۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۴۵
کد خبر: 85415035
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۴۴ آتش نشان قشمی برای چهارشنبه آخر سال آماده باش هستند

قشم - ایرنا - رییس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قشم از آماده باش کامل ۴۴ آتش نشان برای تامین ایمنی آیین آخرین چهارشنبه سال در نقاط مختلف نگین خلیج فارس خبر داد.

نجم الدین فریدونی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و احتمال بروز حوادث، تمهیدات لازم انجام شده و ۴۴ آتش نشان در ۲ ایستگاه در آماده باش کامل هستند.

وی ادامه داد: گروه های ثابت در ۲ ایستگاه آتش نشانی شهر قشم و بندر بهمن مستقر هستند و گروه های سیار هم در نقاط مختلف شهر برای امدادرسانی به قشموندان در شب چهارشنبه سوری آمادگی دارند.

رییس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قشم توضیح داد: ایجاد محیطی ایمن، شاد و پیشگیری از هر گونه حوادث احتمالی برای شهروندان و گردشگران هدف اصلی آماده باش و استقرار گروه های آتش نشانی در نقاط مختلف سطح شهر به ویژه نقاط و اماکن پر رفت و آمد، کمپ پارک ها و سواحل بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس است.

فریدونی به قشموندان توصیه کرد که همچون سال های گذشته با آتش نشانان همکاری داشته باشند و در صورت بروز هر گونه حادثه ای ضمن فاصله گرفتن از محل حادثه مراتب را به شماره ۱۲۵ اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، آخرین چهارشنبه سال در سنت ایرانی، چهارشنبه سوری نام دارد، این روز در سال جاری با ۲۲ اسفند مصادف است.

جشن چهارشنبه آخر سال معروف به چهارشنبه‌سوری یکی از سنت های باستانی ایرانیان در ایام عید نوروز از دیرباز مورد توجه بوده و ایرانیان مراسم شادی در این روز را برای پذیرایی از فصل شکوفه‌ها و رستاخیز طبیعت ارج نهاده‌اند.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که از غروب آخرین سه‌شنبه ماه اسفند، تا پس از نیمه‌شب تا آخرین چهارشنبه سال در همه جای ایران و حتی کشورهای منطقه برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است.

واژه "چهارشنبه‌سوری" از ۲ واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری به معنی سرخ، گرفته شده است.

گرد آوردن بوته، برافروختن آتش و پریدن از روی آن و گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" که به معنای خلاصی آدمی از اندوه و برگشت شادابی و نشاط به جسم و روح تعبیر شده، از مهم‌ترین رسوم شب چهارشنبه‌سوری است.

آداب و رسوم رایج چهارشنبه‌سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پختن آش بوده که این رسوم چند سالی است دستخوش تغییرات منفی و گرفتار آسیب‌های مرگبار شده و نیازمند احیا و اصلاح است.

این آیین در ماهیت اصیل خود، مظهر شادی و نشاط است اما امروزه ناخواسته دستخوش بدعت‌ها و رفتارهای ناشایست شده و با وارد کردن مواد محترقه و آتش‌زا به آن، در آتش و دود می‌سوزد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha