد تعادل در بازار مسکن است و رفاه مردم را در پی خواهد داشت امید است مسئولان متولی پای کار باشند تا همه مردم طعم شیرین خانه دار شدن را تجربه کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha