روز نظامی گنجوی شاعر پارسی‌گوی ایرانی در اردبیل گرامی داشته شد

اردبیل - ایرنا - ۲۱ اسفندماه روز بزرگداشت نظامی گنجوی با حضور اهالی فرهنگ و ادبیات، تحلیل و بررسی آثار این شاعر بزرگ ایرانی و خوانش اشعار او در اردبیل گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون هماهنگی دانشگاه‌های پردیس استان اردبیل روز دوشنبه در آیین بزرگداشت نظامی گنجوی در دانشگاه فرهنگیان اردبیل گفت: نظامی گنجوی با خلق آثار ادبی گران‌سنگ در حوزه ادب فارسی، از ستارگان پرفروغ آسمان شعر و ادب ایران بوده و استفاده از مضامین و مفاهیم دینی در آثار او مشهود است.

مالک پناهی افزود: حکیم نظامی گنجوی، شاعر نامدار سده ششم هجری و پیشوای داستان‌سرایی در ادب پارسی، دارای روش و سبک جداگانه است و توانسته با واژه‌سازی، تحقیق و حفظ ضرب‌المثل‌ها جایگاه ویژه‌ای را در ادبیات و شهر ایران به خود اختصاص دهد.

پروانه رضا قلیزاده ، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هم با اشاره به تاثیر برگزاری آیین‌هایی چون بزرگداشت نظامی گنجوی گفت: تاریخ ایران سرشار از گنجینه‌های بزرگی است که آشنایی نسل جوان ، کودکان و نوجوانان با این داشته‌ها به ایجاد هویت اجتماعی منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: نظامی گنجوی توانسته است با تکیه بر علوم و فنون و اقتباس از آیات قرآن، اشعار خود را متمایز ارائه کرده و فرهنگ غنی ایران را با افتخار به جهانیان معرفی کرده و نام خود را برای همیشه جاودان ساخته است.

اختیار بخشی از اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی نظامی این است که مقلد نیست و خود در ابداع شعر مبتکر است و اگرچه از شاعران پیش از خود مثل فردوسی و انوری بهره گرفته است.

وی افزود: نظامی گنجوی مسلمان و با تمام وجود پیرو آیین مقدس اسلام است و این ایمان و توجه دینی ، در حوزه ادبیات اخلاقی او آشکار است و نگاه او اخلاقی است و از مضامین و مفاهیم دینی سرچشمه می‌گیرد.

سید محمد فتح‌الله‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اردبیل هم از پنج گنج نظامی به عنوان آثار فاخر ادبیات ایران نام برد و گفت: مخرن‌الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون ، هفت پیکر و اسکندرنامه از آثار گران‌سنگ این شاعر نامی سده ششم هجری است و علاوه بر آن دیوان شعری از حکیم نظامی در دسترس فرهنگ‌دوستان است.

وی خاطرنشان کرد: قرون پنجم تا نهم قمری از دوره‌های تاثیرگذار در تاریخ و ادب فارسی است و در این دوره حکمت و عرفان و ادبیات با هم ترکیب شدند و طرحی نو را درافکندند و از مهم‌ترین افراد شاخص این دوره می‌توان از حکیم سنایی و حکیم نظامی نام برد.

فتح‌الله‌زاده تصریح کرد: حکیم نظامی در میان شاعران پارسی‌گویِ داستان‌سرا در نوع خود بی‌نظیر است و این شاعر بزرگ پارسی گوی به مدد جادوی نبوغ و تخیل شگرف خویش، تابلویی را ترسیم کرده که به نمایش صحنه‌های زنده منجر می‌شود.

در حاشیه این مراسم ۲ نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اشعاری از حکیم نظامی را خواندند و صابر صفایی از خوشنویسان مطرح استان نیز ابیاتی از آن شاعر نامی را خوشنویسی کرد.

استان اردبیل در شمال غرب ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha