۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۶:۴۵
کد خبرنگار: 2451
کد خبر: 85415823
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان: به آتش بس در ماه رمضان پایبندیم

تهران - ایرنا- محمد مختار النور، مشاور حقوقی فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان، پس از تصویب طرحی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان تاکید کرد که نیروهای پشتیبانی به آتش بس پایبند هستند، اما به هرگونه حمله پاسخ خواهند داد.

به گزارش ایرنا به نقل از «العالم العربی»، النور روز دوشنبه افزود، نیروهای پشتیبانی سریع سودان به فرماندهی محمد حمدان دقلو، «حمیدتی» برای هر گونه گفت‌وگو بین همه طرف‌ها، اعم از بین‌المللی یا منطقه‌ای، به عنوان بخشی از روند برقراری آتش‌بس در ماه رمضان آمادگی دارند.

وی ادامه داد: «ما انتظار نداریم که آن‌ها (نیروهای ارتش) نقش مثبتی در مورد روند صلح یا آتش‌بس داشته باشند، چرا که به تمام آتش‌بس‌هایی که از قبل امضا کردیم، پایبند نبودند.»

النور اظهار کرد :ما به نوبه خود از قطعنامه سازمان ملل مبنی بر درخواست از دو طرف برای برقراری آتش‌بس در ماه مبارک رمضان و به حرمت خون مسلمانان، از این قطعنامه استقبال کردیم، و موضع ما در قبال روند صلح و مردم خود قاطع است.»

درحالی که گزارش ها حاکیست که درگیری‌ها میان نیروهای ارتش و پشتیبانی سریع سودان به همان شدت قبلی در اولین روز ماه رمضان ادامه دارد و ستون‌ دود در مناطق مختلف خارطوم، پایتخت سوداندیده می شود و هیچ‌گونه آتش‌بسی به مورد اجرا گذاشته نشده است.

از سوی دیگر یاسر العطا، دستیار فرمانده کل ارتش سودان اعلام کرد که هیچ آتش‌بسی در ماه رمضان برقرار نخواهد شد مگر اینکه نیروهای پشتیبانی سریع توافقنامه جده را که ماه مه گذشته امضا شد، اجرا کنند.

صفحه «فیس‌بوک» نیروهای مسلح سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان نیز به نقل از شورای حاکمیت گفت که دولت در یک مورد برای توقف جنگ مذاکره خواهد کرد، و آن زمانی است که شورشیان به اجرای نتایج اعلام شده در بیانیه جده متعهد شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش‌بس در سودان در ماه رمضان تصویب کرد که ۱۴ کشور از پیش‌نویس ارائه شده توسط بریتانیا حمایت کردند. روسیه اما از رای‌ دادن در این‌باره امتناع کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمارهای سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

نزدیک به ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر در معرض خطر قحطی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha