۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۷
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85415422
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

شادی نوروز را قربانی هیجان و آتش‌بازی نکنید

۲۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۶:۴۷
کد خبر: 85415422
شادی نوروز را قربانی هیجان و آتش‌بازی نکنید

گرگان- ایرنا- چهارشنبه‌سوری از آیین‌های کهن ایرانی و پیام‌آور شادمانی است اما در سال‌های اخیر دستخوش تحریف شده و این هیجان و آتش‌بازی هر ساله شیرینی نوروز را به کام برخی‌ها تلخ می‌کند. 

به گزارش ایرنا، همه، از خانواده‌ها گرفته تا پلیس، نیروهای امدادی و کادر درمان، نگران حوادث چهارشنبه پایان سال هستند؛ سنتی که از دیرباز شادمانی و نشاط را به ارمغان می‌آورد در سال‌های اخیر به میدان جنگ و انفجار تبدیل شده و مرگ یا قطع عضو و سوختگی افراد، این شادی زودگذر را به دردی ماندگار و فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند.

در گذشته پریدن از بوته آتش، قاشق‌زنی، شب‌نشینی و دورهمی چاشنی آیین چهارشنبه‌سوری بود.

مردم چهارشنبه آخر سال از روی آتش می‌پریدند و یک گام به نوروز نزدیک می‌شدند اما در سال‌های اخیر جای یک مشت هیزم و خوشی‌های ساده و صمیمی را مواد محترقه و بمب‌های دست‌ساز گرفته و در نتیجه آن ترس و دلهره مهمان ناخوانده خانه‌ها شده تا جایی که خانواده‌ها برای پایان این مراسم رعب‌آور در شهرها و روستاها لحظه‌شماری می‌کنند.

نیاکان ما در آخرین چهارشنبه سال برای گردگیری افکار، آتشی می‌افروختند تا کینه‌ها را بسوزانند خاطرات بد را به آتش بیفکنند و سرخی عشق را از آتش بگیرند حالا این سال‌ها به جای آنکه آتش نفرت را در وجودمان خاموش کنیم برخی اقدامات در شب چهارشنبه‌سوری نفرت‌انگیز شده از این رو توصیه همگان به خویشتن‌داری و برگشت به سنت‌ها و آیین‌های اصیل نیاکان است.

شادی نوروز را قربانی هیجان و آتش‌بازی نکنید

در استان گلستان اقدامات لازم برای چهارشنبه‌سوری ایمن و بی‌خطر انجام شده و دستگاه‌های مرتبط از مدت‌ها قبل اقدامات پیشگیرانه را برای برپایی این آیین کهن در فضای آرام آغاز کردند.

چهارشنبه‌سوری یا چهارشنبه‌سوزی؛ مساله این است

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گلستان از مصدومیت ۹ گلستانی تاکنون خبر داد و اظهار کرد: این افراد از ناحیه، چشم، دست و اندام‌های تحتانی آسیب دیدند اما آسیب‌ها جدی نبوده و به صورت سرپایی درمان شدند.

محمدجواد مقسمی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری به چهارشنبه‌سوزی و جنگ آخر سال تبدیل شده و هر ساله با تلفات بالا همراه است.

وی با بیان اینکه مراسم چهارشنبه‌سوری گلستان در سال گذشته ۸۵ مصدوم داشته که ۱۷ نفر از مصدومان مرد و مابقی زن بودند، یادآور شد: آسیب‌ها بیشتر شامل سوختگی، آسیب به چشم و سر و گردن بوده و خوشبختانه قطع عضو و آسیب خیلی شدید گزارش نشده است‌.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۸۵ مصدوم برای چهارشنبه آخر سال، آمار بالایی است و با توجه به تقارن ماه رمضان با عید نوروز از مردم گلستان می‌خواهیم مراقب خود و فرزندانشان باشند.

مقسمی از اقدامات دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در حوزه آگاهی‌بخشی، آموزش و الزام و نظارت قدردانی کرد و متذکر شد: خانواده‌ها در مراسم چهارشنبه‌سوری در کنار نظارت، با فرزندان خود همراهی کنند و نگذارند فرزندان آنها با گروه‌های همسن اقدام به برگزاری چهارشنبه آخر سال کنند چرا که با همراهی خانواده‌ها هیجانات کاذب کنترل می‌شود.

سوختگی بیشترین آسیب چهارشنبه آخر سال

وی اضافه کرد: سوختگی بیشترین آسیب در چهارشنبه آخر سال است که علاوه‌بر درد و رنج آثار آن تا پایان عمر روی بدن فرد باقی می‌ماند سپس آسیب به چشم، قطع عضو، خراشیدگی و بریدگی، ناشنوایی از دیگر آسیب‌های چهارشنبه آخر سال است.

به گفته رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی گلستان؛ ۶۵ پایگاه اورژانس برای چهارشنبه آخر سال در گلستان در نظر گرفته شده و تمامی امکانات را برای خدمات‌دهی به مصدومان چهارشنبه‌سوری بسیج کردیم.

مقسمی خاطرنشان کرد: نیازهای کاذبی که در چهارشنبه‌سوری ایجاد می‌شود اورژانس را از وظیفه اصلی خود که رسیدگی به بیماران اورژانسی از جمله بیماران قلبی و تصادفی باز می‌دارد و این یک نوع حق‌الناس محسوب می‌شود.

سه تا یک سال حبس مجازات متخلفان چهارشنبه‌سوری

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان نیز به مجازات اخلالگران نظم و امنیت در چهارشنبه سوری اشاره کرد و توضیح داد: قانون‌گذار برای اخلال در نظم عمومی و ممانعت از کسب و کار شهروندان مجازات سنگینی را پیش‌بینی کرده و بین سه ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته است.

شادی نوروز را قربانی هیجان و آتش‌بازی نکنید

علیرضا نصیری ادامه داد: قانون‌گذار برای حمل و استفاده از سلاح و مهمات غیرمجاز ۹۱ روز تا ۶ ماه مجازات پیش‌بینی کرده و در کنار آن کسانی که با اخلال در نظم عمومی، مسیر تردد شهروندان را با مشکل مواجه کنند تا پایان تعطیلات مهمان پلیس خواهند بود و خودروی آنها نیز توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود.

وی شعار امسال نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز را آرامش و امنیت در بهار قرآن و طبیعت اعلام کرد و گفت: نیروی انتظامی همیشه موافق شادی مردم است و با اجرای مراسم سنتی چهارشنبه‌سوری مشکلی ندارد اما با اضافه‌شدن مواد محترقه خطرناک که خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان را متحمل آسیب‌ می‌کند مخالف است.

پلیس در کنار مردم است

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان با بیان اینکه رویکرد پلیس همراهی با مردم است، افزود: پلیس به موضوع چهارشنبه آخر سال، نگاه اجتماعی، مدارانه‌گونه و مقتدرانه دارد و از اولین لحظات تا پایان مراسم چهارشنبه‌سوری برای تامین نظم و امنیت در کنار مردم است‌.

نصیری یادآور شد: پلیس با آمادگی کامل و با اشراف عملیاتی به استقبال مراسم چهارشنبه‌سوری رفته و با افراد بی‌توجه به هشدارهای پلیس و هنجارشکن که نظم و امنیت جامعه را با اخلال مواجه می‌کنند قاطعانه برخورد خواهد کرد.

شناسایی بیش از ۲۰۰ هزار مواد محترقه در گلستان؛ تشکیل پرونده برای ۲۹ نفر

وی تاکید کرد: پلیس در حوزه سلبی اقدامات مختلفی داشته و در نتیجه این اقدامات تاکنون، بیش از ۲۰۰ هزار قلم مواد محترقه در استان کشف شده و برای ۲۹ فرد متخلف نیز پرونده تشکیل شده و به مراجع قضایی معرفی شدند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان نیز از اجرای پویش "نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک چهارشنبه‌سوری ایمن در کنار خانواده" همزمان با سراسر کشور در گلستان خبر داد و افزود: این پویش از ۱۲ اسفند ماه در گرگان آغاز شده و به دنبال پررنگ کردن نقش خانواده در چهارشنبه‌سوری است.

شادی نوروز را قربانی هیجان و آتش‌بازی نکنید

کودکان بیشترین قربانیان چهارشنبه‌سوری

موسی‌الرضا صفری بیشترین حادثه‌دیدگان چهارشنبه آخر سال را کودکان بین هشت تا ۱۵ سال دانست و از مردم خواست در ایام پایانی سال به ویژه چهارشنبه‌سوری، مراقب فرزندان خود به ویژه کودکان باشند تا دچار حادثه نشوند.

وی با بیان اینکه بعد از کودکان، افراد ۱۶ تا ۲۳ سال در معرض آسیب حوادث چهارشنبه‌سوری قرار دارند، یادآور شد: افراد در این روزها مراقب خود و فرزندانشان باشند تا دچار حادثه نشده و نوروز ۱۴۰۳ را به خود و اطرافیان تلخ نکنند.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان تاکید کرد: والدین مراقب باشند فرزندان آنان، ترقه و مواد آتش‌زا را در محیط خانه مخفی نکنند، ۲۵۰ گرم مواد محترقه قابلیت آوار شدن یک خانه بزرگ مسکونی را دارد و خسارت‌های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

صفری در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری مکان عمومی برای برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری در نظر می‌گیرد، گفت: ما برای تعیین مکان برای برگزاری چهارشنبه آخر سال با حضور عموم مردم به نتیجه نرسیدیم چراکه ممکن است در بین جمع، کسانی دست به رفتار پرخطر بزنند و دیگران را دچار آسیب کنند.

وی با بیان اینکه آتش‌نشانی گرگان براساس تاکید شهردار با تمام ظرفیت آماده خدمت به شهروندان در مراسم چهارشنبه آخر سال است، یادآور شد: امسال ۱۵۰ نفر آتش‌نشان تا پایان مراسم چهارشنبه‌سوری در خدمت شهروندان گرگانی هستند، همچنین ۲۳ دستگاه خودروی عملیاتی و ۶ دستگاه موتورسیکلت نیز برای این امر پیش‌بینی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha