صدای هر ترقه، زلزله‌ای در دل یک مادر است

قصرشیرین- ایرنا- ایرانیان از قدیم برای ورود به نوروز و غلبه بر سردی زمستان و نو شدن طبیعت، چهارشنبه آخر سال با برپایی جشنی به پیشواز نوروز می رفتند اما در سال‌های اخیر فلسفه این سور تغییر یافته و به یک شب دلهره‌آور تبدیل شده به گونه‌ای که صدای ناهنجار ترقه‌ و مواد منفجره، زلزله‌ای در دل هر مادر برپا می‌کند و خبر از یک حادثه تلخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارشنبه سوری یکی از رسم های برجای مانده از پیشینیان است که آداب خاصی در بین ایرانیان داشته و خانواده ها این شب را به دورهمی و شادی کنار یکدیگر سپری می کردند و همگی با جمع شدن در منزل بزرگ خانواده و دوستان و همسایگان و آشنایان، برای استقبال از فصل بهار اقدام به روشن کردن آتش برای رفع نحسی و بلا و گرم شدن تنور زندگی و سالی پر از روشنی می کردند.

چهارشنبه سوری هم در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده و اکنون بیشتر خانواده ها از آمدن این شب وحشت و دلهره دارند چون شبی است که در آن شاهد حوادثی تلخی برای برخی از جوانان و نوجوانان و کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و افراد سالخورده به واسطه انفجار ترقه های دست ساز در کوچه و معابر و خیابان ها با صدای دلخراش و صحنه های مهیب و رعب آور هستیم.

سودجویانی هستند که تمام ایام سال را با ساخت انواع مواد آتش زا و ترقه های دست ساز سپری می کنند تا این مواد را در چهارشنبه سوری به فروش رسانده و سودهای کلانی به جیب بزنند و چه بسا بر اثر انفجار همین مواد محترقه، خانواده های زیادی عزادار شده و عده ای نیز برای یک عمر دچار انواع معلولیت ها و قطع عضو و نابینایی می شوند که قابل جبران نیست و یک عمر پشیمانی و مشکلات را مهمان این خانواده ها می کند.

فلسفه چهارشنبه سوری برای روشن کردن آتش رفع بلا است اما اکنون چهارشنبه سوری و بدعت های غلط و ناهنجاری هایی که باب شده خود بلای جان و مال و شادی و سور خانواده هایی است که با ندانم کاری عده ای دچار ضرر و زیان جانی و مادی می شوند.

صدای هر ترقه، زلزله‌ای در دل یک مادر است

نیاز است که خانواده ها بیشتر مراقب اعمال فرزندانشان باشند تا سور چهارشنبه سوری به صحنه های تلخ و جبران ناپذیر مبدل نشود و خدای ناکرده در روزهای نوروز خانواده ای را عزادار نکند.

چهارشنبه سوری قدمت دیرینه ای دارد که از ۲ واژه چهارشنبه و سور به معنی سرخی (نماد شادی) تشکیل شده و در شاهنامه فردوسی برپایی بزم چهارشنبه آخر سال در ایام نزدیک نوروز به عنوان یکی از آیین های ایرانیان در استقبال از بهار آماده است که این سنت اگرچه تا امروز حفظ شده ولی باید به نحوه صحیح و اصولی خود پاسداشته شود.

چهارشنبه سوری جدای از بدعت های غلطی که این روزها جای دورهمی های گذشته را گرفته هنوز هم به شکلی درست در بین برخی خانواده ها و به خصوص در مناطق کردنشین و روستاها به دور از هرگونه خطرات جانی و مالی برگزار می شود و نوید سالی خوب را برای این افراد می دهد.

چهارشنبه سوری در بین کُردها

از قدیم چهارشنبه سوری در بین کُردها با آداب خاصی همراه بوده که اکنون در برخی از مناطق این سنت همواره به رسم قدیم اجرا می شود، با غروب سه شنبه آخر سال مردم، کوپه های هیزم بسیاری را در حیاط خانه، کوچه یا در یک فضای باز آتش می زنند که در کنار آتش حلقه زده و به رقص و پایکوبی می پردازند.

همچنین در برخی مناطق نیز اگر هوا مساعد باشد مردم به دشت و صحرا می روند و بیشتر در روستاها، زنان چند تار مو از سر فرزندان خود کوتاه کرده و و دور می اندازند و اعتقادشان این است که با این کار درد و ناراحتی سال های گذشته را دور می ریزند تا سالی به دور از ناراحتی و مملو از شادی پیش روی آنان باشد.

همچنین رسم بر این بوده مردم هنگام برگشت به خانه، تعدادی سنگریزه (معمولا چهار عدد) جمع کرده و در حین حرکت به پشت خود پرتاب می کردند و این رسم نیز برای دور کردن و پشت سرگذاشتن بلایا و نحوسی و درد و ناراحتی است.

از دیگر رسم های چهارشنبه سوری در مناطق کُردنشین، آتش افروختن است که جوانان داخل حیاط خانه یا کوچه اقدام به روشن کردن آتش و پریدن از روی آن می کنند و هنگام پریدن نیز این جمله را می گویند که «زردی من از تو، سرخی تو از من» و اعتقادشان این است که بیماری و ناراحتی را بسوزانند و سرخی و شادی و گرمای آتش را برای سال پیش رویشان آرزو می کنند.

همچنین از دیگر سنت ها ریختن اسپند به آتشی است که روشن می کنند تا اینگونه چشم بد از خانه و زندگی آن ها دور بماند.

پذیرایی به سبک چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری بهانه ای برای دورهمی است که در بیشتر مناطق کُردشنین چهارشنبه سوری را دور هم جمع می شدند و یا به منزل بزرگ تر خانواده و یا همسایگان در منزل یکدیگر می رفتند که در این دورهمی ها با انواع آش ها، انواع پلو ها و انواع تنقلات و آجیل ها و میوه های خشک از یکدیگر پذیرایی می کردند.

مخالف شادی مردم در چهارشنبه آخر سال نیستیم

سرپرست فرمانده انتظامی قصرشیرین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پلیس مخالف شادی و نشاط مردم نیست بلکه حافظ امنیت شادی کنندگان است، از مردم خواست در راستای همکاری و تعامل با مجموعه پلیس چنانچه فرد یا افرادی قصد سوء دارند ماموران ما را در جریان بگذارند تا از حوادث ناگوار پیشگیری شده و مقاصد شوم افراد سودجو محقق نشود.

سرهنگ «ایمان مرادی» افزود: خانواده ها و والدین بر رفتار و شادی جوانان و نوجوانان خود کنترل و نظارت و مراقبت داشته باشند تا شاهد حوادث ناگوار و صدمات جسمانی غیر قابل جبران بر اثر انفجار مواد منفجره قابل اشتعال که به دور از مراقبت خانواده ها در اختیار قشر جوان و نوجوان قرار می گیرد، نباشیم.

صدای هر ترقه، زلزله‌ای در دل یک مادر است

وی اظهار کرد: برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار از جمله آتش سوزی و آسیب های جسمانی در آستانه چهارشنبه آخر سال، برخورد با توزیع کنندگان مواد محترقه و آتش زا در دستور کار پلیس است و گشت های پلیس با قدرت کامل و پوشش انتظامی به منظور جلوگیری از اقدام های سوء امنیتی و انتظامی حضور دارند و از مردم درخواست می کنیم در راستای حفظ امنیت با پلیس همکاری و همراهی کنند و برای شادی های خود فضای باز در خارج از شهر و پارک ها را انتخاب کنند تا شاهد ایجاد مزاحمت برای دیگر خانواده ها نباشند.

سرپرست فرمانده انتظامی قصرشیرین از حضور فعالانه پلیس و انجام هماهنگی و تدابیر لازم توسط دستگاه های مختلف و خدمات رسان و امدادی برای تامین امنیت و نشاط و آرامش مردم خبر داد.

سرهنگ مرادی ادامه داد: تلفن فوریت های پلیسی ۱۱۰ بعنوان پل ارتباطی پلیس و مردم فعال است و انتظار داریم که مردم، هرگونه موارد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند تا در کمترین زمان مورد رسیدگی قرار گیرد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha