فیلم | فرسایش خاک و سیل، عوامل تهدید کننده حوزه آبخیز مازندران

نوشهر - ایرنا - زهرا ابراهیمی معاون اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فرسایش خاک، تولید رسوب و خطرهای سیل را به عنوان عمده‌ترین عوامل تهدید کننده حوزه آبخیز زیرپوشش این خطه غربی استان برشمرد.

به گزارش ایرنا، برابر آمار منابع رسمی از سال ۱۳۸۵ تاکنون از سطح بیش از ۶۴۰ هزار هکتار عرصه مرتعی و جنگلی غرب مازندران عملیات آبخیزداری در گستره ۲۲۰ هزار هکتار بر اساس مطالعات مکانیکی، بیولوژیکی و مدیریتی در این خطه از استان انجام گرفته است.

کارشناسان معتقدند با اجرای طرح های آبخیزداری می توان تغییرهای اقلیمی، کم آبی، خشکسالی، تبخیر آب های سطحی، سیلاب، از بین رفتن خاک های حاصلخیز ، خسارت های جانی و همه موارد بحرانی را تعدیل کرد.

آنان می گویند که عواملی مانند اقدام‌های توسعه ای و عمرانی نامناسب، تغییر کاربری های غیر مجاز و استفاده غیر اصولی از عرصه ها، تجاوز به حریم رودخانه ها، تراکم زیاد جمعیت و رعایت نشدن طراحی آب شناسی مناسب پل ها، رعایت نشدن آب شناسی شهری از علت های پیدایش جریان های سیل و سیلاب در این منطقه است.

افزایش نفوذ آب به زمین به میزان حدود ۵۳۰ مترمکعب در هر هکتار در مناطق کوهستانی و یک هزار متر مکعب در هر هکتار در دشت ها و آبخوان ها، افزایش تولید علوفه به مقدار ۱۲۰ کیلو گرم در هکتار، کاهش فرسایش خاک به مقدار ۹ تن در هر هکتار را از دیگر مزیت ها و عملکرد مثبت و نتایج درخشان طرح های آبخیزداری در کشور است.

برابر آمار، حدود ۳۴ شاخه رودخانه دایمی با رژیم سیلابی در منطقه غرب مازندران جریان دارد و برابر آنچه که مسوولان رسمی گزارش داده اند در سالهای اخیر به طور میانگین فراوانی وقوع سیل شده است.

مازندران دارای ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در غرب مازندران به مرکزیت نوشهر و دیگری شرق استان به مرکزیت ساری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha